Hej!
Jag har en undran tanken e att vi ska mura upp huset me leca men fasaden kommer vi ha liggande träpanel..
Fråga 1:Hur tätt blir ett lecahus om man inte putsar de?
2:ska man tilläggisolera i så fall å hur ska de se ut i så fall isolering på insidan eller utsidan eller både och?

Många tycker nog att de verkar onödigt att blanda stenhus me träfasad..
Men jag tror å tycker att liggande träpanel kommer passa bäst på ett funkishus..
Men man vill juh ändå ha fördelarna som ett stenhus för med sig som tex svalt å skön sommar klimat i huset..

mvh Danne
 
Du menar inte ytong?
Murar man hela hus med leca nu förtiden?

Mvh Putte
 
s60 skrev:
Hej!
Fråga 1:Hur tätt blir ett lecahus om man inte putsar de?
2:ska man tilläggisolera i så fall å hur ska de se ut i så fall isolering på insidan eller utsidan eller både och?
1. Det blir väldigt otätt det blåser rakt igenom. Du skall slamma eller putsa på bägge sidor ännars är inte lecan tät.

2. Isolera på utsidan för bästa värme/kyllagring dessutom får du ett varmare murverk som är fuktsäkrare.

/Patrik
 
Pasta skrev:
1. Det blir väldigt otätt det blåser rakt igenom. Du skall slamma eller putsa på bägge sidor ännars är inte lecan tät.

2. Isolera på utsidan för bästa värme/kyllagring dessutom får du ett varmare murverk som är fuktsäkrare.

/Patrik
Har juh aldrig slammat tidigare är de svårt att gör detta sj??egentligen behöver de kanske inte se så bra ut för tanken e nog att ha träpanel som sagt..

Känns som ett jäkla jobb att slamma både insida å utsida.vad tror du om att slamma utsidan å isolera insidan Sen gipsväggar me reglar mm på insidan?


Mkt tacksam för svaren..
 
s60 skrev:
Känns som ett jäkla jobb att slamma både insida å utsida.vad tror du om att slamma utsidan å isolera insidan Sen gipsväggar me reglar mm på insidan?
En sak är att sätta trä utanpå ett stenhus ... smaksak men nog kan du få lika energivettigt hus med att bygga ett rejält isolerat trähus? Att inte utnyttja stenhusets goda egenskaper genom att isolera invändigt tycker jag låter mer tokigt. Väldigt dyrt också. Jag är tveksam till en konstruktion som isolerar även invändigt.

Sommarsvalkan fixar nog en 'bakoframvänd' ventilation. Ska du dessutom ha funkisstora fönster blir det ändå varmt sommartid - jag fick dra ner rullgardinerna som solskydd denna sommar innan jag fått upp segeltaken.

Du kan väl kika lite närmare på VillaVarms hus och hur dessa är konstruerade?
 
yonna skrev:
En sak är att sätta trä utanpå ett stenhus ... smaksak men nog kan du få lika energivettigt hus med att bygga ett rejält isolerat trähus? Att inte utnyttja stenhusets goda egenskaper genom att isolera invändigt tycker jag låter mer tokigt. Väldigt dyrt också. Jag är tveksam till en konstruktion som isolerar även invändigt.

Sommarsvalkan fixar nog en 'bakoframvänd' ventilation. Ska du dessutom ha funkisstora fönster blir det ändå varmt sommartid - jag fick dra ner rullgardinerna som solskydd denna sommar innan jag fått upp segeltaken.

Du kan väl kika lite närmare på VillaVarms hus och hur dessa är konstruerade?

Ska kika på villavarmshus.
Känns rätt att mura upp huset robustare etc..Men ska ta reda på mer fakta innan man börjar:)

mvh danne
 
Får lecan till ett dunderpang pris de e därför jag e helt inne på att mura med leca..
Annars hade jag nog valt lättbetong eller byggt ett trähus..

mvh Danne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.