Tjena!
Det är så att jag nyss köpt en lägenhet och jag har idag börjat riva ut kaklet i badrummet för att en firma sedan ska sätta nytt.
Två av väggarna är i betong och två av väggarna verkar vara i leca.
MEN, på ena betongväggen så är ca 30cm av betongväggen borta från golv till tak och där har man istället murat igen med lecablock, alltså det är betong på båda sidorna av lekablocken. Problemet som jag fann är att väldigt mycket murbruk faller sönder när jag drar bort kaklet. Nu har jag aldrig hållt på med någon typ av murning, kakling etc men det känns som att hela den där murade biten av väggen måste rivas och muras om innan man kaklar igen?

Varför har man gjort såhär? Alltså tagit mitt i betongväggen så är det som urtaget 30 cm från golv till tak och sen så har man murat igen det med lecablock? Kan det ha och göra med att det eventuellt går vattenledningar där innanför?
 
Krilleman
Antagligen har du et schakt bakom med vatten värme och avlopp vidare uppåt i huset. Dina vattenrör kanske kommer ur detta?

Beroende på hur löst blocken sitter kan du ev få mura om dessa. Men jag har sett väggar som knappt står upp som hyreshus-ägare vägrat mura om. Och dessa stadgar förvånansvärt upp sig riktigt bra med puts + fix + kakel. Men det är inget jag rekommenderar.

Likt denna:
JOBB005231.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • JOBB00501.jpg
Redigerat:
Har själv börjat riva mitt badrum nu. Såhär ser min rörstock ut. ImageUploadedByByggahus.se1383204221.658031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.