Hej gott folk!

Jag håller på att bygga ett garage på 10x12m. Har fått ett problem som upptäcktes idag.

Plattan är gjuten. Glättad och körd med helikopter.
Jag gjuter ett lager med 19x19x59 lecablock runt om. Lämnar öppning till 2st 3x3m portar samt en dörr på ena 12m sidan.

Har smällt upp stomme på 10x12x10m sidorna.
Idag kom jag till 12m sidan där portar och dörr ska sitta. Satte ihop stommen liggande. Reser upp stommen och ska skruva fast detta i lecablocken med mina lättbetongskruvar.
Upptäcker då att blocken inte sitter fast? Blocken börjar röra sig och då sparkar jag till de. Då ramlar de bara bort. Murbruken sitter fast i blocket, men bränner inte i betongen. Lägger 10mm fog.

Vad gör jag för fel? Varför bränner de inte i plattan?
Sitter de fast någonstans runt om?

Vad gör jag åt detta? Takstolarna kommer om cirka 1 vecka. Så tiden börjar bli tajt!
Lecablock och Mur & Putsbruk B är köpt på Jem&Fix.

Snälla hjälp mig. Jag blir galen.
Tackar redan för alla svar jag kan få!
 
Bruket fäster inte på glättad betong. Ni skulle ha gjort ytan grov där lecan ska stå.
Ni bör lyfta bort väggarna och mura om. Antingen skär ni spår i ytan med vinkelslip eller så dubbar ni med armeringsjärn i stötfogarna.
 
P Poxeman skrev:
Bruket fäster inte på glättad betong. Ni skulle ha gjort ytan grov där lecan ska stå.
Ni bör lyfta bort väggarna och mura om. Antingen skär ni spår i ytan med vinkelslip eller så dubbar ni med armeringsjärn i stötfogarna.

Är de så illa ? Så de enda alternativet jag har, är att plocka ner stommen och rugga upp ytan? Sen mura om igen? :(
 
Jag skulle aldrig låta väggarna stå lösa. Tråkigt den dag du råkar knuffa till dörrposten o hela väggen blir skev.
En variant hade väl varit att borra genom syll, Leca och ner i betongen för att sen använda kemankare på rostfri gängstång som du spänner fast allt med
 
  • Gilla
MVDyvel och 1 till
  • Laddar…
H Henrik88 skrev:
Är de så illa ? Så de enda alternativet jag har, är att plocka ner stommen och rugga upp ytan? Sen mura om igen? :(
Kan du inte palla upp en bit av stommen eller hela? Tar bort lecan och göra om?
 
P Poxeman skrev:
Jag skulle aldrig låta väggarna stå lösa. Tråkigt den dag du råkar knuffa till dörrposten o hela väggen blir skev.
En variant hade väl varit att borra genom syll, Leca och ner i betongen för att sen använda kemankare på rostfri gängstång som du spänner fast allt med

Sparkar jag på blocken som sitter runt om, så verkar dom sitta fast. Nu har dom dock all vikt på sig från stommen också. Men minns jag rätt så sparkade jag till dom innan jag började sätta stomme.
Dom blocken jag har upptäckt sitta löst är där det sitter små bitar.
Typ en rad på 1,5m. Sen mellanrum till dörr. Ett block på 59cm. Mellanrum till en 3m port. 4 block. 3m porthål. Sen typ 3 block.

Det är dom jag har upptäckt nu är lösa. Oavsett så får jag göra något åt dom. Mura om blir lättast.
Vågar man ta risken att resterande 32 meter sitter fast?
Hade varit riktigt tråkigt och behöva plocka ner stommen igen. Men vill inte "chansa" heller.

Räcker de man kör med kemankare och gängstång?
Jobbar som svetsare och har monterat upp traverser och svängkranar med kemankare. Det är ju fruktansvärt idiotstarkt!
 
Titta på webers sida https://www.weber.se/ladda-ner-dokument/ritningar.html de har en hel del ritningar som kan vara till hjälp. Sitter det någon horosontell armering ovanpå lecablocken som håller ihop dem.? Väggar som är gjorda av Lecablock skall kunna röra sig mot plattan så att det inte spricker men kolla med Webers support.
 
Hmm.
Får erkänna att jag inte är helt säker på min sak längre.
Har bara varit med och murat LECA på källarväggar och då vill en inte att väggen skall flytta sig.
Någon annan som sitter på ritningar för garageplattor med murad LECA under syllen?
 
P Poxeman skrev:
[länk]

Svenskt trä tycker att stommen skall förankras.
Bra beskrivning som du hittade! I ritningen så finns det en liten hålkäl/klack som förhindrar att väggarna rör sig inåt. Jag ser nu att Weber har uppdaterat ritningarna sedan vi byggde till vårt hus. Bäst att kontrollera med teknisk support från Weber eller Finja.
 
Jag kommer gjuta om blocken som ska sitta på 12m sidan där portar och dörr hamnar.

Resterande kommer jag borra 14mm igenom allt, och cirka 80-100mm ner i plattan. Trycka ner kemankare och M12 rostfri gängstång. Det kommer räcka gott o väl! Sätter med cirka 1 meter CC.
Givetvis kommer jag sätta även i den väggen där portarna och dörr skall sitta.

Väggarna kommer aldrig röra på sig :)
Dessutom kommer jag lägga den fogen på insidan mot blocken. Det kommer bli superbra mot avrinning från väggarna.
 
  • Gilla
Loka6699 och 1 till
  • Laddar…
B basseman skrev:
Bra beskrivning som du hittade! I ritningen så finns det en liten hålkäl/klack som förhindrar att väggarna rör sig inåt. Jag ser nu att Weber har uppdaterat ritningarna sedan vi byggde till vårt hus. Bäst att kontrollera med teknisk support från Weber eller Finja.

Jag har förankrat syllen med lättbetongskruv ner i blocken. En skruv i varje "fack", d.v.s 600cc :)
 
  • Gilla
EmmBe
  • Laddar…
En annan gång, om man gör fel, prima golvet och flytspackla, då får du en klack från insidan som håller i lecablocken, förutsatt att de sitter i

Bulta vinkeljärn fungerar också, eller kemankare...

Mvh P-A
 
É
Måste man använda kemankare för att fästa gängstången? Kan man inte bara borra ett tajt hål och slå ner den genom både lecablocket och ner i betongplattan? Det är väl inga dragkrafter utan endast tryck från sidan. Och även om det inte är extremt stumt är det väl inte hela världen, de brukar ju änddå förorda glidskikt annars.

Samt att man kan ta en lite kraftigare och billigare förzinkat gängstång istället om man borrar på den varma sidan av blocket? (vid lite bredare block eller isolerblock)
 
É
Räcker detta för att få blocken att fästa med murbruk B eller behöver jag borra ner nåt i plattan ändå?
De som gjöt ruggade upp 15cm, sen har jag ruggat upp ytan 10cm till med en vinkelslip, men inte så djupt.

Betongyta med grov textur skapad av vinkelslip, markerad med röd linje, redo för murbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ruggad betongyta förberedd för murbruk med synlig gränslinje mellan bearbetade och obehövade delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.