Ska förbereda för ett växthus och tänkte mura upp en grund med lecablock typ 19x19x59, i 4-5 lager, från tjälfritt djup.

Frågan är man måste gjuta en sula först eller om man kan mura upp direkt på väl packad makadam?
 
Visst kan Du mura upp grunden, om du nu kommer till för detta, men ligga på magen med sleven och bruket 7-800mm ner i en grävd ränna och mura upp en grund, tar på krafterna och psyket. Går det att gräva, så varför inte använda färdig betong, kostnaden går väl på ett ut, och en sula är att föredra. Skall du gräva en ränna (200-250mm bred) så forma upp en bit, så att du börjar med Lecan ovan mark.
IMG_0063.jpg
mitt hemmabyggda växthus
 
Hemmakatten
Saxpy skrev:
Ska förbereda för ett växthus och tänkte mura upp en grund med lecablock typ 19x19x59, i 4-5 lager, från tjälfritt djup.

Frågan är man måste gjuta en sula först eller om man kan mura upp direkt på väl packad makadam?
Beror väl på hur stort ditt växrhus skall vara. Ett 5kvm-stort växthus ställs väl direkt på enkel sten på lite grusbädd. Ett 30kvm stort växthus med 4 meter i takhöjd vill man nog ägna lite mer omsorg vad gäller grundarbetet.

Nu vet jag inte var du bor, men 4-5 lager leca blir 0,8-1 meter och det är väl knappast tjälfritt djup någonstans i Sverige? I Sthlmstrakten ligger tjäldjupet på 1,8 meter. detta går iofs att kompensera med frigolitisolering under sulan och snett utåt (och inåt om växthuset inte blir markisolerat).
 
700mm är ett mått vi håller i Skåne för att vara på den säkra sidan vad gäller tjäle.
 
  • Gilla
Walle_Norrland_Skåne
  • Laddar…
Hemmakatten
saturnus skrev:
700mm är ett mått vi håller i Skåne för att vara på den säkra sidan vad gäller tjäle.
Attans vilken skillnad på tjäldjup mellan Sthlm o Skåne! :surprised: Jag bor helt klart i fel del av Sverige.
 
Hemmakatten skrev:
Attans vilken skillnad på tjäldjup mellan Sthlm o Skåne! :surprised: Jag bor helt klart i fel del av Sverige.
Ja, och se på korna, dom går ute hela året utan att frysa om fossingarna........
 
  • Gilla
Walle_Norrland_Skåne
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Beror väl på hur stort ditt växrhus skall vara. Ett 5kvm-stort växthus ställs väl direkt på enkel sten på lite grusbädd. Ett 30kvm stort växthus med 4 meter i takhöjd vill man nog ägna lite mer omsorg vad gäller grundarbetet.

Nu vet jag inte var du bor, men 4-5 lager leca blir 0,8-1 meter och det är väl knappast tjälfritt djup någonstans i Sverige? I Sthlmstrakten ligger tjäldjupet på 1,8 meter. detta går iofs att kompensera med frigolitisolering under sulan och snett utåt (och inåt om växthuset inte blir markisolerat).

I Skåne är det nog inte ens 30cm.. Vi ska inte skrämma upp folk som ska bygga små växthus.
 
  • Gilla
BTR och 2 till
  • Laddar…
om växthuset är mellan fem och tolv kvm så kan jag garantera dig att du kan gräva ner ca60cm sen lägger du mark duk sen makadam 15cm och efter det lägger du fem cm stenmjöl och kör med en padda.
nu kan du börja lägga leca upp till marknivå eller högre om så önskas.
Exakt så gjorde vi för sju/åtta år sen och den står exakt lika stadigt idag som då. vårt växthus var 11,3kvm
Men! Som någon ovan skrev är växthuset är det 30kvm och fyra meter högt så självklart krävs det mer jobb.
Men bara för att man kan så behöver man inte göra det jobbigare och dyrare än det behöver vara

Lycka till
 
Nu är det ju skillnad på grundläggningsdjup, som är det intressanta, och tjäldjupet. Vilket grundläggningsdjup som är nödvändigt beror på en mängd faktorer. Jordarten är exempelvis en viktig parameter att ta hänsyn till.

Men även denna tråd är ju 14 år gammal… ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.