Hej

När jag murade garaget fick jag slut på rätt dimension av leca-stenar och hade bråttom och murade vidare med en mindre dimension, vilket jag får äta upp nu. :)

Ojämn murad lecavägg med synligt gap där en mindre dimension användes.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag har 3 kända alternativ:

1) Gjuta - jobbigt att göra form och ha sig.... Energimässigt inte det bästa heller gissar jag.
2) "Lättbetongskiva", inget jag har jobbat med, men en kille jag känner som putsar tyckte att det kunde vara vettigt
3) Cellplast, 50mm eller lite mindre. - Bättre isolering är alltid lockande.
4) Putsa jättetjockt - Låter jobbigt och onödigt.


Oavsett lösning så ska väggen senare putsas (i rimlig tjocklek) och bli hel och ren, så det blir ingen utseendemässig skillnad. Således så kommer argumenten handla om kanske arbetsmängd, energi, hållfasthet (jag ska montera upp väggskenor med konsoler) osv.

Utsidan av väggen har 20 cm isolering och utrymmet rä ca 60 cm högt och 5 meter långt.

Hur skulle du fylla upp glappet?

Tack för tankar!
 
gjuta i typ tre etapper hade väl funkat bra, fästa en fasadbräda med leca skruv å bara fylla på betong ovanifrån.
 
Såga till ett par lecablock för att få tunnare skivor att "limma upp"?
 
Tack för tankar!

felix: Gjuta går ju, men det är rätt meckigt.
corre: Det är inte bara ett par skivor, det är ju en hel dags kapning eller nåt :)

Har ni argument till att inte köpa långa skivor och stoppa i? Både cellplast och lättbetongskiva fyller upp hela avståndet på höjden i standardformat, så sätter man några skivor på bredden. Man får säkert bättre hållfasthet med era lösningar, men det lär också vara mer jobb? Jag vet inte riktigt hur man fäster upp skivorna som jag pratar om, men gissar på lim, eller att de putsas / muras fast.
 
Lättbetongskiva fungerar utmärkt, men den kostar väl lite mer? Den kan limmas med speciellt lim eller troligen vanlig finbetong och sen putsas in med putsbruk.

Jag hade undviket cellplast, mest för att få till samma typ av vägg hela vägen.
 
Claes Sörmland
Annars finns det betongplattor som är 45 mm tjocka som säljs som trädgårdsplattor i lite olika storlekar. Billigt och snabbt sätt att fylla med betong utan att gjuta.
 
Intressant idé med betongplattor också! Det ska undersökas. Då kanske jag kan hitta plattor som är typ 55 cm så kan jag få plats med ett par kabelslangar också.

Tack för tankarna, jag återkommer med ett resultat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.