Jag ska göra en vindsuppbyggnad. Vinden är belägen på gaveln i ett flerfamiljshus, och på vinden är gavelväggen en putsad vägg. Vinden är inte isolerad, och därför ska jag förstås isolera taket, men jag vill också isolera ytterväggen, och helst skulle jag använda leca block eller något liknande. Samma material vill jag använda på den motsatta väggen som ska bli en brandvägg.

Golvet i vinden är ett gammalt trägolv idag. Går det att använda leca block för att mura upp de väggar jag beskrev ovan? Jag hörde nån som sa att blocken inte ska ligga direkt på trägolvet för då kan väggen röra på sig när golvet rör sig (belastas). Kan den muras direkt på bjälklaget under golvet?

Finns det risk för mögel om jag har två murade väggar intill varandra som med ytterväggen, och hur gör jag för att undanröja den risken?

varför vill jag då ha leca block och inte gipsväggar? Jo, jag vill putsa på väggarna med lerputs, ha s k klinade väggar.
 
Lerklining görs väl ofta/oftast på träväggar?
 
Jag förstår inte riktigt, ska du ha först isolering och sedan en innervägg av leca? Jag skulle istället föreslå antingen isolering med cellplast och sedan putsat (vilket är nästan identiskt med lerklining om man gör det rätt), eller uppregling och isolering med ull, och därefter brädor som nätas och lerklinas.
 
Jo, jag vill att ytterväggen ska bli tjockare, och därmed isolera bättre, och jag tänkte göra det med lecablock, om det är lämpligt, men om inte kan jag tänka mig andra material.

Lerklina vill jag göra eftersom det skapar ett behagligt inomhusklimat (jämn och bra fuktnivå)och att det är vackert. Ytan kan vara som den är eller så kan man lägga i pigment i leran eller så t ex kalkmålar man på.
Leca blocken ger väl också en stark vägg som det är lätt att t ex borra hål i för att hänga upp prylar.

isolering med cellplast skulle väl vara mellan gipsplatter eller?
 
Leca isolerar inte särskilt bra.

Man kan putsa direkt på cellplasten, så det går att köra enbart cellplast utan reglar. Då får man i och för sig en vägg som det är svårt att hänga grejer i, och den är känslig för slag om den är tunnputsad. Kör man med reglar och brädor så är ull att föredra.

Skulle nog rekommendera reglar, ull, och brädor vid närmare eftertanke. Putsad cellplast är inte helt bra inomhus just på grund av svårigheterna att hänga.
 
Enligt vad jag känner till så isolerar lerputs rätt bra, så kombinationen av lerputs och leca skulle kunna vara ok.... men min fråga var om det går bra att mura upp en såna väggar på de platser jag nämde, i ett vindsutrymme med rätt högt till nocken (4, 5 m), trägolv... dels mot befintlig murad vägg , och dels mot resten av vindsutrymmet (andra boendes utrymmen).
 
Jag vet inte om du kan mura det där du vill, men jag tror inte det är en bra ide att ställa muren på trägolvet.

Däremot vet jag lite om lerklining. Det sägs ofta att 2 eller 2,5 cm lerklining isolerar lika bra som 10 cm mineralull. Detta är ett fullständiga dumheter (som sannolikt kommer från Göran Gudmundsson på Centrum för byggnadsvård i Gysinge). Lerklining isolerar ungefär lika bra som vanlig puts, vilket är självklart när man tänker efter. Det är ett väldigt kompakt material som innehåller marginellt med luft. Antagligen är det tvärtom, 2-2,5 cm mineralull motsvarar 10 cm lerklining, om inte mer. Ett väldigt dåligt isolerande material, även om det är effektivt på att stoppa drag i gamla timmerkåkar.

Och jag har lerklinat en hel del, och har märkt av lerkliningens bristande isolerförmåga i mitt torp.
 
Mikael_L
Det kanske är den rent vindisolerande egenskapen (eller ska vi kalla det vindavskärmande) som avses, alltså inte värmeisolerande.

Jag håller helt med dig Jon, lerkliningen kan inte ha bättre isolervärde än mineralull/glasull/cellplast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.