Hej!

Se bifogad bild... (alla mått stämmer inte, men principen syns)

Håller på att bygga på ett orangeri/drivhus och grunden är en befintlig gjuten platta och på denna är det uppmurat ca 50 cm med leca som låga "väggar". Tidigare så var det en trästomme som stod på denna, men jag har för avsikt att mura upp pelare i hörn och vid dörrar, dels av estetiska skäl, men även för att det ska bli rätt mått med de fönster vi har och tänker montera. Höjden blir max ca 150 cm på pelarna och ovanpå pelarna kommer det att ligga en träbalk som takstolarna vilar på.

Frågan är dock vilket materialval som gäller på pelarna... Jag misstänker tegel, 2 i bredd, så att pelaren blir ca 25 x 25 cm, men när jag kollar priset så känns det mer lockande med leca! Dock så känns leca lite för "klent" och ostabilt? Vad tror ni? Eller finns det en tredje lösning?

Det ska putsas utanpå sen, så estetiskt spelar det ingen roll!

Capture.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har en tanke?
 
Jag har ingen erfarenhet av att beräkna tegelpelare i bärande konstruktioner, men jag byggde en liknande lösning i mitt hus, där löste jag det så att jag har en stålprofil (VKR 60x60x5mm) i mitten av tegelpelaren. Teglet tillför en estetiskt tilltalande framtoning, stålpelaren bär all last och jag kan sova gott om natten.
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Tack Gabbe1!

Jo, jag funderade på att få dit en balk men det blir bökigt att få ner den i den befintliga låga väggen (men måste jag så måste jag...).

Oavsett tegel eller leca så hade jag tänkt ha ett eller två armeringsjärn i centrum av pelaren. Så tegel tror jag definitivt håller, men frågan är om jag kan göra det enklare med leca.
 
Jag vet inte om jag riktigt fattat hur du tänkt dig konstruktionen i leca.
Finns leca i storleken 25x25cm? Och hur hade du då tänkt få ner armeringsjärnen i centrum, borra rakt genom lecablocken?

Jag tror också att tegel håller, om du vänder varannat skift 90º
Men jag är maskiningenjör och bygger helst bärande delar med stål (som jag kan räkna på) som sagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.