Nu börjar det märkas att mina lågenergilampor ute har det tungt! Lyser kanske hälften av vad de brukar.

-32 står det på termometern :wow:
 
Ännu sämre fungerar de i bastun. Det kanske finns olika sorter, men jag har stött på en bastu med lågenergilampa i taket, och det fungerade mycket dåligt när det var 100 grader varmt.

Erik
 
Avemo skrev:
Ännu sämre fungerar de i bastun. Det kanske finns olika sorter, men jag har stött på en bastu med lågenergilampa i taket, och det fungerade mycket dåligt när det var 100 grader varmt.

Erik
Hehe.. kan tänka mig de! Är ytterst få armaturer som är godkända att sätta i taket på en bastu.. och garanterat INGEN av dem har LE ljuskälla d^_^b
 
Mina Osram tänds inte ens under -15. Redan under -10 fungerar bara vissa av dom :/
 
Gäller även kompaktlysrör. Har en IFÖ-armatur i förstugebron med 18W T/E och HF-don och det är betydligt mindre ljus i den när det är -15 ute.
 
Slutna armaturer är bättre, det blir lite varmare innanför glaset. Klart sämst hos oss lyser gårdslampan där det sitter en 25 W LE helt oskyddad. 11-wattare innanför glas lyser mycket bättre när det är kallt.

(Kallt hos oss är -5.. :), riktigt kallt är 15 m/s :()
 
mycke_nu skrev:
(Kallt hos oss är -5.. :)
Hahaha d^_^b

//Patrik
 
KingHippo skrev:
Mina Osram tänds inte ens under -15. Redan under -10 fungerar bara vissa av dom :/
Jag har haft några IKEA lågenergi ute i stolparna på gården som gått sönder en efter en nu... :(
Nu får det vara nog.

Jag ska försöka undvika klaga på värmen i sommar!!
 
LED-lampor fungerar lika bra i kyla (eller lika dåligt)
 
Lågenergi lampor är "mini" lysrör och funkar bäst i +25 grader C. Effekten minskar med ca 1%/ grad vilket gör att dom är ganska dåliga i utomhus armaturer. Finns bättre alternativ. Kolla Induktions lampor eller LED. Kalle Hashimi på energimyndigheten har förordat induktion utomhus. Funkar som LE lampor fast bättre:). LED börjar också bli riktigt bra, men man får vad man betalar för.
 
Dessutom innehåller alla lysrör och LE lampor kvicksilver. Vilket faktiskt inte är så trevligt om man tänker efter!
 
Byt till LED Gatulampa finns med 15W (ungefär lika med 100W vanlig glödlampa), lite dyrare med fungerar bättre (och längre), blir billigare på sikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.