Efter ett par års letande efter drömkåken, och otaliga budgivningsförluster har vi äntligen hittat tomten och huset vi vill ha !

Igår(20 juni) skrev vi under alla papper och i november startar karusellen på riktigt. Just nu har man lite väl mycket ångest över alla pengar man måste låna, och tyvärr "chockhöjdes" räntorna samma dag man skrev under...typiskt...fast i lyxfällan..

Det blev tillslut ett "Limited Edition" från LBhus vilket passar oss perfekt (två "vuxna" och 2 hundar). För alla intresserade gick huset loss på 1.862.400 NF, tomten 750.000 och "tomt-inkopplings-kostnader" + totalentrprenaden gick loss på ung. 400.000. Tomten ligger utanför uppsala i fjällnora.

Så närmare 3 mille fick man hosta upp, eller rättare sagt låna. Tomten var i dyraste laget för oss, men vi gick efter det gamla måttot: "huset kan man fixa till men inte läget"...

jaha då ska jag ta och ringa banken igen...forstsätter väl denna tråd när det händer nåt nytt. Ställ frågor om ni undrar nåt.

/magnus&therese
 
Grattis, jo bättre att satsa på nytt, än ett använt som man ändå får byta ut en del gammalt på. men om Ni ligger tajt på`t, så var noga med kostnaderna, det brukar alltid tillkomma en del, extra grusutfyllnad , trädgård, infart o s v. Men helt rätt att satsa lite mer på ett attraktivt läge, det gör att det alltid går att sälja huset.
Lycka till
 
Välkommen!
 
är det normalt att ha ångest dagen efter man skrivit på alla papper?.... :)
 
Grattis ! Vi ska oxå bygga Limeted Edition skrev på kontraktet en vecka innan er. Ska bygga i Vimmerby så vi slipper de höga tomtkostnaderna. Såg att de har sålt alla 50 husen nu så det skulle vara kul att hålla igång denna tråden när alla byggena kommer igång. Vi lämnade in vårt bygglov idag.
 
maggielee - jag tror inte du behöver vara orolig. LB-hus är kanon och läget runt Uppsala är expansivt. Huset kommer nog bara att öka i värde. Själva bygger vi i Alsike och hoppas på liknande utveckling.

Strumpan76 - var skall ni bygga? Är det vid nya tomtområdet vid Nossen?

/Kungkokos
 
kungkokos skrev:
maggielee - jag tror inte du behöver vara orolig. LB-hus är kanon och läget runt Uppsala är expansivt. Huset kommer nog bara att öka i värde. Själva bygger vi i Alsike och hoppas på liknande utveckling.

Strumpan76 - var skall ni bygga? Är det vid nya tomtområdet vid Nossen?

/Kungkokos
Vi ska bygga vid Stensbergsområdet
 
Skönt att höra kokos. Nu en vecka efter beslutet börjar man kunna blicka framåt mot det äventyr det verkar innebära att inneha titeln "byggherre" :)

Kul med fler som bygger. Det vi har gemensamt som bygger LE huset är väl att det inte finns några hus som byggts tidigare, så man har endast kunnat kollat på skisser...så man får hoppas att allt blir som man tänkt sig. Det verkar ju onekligen varit en populär hustyp med tanke på ade sista 20 exen gick åt på ett par dagar..

jag tar det som ett gott tecken.
 
Håller med! Vi bygger helt egetritat så vårt hus har inte heller uppförts tidigare. Spännande!! Skaffade ett 3D-CADprogram för att få en bättre känsla. Var riktigt kul att gå in i sitt hus virtuellt och inreda!

Om ni har Hasse som säljare tror jag bara att det kan bli toppen. Har aldrig stött på en lika duktig och serviceminded säljare som han! Vi ville också bygga LB men deras fabrik kunde inte lösa vår konstruktion tyvärr...
 
Jorå Hasse verkar ju helt ok "so far"

... egenritat hus...det kan jag tänka mig sätter spänningen på helt nya nivåer.
 
Ja, lite väl spännande faktiskt! :)
 
Strumpan, har ni börjat fundera på tillval ännu? Det enda vi lyckats komma överens om är den rostfria uppgraderingen i köket...
 
Vi har bytt valt en par andra luckor (Studio vita) en de som är standard såg dessa i på en ballingslövutställning och fastande för dom kostade 4 500 extra tror jag. Detta är det enda tillvalet vi har gjort funderade också på rostrfria eller aluminium vitvaror men på det utställningsköket vi såg var det vitra vitvaror och vi tyckte det var snyggt.

Vi skall däremot ta en del av klädkammaren och bygga en liten bastu och sedan ska vi köpa till en annan badrumsmöbel en den som ingår.

Annars har vi gjort alla val som färg på tak, stuprör, köket osv. Har ni kommit något längre i era funderingar/val?
 
Det vi har bestämt är; att köra på träpanel, vit, med vita detaljer.(putsväggen kostade ju inte lite precis...), takpannorna tänkte vi köra någon typ av grånyans (fortfarande inte bestämt om vi ska ta mörk- eller ljusgråa pannor.)
Vi kommer förbereda grunden för tilluft till braskamin, men kommer antagligen sätta dit den i efterhand (när vi vet vad vi får för våran nuvarande lägenhet, och när vi vet ifall bygget gått någorlunda på budget).
Vi har också funderat på andra badrumsmöbler (jag bryr mig inte om de som är standard, men det gör frugan...), så där kommer det säkert någon ändring. men det är samma sak där...man vill inte skena iväg för mycket.
just det....en extra kran på baksidan också.
ja, det är väl allt som vi planerat...hittils. Om någon månad är det väl dags att gå in på kontoret och sätta det på pränt.
 
Hej! Läste lite i tråden och tänkte hålla den i liv med detta inlägg.

Vi har oxå köpt LE från LB och bygger i Mantorp utanför Linköping. Jag tror vi var köpare 22 av de femtio och ändå hade vi bestämt oss innan huset ens fanns. Vi valde från början mellan 135;an och ett lyckanhus från Eksjöhus. Vi hade bestämt oss för Eksjöhuset mest för deras öppna planlösning gentemot 135:an, men när vi ringde vår säljare på LB för att tacka nej, bad han oss att vänta ett par veckor "det kommer en modell ni inte kan säga nej till" var hans argument. Men då Lyckan huset skulle prishöjas var vi pressade till att bestämma oss. Han ringde då till huvudkontoret i Bromölla (detta var tidigt i Mars månad) och frågade om han inte kunde få visa oss de första skisserna på deras jubileums-hus som ännu ej var offentliga och som nu i efterhand inte heller var riktigt så som det sedan skulle bli. Bromölla sade efter lite tjat OK., så vi var nog ibland de första som både såg husskisserna och bestämde oss för att DETTA var huset nr.ett !!

Vi kan inte tänka oss ett bättre hus än detta, huset har så många fördelar mot allt och alla vi tidigare kollat på:

1. Ett snyggt och proportionellt hus. Pulpettaket mot sadeltaket är verkligen ur-läckert.
2. Planlösningen är ljus och funktionell, tror inte det finns ett hus som är yt-effektivare än detta.
3. Priset! ca 1.800.000:- för ett NF hus, med P-märkning. generösa och mycket bra material exempelvis fönstren, köket mm.
(har ni exempelvis insett hur mycket som ingår i Ballingslöv-köket jämfört med exempelvis 135:an?)
4. Numreringen och konstglaset kan kanske kännas i överkant, men visst är det extra roligt att veta att det bara finns 50 hus
i hela Sverige. Uppsala, Vimmerby, Mantorp är nu kända orter... var är de andra??

Hur ska ni färglägga era hus? Vi tänkte ha sadel-delen vit och pulpet-delen mörkgrå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.