Hej "Tornugglan"!

Skulle du kunna berätta från vilket LB-hus kontor som har offererat dig priserna. Och när fick du offerten?
Vi har fått pris på 1342860 i standard utförande för Tornugglan vilket är nästan 50000 dyrare än vad du fått.
Har ni bestämt några tillval och vad kostar de?
Tacksam för besked.
/Johan

 
Vi ska bygga i Helsingborg.
Här finns tyvärr inget visningshus i näheten.
Om du får en offert från LB-hus så får du gärna höra av dig.
Var ska ni bygga?
/Johan
 
Hej igen!
Eftersom Tornugglan är en av våra favoriter har jag några till frågor om det går bra?

Ingår det några tillval i det priset?
Eller har ni gjort några tillval och vad kostar de?
Ligger det säljande LB-kontoret i Höör?
/Johan
 
Hej husfia.

Det var jag från mig som tornugglan "snodde" priserna. Ville bara komplettera med att priserna skiljer sig mellan olika delar av landet enligt LB-hus. Det kan vara mindre skillander i grund, takstolskonstruktion etc, beroende på klimatzoner... Priserna är för ett bygge i Sundsvall.

Är det någon som sett pris på Viggen från LB-hus? Många av deras hus kostar prick 10000:-/kvm, men Viggen är lite udda, så den regeln kanske inte stämmer...

 
Om jag minns rätt fick vi pris muntligen på ca 1 600 000 - 1 700 000 för Viggen i standard utförande.
Men det är kanske någon som har ett mer exakt pris?
 
Hej Husfia!
Kan du dela med dig av priserna du fått från LB-hus?
Har ni några tillval? Puts, ryggåstak, maskiner, garage m m. Priser?
Tack!
/Johan
 
På Viggen blev priset 1695000. Förlängning av högerdelen med 1.20 kostade måttliga 42000.

Kuriosa. LB-hus kör med lättregelsystem vilket är underbart enligt dom som gör det, och förkastligt enligt de som inte gör det...

Viggen har iaf traditionell träregel på grund av höjden i v-rum.
 
Bob_the_builder
tornis skrev:
vad exakt betyder lättregelsystem?????????
Det innebär att reglarna är av plåt istället för av trä. De är avsevärt tunnare och ger därför (enligt kritikerna) en "mindre gedigen vägg". Vad vet jag...
 
Bob_the_builder skrev:
Det innebär att reglarna är av plåt istället för av trä. De är avsevärt tunnare och ger därför (enligt kritikerna) en "mindre gedigen vägg". Vad vet jag...
En lättregel kan även vara gjord av trä och masonite (se exempel på www.masonite-beams.se). Jag tror att de flesta inte märker eller bryr sig om skillnaden mellan lättreglar och vanliga reglar.
 
Lättregel...

I stället för att ha en massiv genomgående regel att fästa både innerväggar och ytterväggar i, så använder man en tunn regel ytterst, en plåtgrunka mellan och sedan en tunn regel innerst.

En bild som beskriver något:

http://www.kapro.se/hus.jpg
 
Vi har ej gjort några ändringar på planlösning. Det vi funderade på är att göra en inbyggd garderob i hallen med skjutdörrar. Eftersom man då tar anspråk på en bärande vägg får man byta ut denna bit mot en limträbalk. Pris på detta har jag ej fått ännu. De tillval vi har gjort utöver är öppen spis, dushvägg samt ytterligare ett skåp i badrum. Dessa punkter kostade 63 000:-, så slutsumman är än så länge 1,7
 
Här i stockholm verkar dom inte intresserade av att sälja.Det står att man ska sända intresseanmälan.Jag gjorde det men ingen hör av sig.Dålig stil... :p
 
Trist när de inte hör av sig...

Har inte riktigt samma erfarenhet av dem faktist, fick snabbt svar och erbjudande om en bra tomt i rätt område. Börjar förhoppningsvis (väntar bygglov!!!) bygga ett Svalan på Ekerö under hösten.
 
Hej

Har inte offerten här just nu, men har för mig att det är 1 850' nyckelfärdigt.

 
Vi har byggt LB-Hus Jordugglan förra året.

Vi köpte det för 537 500 inkl spröjs, glaserade takpannor, blåmålat kök typ Arkad, spik&skruvsats till monteringen, innerdörrar med speglar samt inritning av braskamin och friliggande garage.

Sen satte vi ihop det för C:a 300 000

Tomtpris och markarbeten c:a 250 000

Summa att spara på självbygge: c:a 200 000

Allt detta gjorde att vi nu sitter i ett nytt hus med en mille i bottenlån och en kallhyra på 5000/mån.

Nu återstår att måla, så gräs och bygga garage.

Nu till varningsfingret!

Innerväggarna är gips på 70mm regel. Lyhört som om det vore smörpapper! Jag kommer aldrig att rekommendera någon att nöja sig med bara det. Det bör vara spontade innerväggar med lite isolering i och gipset utanpå det.

Det finns inga detaljer kring fönstren inomhus bara gipssmygar. Inga taklister ingår, men vi köpte allmogelister hos ett hyvleri till hela huset för 2000.

Att lägga Tarkett Ultra viva 8mm´s golv i kök är bara vansinne. Det går inte att spilla på det, inte moppa det och allt som tappas ger stora gropar. Det går dessutom inte att slipa det. Om de går med på att lägga in 14mm golv istället så rekommenderas det varmt. Vårat golv är redan fult och vi har bott i huset ett halvår.

Ventilation: De använder sig av fönsterventiler för att släppa in friskluft. Detta är en konstruktion som finns av slentrian och bör bara användas när det finns radiatorer under fönstren. Golvvärmen klarar inte att få bort kallraset. Risk för stela nackar alltså.

Allt annat är egentligen positivt. Alla (nåja nästan) delar passade och det hela gick på tio veckor*2 gubbar + all annan tid för samordning och grundgjutning.

Ett trevligt hus som det tyvärr märks att det är billigt.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.