Tänkte vi skulle dela med oss med vår erfarenhet av denna firma, Ska försöka vara saklig och berätta historien bakom utan att låta ens känslor ta över allt för mycket.

Det är så att vi började titta efter att bygga ett hus, och vi hittade ett hus som passade för oss. Vi kontaktade lb-hus och bestämde ett möte med en säljare.
På detta möte fick vi information om priser och vad som ingick. Vi var ute efter att köpa ett stomrest hus för att sedan göra det invändiga jobbet själva. När vi funderat ett tag kom vi fram till att vi skulle välja dem. När vi sedan kontaktade dem var det en annan säljare som tagit över. Här börjar problemen.....

Då visade det sig att Vi hade fått fel pris (det skillde 32 000) samt att via hade fått skriftlig information om att kakel och klinker ingick till badrum, hall samt tvättstuga. Detta stämde inte heller. Vår säljare kom fram till en lösning som vi accepterade. Vi delade prisskillnaden mellan oss och lb, men inget kakel eller klinker. Detta accepterade vi motvilligt.

Redan från början var vi tydliga med att påpeka att vi ville komma igång som fort som möjligt under våren eftersom det skulle passa våra entreprenörer bäst. När vi skulle göra nybyggnadskartan så ritade vi ut var vi ville att hsuet skulle placeras osv. Detta fick vi ringa om ett flertal gånger för att det skulle komma igång. När det var gjort fick vi informationen att bygglovet skulle bara ta några dagar och vi skulle få det i början av nästkommande vecka. Det uteblev, men de lovade att om 3-4 dagar så kommer det. Vi fick ringa och jaga dem under 3 nästan 4 veckor. "De håller på med det så ni borde ha det alldeles snart" var svaren vi fick. Det visade sig sedan att vi hade blivit ljugen rakt i ansiktet de hade inte alls börjat med bygglovet under hela denna tiden. Vi blev lovade bygglovet i början av februari och de började jobba på det den 27:e tror jag så vi fick det först i början på mars.

När vi fick bygglovet innehöll de en hel del fel som jag påpekade. bland annat vilken vatten/avlopps anslutning som skulle användas och detta var något jag var tydlig med att påpeka innan vi började. På dessa anmärkning svarade de inte alls på.
Vi var sedan på vår kommun för ett byggmöte där vi gick igenom allt om bygget och snart därpå var jag på banken och hade möte. Då visade det sig att vår tomt inte var utmätt av lantmäteriet och att de var tvungen göra det innan vi gick vidare. Då tänkte vi att detta är inte bra eftersom det skulle försena vårt bygge eftersom byggtiden på 20 veckor inte börjar räknas förrän bygglovet är inne. Vår bankman ringer då upp lb-hus för att ge ett muntligt tillkännagegivande att vi kommer att få låna pengar. Då pratar jag med en kvinna på deras kontor och berättar hur det ligger till. Jag får då till svar att detta är sånt som kan hända och ska inte drabba kunden. De skulle fixa detta. Jag frågar då rakt och tydligt "kommer vi att få vårt hus levererat vid utsatt datum, eftersom vi har entreprenörer som måste veta för att kunna planera in jobb". Varpå hon säger att det är inga problem utan att leveranstiden skulle börja ticka samma idag.

Vi får vårt bygglov av kommunen och skickar in det, eftersom spärrförbindelsen skulle komma senare när tomten var utmätt. Jag får efter nån vecka tillbaka från lb hus att bygglovet är daterat och vi ska skriva under för godkännande av byggstart. Vi gör det och skickar in. Efter nån dag får vi från lantmäteriet att tomten är klar. Jag ringer då lb hus för att berätta detta. Kvinnan jag får prata med då hittar oss inte i systemet och att det saknas ett bygglov. Jag blir rasande och ifrågasätter vad som hänt. Hon ska kolla upp och återkomma. När hon ringer upp säger hon glatt att nu har vi fått ett datum för leverans. Detta datum är en månad efter vad de lovat. Jag säger att det vägrar jag acceptera eftersom ni har lovat mig ett datum och jag har anlitat folk efter det. Det nya datumet är prick 20 veckor från denna dag.
Vi ringer upp och ber att få prata med högsta chefen men blir kopplade till marknadschefen. Jag förklarar allt om hur det ligger till och han svarar.
"Du förstår att ni har inte skickat in erat bygglov och därför kan man inte få ett leveransdatum alls. Det blir stopp i systemet och man kan inte gå vidare".
Då svarar jag "Du menar att jag inte kan få ett datum alls innan vi skickat in bygglovet"
"Nej det går inte" svara han.
Hur kan det då komma sig att jag har fått från er att ni har daterat vårat bygglov för över en månad sen. Kan detta ske om ni inte har fått det?
Det kunde han inte svara på.
Då frågar jag han igen. ni kan inte ge ett datum alls? NEJ svara han.
Hur kan det då komma sig att jag har fått ett datum av er för 15 minuter sen???
Det kunde han inte heller svara på. Varpå jag säger att det här ligger till så att ni har slarvat bort våra papper och nu när vi ringer om tomten så upkommer detta av en slump och hade vi itne ringt hade vi stått där vid leverensdatumet och inget hus ens påbörjats. Det är så att ni har slarvat och försöker skylla det på oss. Han skulle kolla upp och återkomma, vilket han inte gör utan vår 3:e säljare gör det. Han säger sig vara på vår sida och att detta skall lösa sig. Vi måste skicka in allt bygglov igen.

Han ringer upp efter nån dag och säger att det inte går att lösa för semestrar osv. Jag säger att det går visst det handlar bara om pengar. om jag hade hetat nåt annat och jag nämner en känd person som valt samma bolag, då hade ni löst det, vilket han håller med om. Jag säger att ni har lovat mig muntligt att ni kommer att lösa detta men det är alltså inget värt. Jag måste tydligen banda allt ni säger för att det ska vara värt nåt alls?
Ja det verkar så får jag till svar av vår säljare.
Han säger att han skall kompencera det, med ett centraldammsugarsystem värt 50 000.

Nu har det gått ytterligare en tid och vi ställer några frågor angående bygget och i vanlig ordning svara de inte på mailen utan man får ringa upp efter en vecka och fråga. då skyller de på mycket att göra eller nåt annat och att de ska ringa upp morgondagen, vilket nästan aldrig händer utan vi får ringa upp efter några dagar. Så här har det varit hela tiden. vi frågar nåt de svarar inte. När vi ringer upp skyller de på olika saker. Vi har vid 2 tillfällen sagt att vi tycker det är tråkigt att det blir såhär och att vi känner oss svikna och att de inte kan lova att ringa upp och kolla upp saker om man har mycket att göra så de inte hinner. Säg då det och inte att vi lovar bla bla bla.

Nu i dagarna har vi varit på dem igen om bygget och nu påpekar vi om vatten/avlopp igen och de säger att det måste vi ha missat och tar man inte upp det i byggmötet med kommunen. Vi säget att det hade vi i mars men ni dök aldrig upp. Då frågar de varför vi inte ringt till dem. Vi har fått samma information av kommunen som ni. Vi fick samma kallelse som er. och vi mailade er dagen efter mötet och påpekade dessa saker men ni brydde er inte. Sen gäller det vilka mått vi ska ha till köket. Var är de frågar dem?
Vi har skickat in dem vid 3 tillfällen men de har inte tagit med dem så nu har vi skickat in dem igen. Vi frågar vilket datum de har tänkte börja med bygget, men svara att de har semester så vi vet inte. Sen får vi nummer till firman som vi ska ringa. Är det vår uppgift att ringa deras entreprenörer och fråga om datum osv. Ska inte de göra det tycker man....

Sen säger vi att vi tycker det är tråkigt att vi alltid måste ringa och jaga er om allting, men då säger de att det inte är så lätt med stomrest som man tror, men det är inte det saken gäller utan att vi måste jag er om allt, säger vi. De säger att oj har ni haft struligt det visste vi inte........
När vi frågar i vilken valuta som dammsugarsystemet var i eftersom den ena säljare sa att det var värt 50 000. Vi får ett litet skratt till svar och att det kostar 8 000..Säljaren har överdrivit med 42 000 om en dammsugare. ja vad säger man?

Fel som vi påpekade i mars kommer de på nu inte är lösta. Sen ifrågasätter de oss varför vin inte sagt nåt. Vi har haft tre olika säljare den ena värre än den andre, men de verkar som att arbetsättet är detsamma. man mailar frågor som man sedan får jaga dem i några veckor för att få svar på.

Husbygge såg vi fram emot och tycket det skulle bli en rolig process det har varit jobbigt och tråkigt och man känner sig sviken och ignorerar hela tiden. Arbetsstarten borde vara en rolig händelse men här väntar vi bara på vad de har gjort för fel nu, för mer fel kommer det med säkerhet att vara.

Jag kan inte rekommendera detta bolag till nån, men ifall nån ändå väljer dem se då till att ta ALLT skriftligt, muntilga avtal gäller inte något och löften är bara luft.

Jag har säkert glömt en massa men återkommer när jag kommer på nåt och följer upp när nästa fel uppkommer, för är ju inte klart än.....:S

/gomf
 
Tack för att du delar med dig Gomf! Jag har två frågor.

Upplevde du att kontakten var bättre i början och att den blev sämre efter att ni bestämt er?

Hur stor del av alla era problem relaterar du till LB-hus som helhet jämfört med de enskilda säljare som ni har varit i kontakt med? Alltså; är det säljarna i Norrbotten som ställer till det eller är din erfarenhet att hela LB-hus är lika med problem?
 
Våra erferenheter av LB-hus har varit goda, men det du beskriver här är ju hemskt. Bra att ni skriver om det, så att de förstår att ett rykte snabbt kan bli sämre. De får skärpa sig.
Det är snåla tider för husföretagen, de borde måna om sina kunder.
 
Jag har också byggt ett lb-hus 2008, tyckte också att huvudkontoret och till viss del byggledaren var långsamma på att svara på frågor och mail o.s.v. Dock hade vi en kanonsäljare som jag CC:ad alla mail till och han låg på både byggledaren och huvudkontoret så att saker hände, hjälpte oss massor med olika utredningar som vi behövde för bygglovet mm. Så jag tror det beror mycket på vilken säljare man fått tag i. Skulle rekommendera min säljare till alla som skall bygga ett lb-hus.
 
Hej igen.
Svårt att säga för vi hade i stort sett bstämt oss redan andra gången vi kontaktade dem, men vi har hört av andra i området som säger samma sak att de var svåra att få tag i efter kontraktet var påskrivet.

Hur stor del jag relaterar. hmm lite svårt att säga men i graden av besvikelse är den nog större på lb hus trots allt. Det var de som lovade oss per telefon och när vi nämner det så undrar de om namn på kvinnan jag pratade med, men inte kommer man ju ihåg namn särskilt när det inte var ens vi som ringde utan var vår bankkille. När det blev sådär fel och det var tydligt att det var dem som hade klantat sig så hade de chansen att steppa upp och ta ansvar, men istället så viker de ned sig och skyller på oss., sen visst ska man vara tacksam för en dammsugare men i sammanhanget är det ju ett hån. De tar 8 000 för den men för dem kostar de i stort sett inget. Och vi blir stående en månad och våra inhyrda entreprenörer blir förbannade och vi ligger i dålig dager till dem. Inte riktigt klart än hur det löser sig, har vi otur kanske vi åker på nån ersättning till dem på grund av detta vi får se...

/gomf
 
En till möjlig husleverantör som får ett rött streck över sig - det börjar bli ett problem detta ;) snart har jag inga husleverantörer kvar på listan...
 
roger2011 skrev:
En till möjlig husleverantör som får ett rött streck över sig - det börjar bli ett problem detta ;) snart har jag inga husleverantörer kvar på listan...
kan som anställd på ett försäkrings bolag ange att detta är ett vanligt problem bland hussäljarna att dom glömmer kunden så snart kontraktet är påskrivet
 
Vill bara berätta att vi flyttat in i vårt LB-hus i april och vi är mycket nöjda med hela processen och vårt hus. Vi skulle alla gånger välja LB igen. Vår försäljare har varit mycket bra och har hjälpt oss reda ut många saker under byggtiden, inte alls den typen som "försvunnit" efter undertecknat kontrakt.
 
Vad jag minns regleras muntligt avtal till konsumentens fördel i ABS 09.

Har inte det framför mig men läs där, för jag kommer ihåg när jag läste det i våras och pratade om ABS 09 med en säljare så ojjade sig denna över just det faktum att: vid tvist över vad som är överenskommet muntligt så är det ALLTID konsumentens version som gäller.

Så har det lovat något men inte skrivit så är det ditt ord (minne ) som gäller. De måste med andra ord stå vid sitt ord.
 
Mmm det var vår första tanke vilket vi sa till dem, men vi sa att det vinner vi inte för ni har råd men dyrare advokater än vi..
-Visst är det så.. fick vi till svar. Man vill ju inte dra in i en rättsprocess och sen torksa den och betala ett hus till i rättskostnader....
Men visst vet ju att muntligt avtal gäller men det är ju lättare sagt än gjort när man vet att de inte kommer att stå för det som de lovat....
Vi vågade helt enkelt inte ta det vidare för rädslan att gå mot ett större företag...
 
Vi hade liknande problem med lb-hus när vi byggde ifjol, strul med bygglov o.s.v. Deras upplägg med att leveransen är 20 veckor från godtjänt bygglov kan fort bli ett problem när dom "strular" med handlingar, att "rita" ett kataloghus tar inte 8 veckor (som de tog dem att "rita") vårat, men är ett ganska effektivt sätt att klara sig undan viten när man inte klarar av att leverera. Att dom dessutom vägrar vite´n trots att dom varit sena ändå, ´bevisar till viss del det som sagts ovan. när kråkan är på kontrktet är du inte intressant längre
 
Mycket tråkig historia du berättar.
Samtidigt för mig helt främande.
Jag och sambon ska också bygga ett LB-Hus, Classic 154 (2Plan).

Classic serien som är lite billigare än chice (nytt namn) där ingår kakel/klinker i båda toaletterna, klädvården och de första 4 m2 i hallen. Så ni har antagligen blivit felinformerade/blåsta av er säljare.

Att priset stigit mellan de 2 första säljarna kan jag köpa då det gör 4-5 revideringar om året för att följa materialkostnadernas priser. Oftast blir husen dyrare vid dessa tillfällen.

Bygglovs strulet förstår jag inte riktigt ?
Var det problem med att få ritningarna eller var det när alla papper var inskickade till kommunen som det dröjde ?

För att kunna skicka in ett bygglov behöver man en nybyggnads karta från kommunens tekniska kontor, denna ska man själv sörja för att man får.
När man har fått den har man ett möte med säljaren där man sitter ner tillsammans och placerar ut huset på tomten skickar desse ritningar till huvudkontoret där allt görs i ordning som sen skickar tillbaka det färdiga underlaget till din säljare. Då bör han höra av sig igen till er för ett nytt möte där man sitter ner och kontrollerar så allt stämmer. När det är gjort får man med sig orginalet samt 3 kopior på hela underlaget.
De 3 kopiorna lämnar DU själv in på bygglovskontoret i din kommun.
Nu får man vänta i 8 veckor eller mer tills kommunen gjort sitt, i vissa kommunder går det snabbare o i andra tar det längre tid.

Jag kan säga att i vårat fall (Skåne) så har säljaren i Helsingborg varit mycket omtänksam och haft mycket got kontakt med huvudkontoret.
När vi gjorde bygglovsritningarna och skickat dem till HQ (Bromölla) tog det 5 arbetsdagar sen hade vi dem igen för att göra en kontroll innan jag skulle lämna dem till kommunen.
Under kontrollen märkte vi att en gavlen på garaget fått stående panel istället för liggande.
Säljaren slängde sig då på telefonen och ringde direkt till arkitekterna i Bromölla som gick in o redigerade ritningen och 10 min senare hade vi printat ut den nya som vi fått via mail...

Är tomten kommunal eller privat ?
Om den är privat så är det ju säljaren av den som INTE har gjort sitt arbete riktigt eller NI själva (beror på överenskommelsen vid köpet) eller kommunen om de nu var säljare.

Nu vet jag ju inte om allt du skrivit hamnat i rätt ordnign.

Men några fler saker som förbryllar mig är:

Hur kan man ha ett byggmöte med kommunen UTAN att tomten är utsatt av lantmäteriet som behövs för att få en nybyggnads karta som sedan behövs för att kunna lämna in en bygglovsansökan ?
Allt detta måste ju vara på plats INNAN man har ett byggmöte, där även säljaren, byggledaren och den man valt som KA skall vara med. Säljaren i Helsingborg ordnar ALLT detta med att ordna datum och tid för byggmötet, vi och vår utvalda KA får bara en kallelse om var och när det är dax.

Hur kan man ha ett byggmöte med kommunen, skrivit köpekontrakt på ett hus INNAN man varit på banken och först där märker att lantmäteriet inte mätt upp och placerat ut fastigheten på en karta ?

Tycker det är mycket märkligt att säljaren inte informerat er hur ett husköp genomförs, och att han bara plockat en siffra ur luften på hur lång leveranstiden är på huset.
20 veckor är en ren fantasi då LB-Hus inte levererar ett hus på under 34 veckor, nu har du ju dock inte informerat oss om villket utförande ni köpt huset. Stomrest, NNF (nästan nyckelfärdigt) eller NF (Nyckelfärdigt). Den långa lev tiden har delvis att göra med att det finns i vart fall 3-4 tidpunkter på året då det hålls en del semester, sportlovs veckorna, påsk, industrisemestern och jul.
Sen byggs ju alla LB-Hus på platta på mark, denna skall ju torka i MINST 100 daga ( Ca 3 månader) innan en vettigt skapt husbyggare ens får för sig att sätta någon form av golvmaterialt, klinker o liknande som också tar tid. EL och uppvärmningssystem skall kopplas osv...


För mig och min sambo har hela resan so far varit raka motsatsen till den du beskriver
och kan inget annat än att rekomendera LB-Hus, i alla fall i Skåne.

Så dina rekomendationer borde rikta sig till dem i Norrland eftersom man inte kan dra alla övr samma kamm utan att veta.

mvh
momin
 
Vi byggde ett Classic 135 med LB som vi flyttade in i september 2010. Allt funka klockrent så jag känner inte alls igen mig i beskrivningen som ges här. Visst lite småmssar med färg och tillval uppkom men det löste sig direkt när det uppkom. Vi hade iofs en grymt bra säljare som jag tror är viktigt. Summa sumarum så kan jag rekommendera LB i Blekinge.
 
Jag bygger även jag ett classic 154 i Göteborg och känner inte igen alls detta. Min kontakt med LB-hus har hela vägen varit kanon och skulle gärna bygga med dem igen. Jag förstår inte heller allt som skrivs. Du kanske har blandat ihop begreppen lite? Tex "När det var gjort fick vi informationen att bygglovet skulle bara ta några dagar och vi skulle få det i början av nästkommande vecka. Det uteblev, men de lovade att om 3-4 dagar så kommer det." Bygglov får man ju av kommunen och inte av LB-hus...
 
Ok ska försöka förtydliga mig lite....det har smygit in några ordfel i min ilska när jag skrev.
Det är givetvis kommunen som står för bygglovet, men det som tog tid var handligarna att skicka in för att erhålla detta bygglov. Det vill säga nybyggnadskartan och de val som vi gjort till huset osv. så bygglovet får man inte av lb hus men underlaget till det får man av lb hus..så småningom i alla fall.
Angående tomten och dess utmätning så ligger det till så att de gjorde om vår tomt. De slog ihop den med den närliggande, eller halva den närliggande tomten. Detta medförde att lantmäteriet var tvungen att mäta ut den samt ge den en annan fastighetsbetäckning.Vi har kööpt stomrest och där är leveranstiden 20 veckor. Sen momin verkar det som att du mer är ute efter att kritisera mig och hur vi har gått tillväga istället för att se till verkligenheten och hur lb hus har agerat..eller lättare sagt inte agerat. Att vänta 3 månader på att en platta skall torka är ju bara rent svammel. Bara att mäta när det går att stoppa kakel osv.

För att återgå till historien. nu på måndag är det 2 veckor sen vi ringde till vår säljare och bad om lite uppgifter till vårt tak så att vi kan beställa plåten. Han skulle kolla upp det och vi påpekade vikten av att detta måste ske så snart som möjligt osv. 2 veckor har gått och vi har inte hört ett ljud från dem......allt är som vanligt med andra ord......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.