Någon som vet vad man får ge för ett nyckelfärdigt LB-hus i classic serien t ex 147:an??
Bilder någon?
 
Z
jag har mailat lite med lbhus angående classic (fd ugglan) serien. Classic 121 skulle kosta 1'689'800 NF (vi bor i norrköping). nedanstående är direktkopierat från mailet jag fick av dem:
-------
Classic 121 kostar 1 689 800 kr nyckelfärdigt.

-Ni väljer fritt mellan röda, tegelröda, svarta, ljusgrå, mellangrå, mörkgrå eller bruna takpannor.

-Massiv ekbänkskiva har tidigare inte funnits som tillval i Ugglan Classic 121.
Om det kommer att finnas som tillval i nya Classic 121 så tippar jag på ett pris mellan 8-10 000 kr.

-Rostfria vitvaror kostar ca 17 000 kr för ugn, diskmaskin, kyl/frys och mikrovågsugn. Rostfri fläktkåpa är standard.
Mikrovågsugn är tillval men jag har räknat med detta, inte bara RF-tillägget alltså. I priset ingår att mikron monteras i högskåp över ordinarie ugnen.

-LB-Hus sanitetsporslin kommer från kompisen IFÖ. Deras fabrik, liksom LB-Hus, finns i Bromölla så det vore väl skamligt annars.
Priset är betydligt högre än för de badkar man köper hos importvaruhusen men jag är samtidigt fullständigt övertygad om att kvaliteten är bättre.
Man ska också ta med i beräkningen att det i priset är inkluderat vatten- och elframdragning, golvbrunn och montering.
Ett alternativ är att köpa till vatten- och elframdragning samt golvbrunn och själva installera ett kar senare.
Priset för ett komplett monterat IFÖ Bahamas V100 med vattenmassage är ca 40 000 kr.

-Duschvägg IFÖ Space 2000 med bockade glasdörrar, ca 8 900 kr.

-Centraldammsugare Canvac Q Smart Outblow, ca 14 000 kr.

-Braskaminer finns i olika varianter. Pris monterat och klart inkl. tilluftskanal ingjuten i plattan, från ca 42 000 kr.

-Ryggåstak i vardagsrum, ca 36 500 kr.

-Klinker vid entrédörren är standard. Att välja till mer yta kostar ca 700 kr/m2 för standardsättning av standardstorlekar.
I priset ingår klinkerplatta till ett värde av 300 kr/m2.

-Fasadfärg ingår ej, däremot är huset grundmålat i fabrik. Ofta pratas det om att fabriksgrundningar bara är transportskydd.
LB-Hus målning är dock godkänd av Alcro som en tillräcklig grundbehandling.

Jag tycker att du fått med det mesta vad det gäller tillkommande kostnader. Några tillägg:

-Kommunen kräver att ni har en kvalitetsansvarig vars kostnad vi uppskattar till 15 000 kr i kalkylen.

-Det kommer också till räntor under byggtiden. Inga stora pengar men bäckar små...

-En ev. garageinfart kan behöva byggas upp med bärlagergrus om det är sunkigt.

-Det måste också finnas väg fram till tomten farbar för 24 m långtradare. Och möjlighet att ta sig därifrån...
Krävs det en omlastning till mindre bilar för att ta sig in till tomten så kostar det 10-15 000 kr.
Kommunala tomter i staden har ofta tillräcklig tillfart men en återvändsgata i övre Svärtinge kan skapa problem.

-Det måste finnas uppställningsplats som bär för mobilkranen som är stor. Oftast står den på gatan och då är det inga problem.


För att du ska se kostnaderna tydligare så har jag gjort en fiktiv kalkyl som jag bifogar. Jag har räknat på ett tomtpris på 400' kr
och anslutningsavgifter ungefär som de ligger i Norrköping. Jag har också lagt på tillval för 125 000 kr.
Det innefattar ungefär det du frågat efter ovan exklusive bubbelbadkar och extra klinkers.

Beakta att detta är en totalentreprenad med endast ett avtal och att standarden är hög.
Köper man hus, grundläggning och allt arbete var för sig så kan det kanske se billigare ut.
När sedan alla små kostnader kommer fram och man valt till en högre standard så har priset sprungit iväg ordentligt.
-------
i nästa mail stod följande:
-------
Jag har nu fått mer prisinformation.
-Massiva bänkskivor finns ej med i listan men det går säkert att lösa.
-Duschvägg IFÖ Space 2000, 9 150 kr.
-Bubbelbadkar förutom dusch, 40 900 kr. Om man tar bort duschen och sätter in bubbelbadet istället så blir priset 36 350 kr.
-Att göra en förberedelse för badkar med golvbrunn, vattenframdragning och tomrör för el kostar 4 250 kr.
-Rostfria vitvaror enligt min tidigare beskrivning, 16 960 kr.
-Braskamin från 43 800 kr.
-Centraldammsugare, 12 600 kr.

Jag har nöjet att berätta att ryggåstak i vardagsrummet ingår som standard.
Vidare är torktumlare och fullhöjdskök standard, dock ej takanslutna köksskåp.
Köket har också fått en större diskbänk. Jag bifogar köksritning (3 sidor) samt plan- och fasadritning.
-------

nu gällde detta dock ett lite mindre hus, men prisuppgifterna på tex tillval, etc borde ju vara ungefär detsamma.
 
Z
om man kollar på den kalkyl vi fick så blir den totala kostnaden 2'462'832, då är nedanstående inräknat i den kalkylen:
-tomt 400'000:-
-VA anslutning 100'000:-
-elanlsutning 20'000:-
-tillval (någre exempel kan du ju se ovan) 125'000:-
-byggel 20'000:-
-lagfart 6'825:-
-pantbrev 49'085:-
-bygglov 30'000:-
-konsultkostnader 15'000:-
-räntor 10'173:-
-skattereduktion för räntor: -3'051:-
-NF Classic 121: 1'689'800:-

totalt: 2'462'832:-
 
Så intressant med nån som ska bygga LB-hus i Svärtinge! Vi har tomt i Kimstad och funderar starkt på LB-hus. Annars har vi funderingar på Myresjöhus också.
 
Z
flindra skrev:
Så intressant med nån som ska bygga LB-hus i Svärtinge! Vi har tomt i Kimstad och funderar starkt på LB-hus. Annars har vi funderingar på Myresjöhus också.
vi ska inte bygga i svärtinge nu... vi gillar eksund som förstahandsval... svärtinge som andra. jag gillar kimstad/skärblacka, men sambon tvärvägrar. dock måste sambon få ett jobb först. lbhus säljaren jag har haft kontakt med har varit supertrevlig och svarat snabbt på frågor. dessutom har han ringt upp så vi har pratat med han personligen. =) lbhus förslag angående classic 121 är det billigaste vi fått med de krav vi har. =) vilka hus funderar ni på att bygga?
 
För oss står det mellan LB-hus Classic 154 och Myresjöhus Ängby. Vi behöver ett ganska smalt hus med liten byggyta.

Vi har också haft jättebra kontakt med säljaren på LB-hus, det är verkligen alla tiders att kunna få snabba svar på alla frågor man har! Även Myresjöhus verkar väldigt proffsiga måste jag säga.

När det gäller Kimstad kan man ha tur; Vi har hittat en tomt mitt i skogen men ändå bara 1.5 km från pendeltågstationen. Det kommer bli nya tomter i framtiden i Greby i Kimstad, kanske skulle vara nåt för er? Man kan få skogen som granne där. Ställ er i tomtkön om ni inte redan gjort det!

Vi har som mål att bara ha en bil, Kimstad blir oslagbart ur pendlingssynpunkt. Alla de intressanta IT-jobben finns ju (tyvärr) bara i Linköping, men Norrköping är ju den trevliga stan man vill bo i!
 
Z
tack flindra. ska kolla in det.
 
Z
sambon gillar dock ej kimstad så jag får nog inte ut henne dit... eksund, åby och ev svärtinge... typ. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.