Jag köpte ett nyckelfärdigt 1,5 plans hus av LB modell 150 med oinredd övervåning som var färdigt vinter 2022. Jag köpte till trapp, det verkade smart att kunna gå upp och ner enkelt. Trappen var restad och monterades efter slutbesiktningen.
Nu märker jag att det inte går att gå upprätt i trappen, höjden mellan trappsteg och tak är som lägst 140cm och ser inte alls ut som i katalogen.

Trappa i trä med räcke placerad i ett hem. Taket ovanför trappan verkar lågt, vilket hindrar att gå upprätt. Ytterdörr och fönster intill trappan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hall med L-formad trätrappa i ett 1,5 plans hus från LB Optimal serie. Öppet, ljust utrymme med spegelvägg, ljusinsläpp och grått klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ifrågasätter när lb-hus själva besiktar trappen och får svaret att allt är enligt ritningar och som det ska. Efter 6månader är det dags för genomgång över upptäckta fel och jag påpekar återigen trappen. Men får återigen samma svar. Jag tar då ärendet till arn och väntar sedan december på deras utlåtande.
Nu idag kom material jag beställt för att färdigställa min övervåning och jag går in på LB-hus facebooksida för att se efter inspiration och kan då se minst 5 andra hus byggda med oinredd övervåning där det går att gå i trappen upprätt.

Brun trappa i trä i ett 1,5 plans hus av modell LB 150 med oinredd övervåning. Höjden mellan trappstegen och taket är låg, vilket gör det svårt att gå upprätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre personer står på en oinredd övervåning med en trappa där takhöjden är för låg för att gå upprätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Entréhall med trappa till vänster, kaklat golv och dubbeldörr med glasrutor som leder ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ljus hall med en öppen trappa i ljust trä och blått mellan trappstegen, en vit ytterdörr står öppen och en bänk med tofflor står bredvid dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oinredd övervåning i ett 1,5 plans hus med träreglar, synligt isoleringsmaterial och två fönster. Flera föremål, inklusive en blå säck och kartonger, är utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har återigen upprättat en felanmälan till LB-hus men förväntar mig egentligen inte något annat svar än tidigare.
Vad kan jag göra för att de ska ta ansvar?
 
Det är inte så att du kan ta bort en del till utav taket över trappen?
Det vet jag tex att man gjorde på Älvsbyhus efter att man iordningsställt övervåningen..
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
T TheSwoopis skrev:
Det är inte så att du kan ta bort en del till utav taket över trappen?
Det vet jag tex att man gjorde på Älvsbyhus efter att man iordningsställt övervåningen..
Jo, lb menar att en ska ta bort en del av taket över trappen och att det är såhär de bygger. Men det jag hittar på deras facebook är ju bara andra lösningar där trappen är användbar även innan en iordningställer övervåningen.
 
coconut
Är din övervåningen isolerad eller oisolerad?

De bilder du visar är lite oklart om de är från din övervåning eller om om det bara är första bilden som visar din trappa upp.

Bilderna som är tagna från en övervåning visar en isolerad övervåning och då är det ganska narturligt att man kan ta bort biten av taket som är "i vägen". Är den helt oisolerad så är det nog mer naturligt att taket är kvar tills man isolerat och gjort i ordning. Då tar man bara bort den biten av taket i samband med detta.
 
coconut coconut skrev:
Är din övervåningen isolerad eller oisolerad?

De bilder du visar är lite oklart om de är från din övervåning eller om om det bara är första bilden som visar din trappa upp.

Bilderna som är tagna från en övervåning visar en isolerad övervåning och då är det ganska narturligt att man kan ta bort biten av taket som är "i vägen". Är den helt oisolerad så är det nog mer naturligt att taket är kvar tills man isolerat och gjort i ordning. Då tar man bara bort den biten av taket i samband med detta.
Min övervåning är isolerad. Den är klar att börja inreda. Det hade absolut gått bra att ta bort biten tidigare.
 
coconut
A Alias87 skrev:
Min övervåning är isolerad. Den är klar att börja inreda. Det hade absolut gått bra att ta bort biten tidigare.
Jag tittade igenom mina ritningar från när vi byggde, vi byggde också med isolerad övervåning. I dessa ritningar kan jag se att ritingen för mellanbjälklaget visar enbart en lucka till vinden dvs taket går ut över trappan. Sen finns det ytterligare en ritning om visar öppningsmåttet för trappan.

Så om jag tolkar mina ritningar skulle jag fått ett trapphus med öppningsmått över hela trappan, dvs ingen gpis eller liknade i vägen utan det som skulle varit ivägen är golvspånen på övervåningen.

Nu gjorde vår snickare dock lite eget på frihand och byggde klart hela trapphuset, för han trodde de skulle göra övervånigen också innan han blev stoppad av hans chef.

Det som fungerade för oss för att få LB Hus att fixa sina åtagenden på eftermarknaden var att vi hade en besiktningsman som påpekade att fel vi hade var grantifel. I vårt fall handlade det om trasigt golv, lite lister som släppt och lite måleriarbete.

Vi skickade då ett mail till LB Hus med utlåtande från beskitnigsmannen, ett kostnadsförslag från en hantverkare på åtgärd och en tidsfrist på några veckor. Om de inte själva hade åtgärdat felen inom den tidpukten skulle vi ta in den andra hantverkaren och sedan skickat betalningsförläggande till LB Hus på kostnaden. Då fick de fart och felen blev åtgärdade.

Så mitt tips är att du tar in någon extern part som kan kolla igenom dina ritningar, beställningsunderlag och liknade. Sedan kan du kontakta LB Hus igen och se vad de har att säga.

Men det behöver såklart då vägas mot vad det kostar att ta in denna kompetens mot det det skulle kosta att ta in en snickare som öppnar upp trappan åt dig.
 
coconut coconut skrev:
Jag tittade igenom mina ritningar från när vi byggde, vi byggde också med isolerad övervåning. I dessa ritningar kan jag se att ritingen för mellanbjälklaget visar enbart en lucka till vinden dvs taket går ut över trappan. Sen finns det ytterligare en ritning om visar öppningsmåttet för trappan.

Så om jag tolkar mina ritningar skulle jag fått ett trapphus med öppningsmått över hela trappan, dvs ingen gpis eller liknade i vägen utan det som skulle varit ivägen är golvspånen på övervåningen.

Nu gjorde vår snickare dock lite eget på frihand och byggde klart hela trapphuset, för han trodde de skulle göra övervånigen också innan han blev stoppad av hans chef.

Det som fungerade för oss för att få LB Hus att fixa sina åtagenden på eftermarknaden var att vi hade en besiktningsman som påpekade att fel vi hade var grantifel. I vårt fall handlade det om trasigt golv, lite lister som släppt och lite måleriarbete.

Vi skickade då ett mail till LB Hus med utlåtande från beskitnigsmannen, ett kostnadsförslag från en hantverkare på åtgärd och en tidsfrist på några veckor. Om de inte själva hade åtgärdat felen inom den tidpukten skulle vi ta in den andra hantverkaren och sedan skickat betalningsförläggande till LB Hus på kostnaden. Då fick de fart och felen blev åtgärdade.

Så mitt tips är att du tar in någon extern part som kan kolla igenom dina ritningar, beställningsunderlag och liknade. Sedan kan du kontakta LB Hus igen och se vad de har att säga.

Men det behöver såklart då vägas mot vad det kostar att ta in denna kompetens mot det det skulle kosta att ta in en snickare som öppnar upp trappan åt dig.
Tack för tipset. Lb hävdar att allt är enligt ritning, jag är osäker på ritningarna och egentligen mest kritisk till att det är ritningar som vi ej sett eller fått förklarade för oss. Alltså lb kunde ha förklarat att det blir till att gå dubbelvikt upp tills en tar bort.

När byggde du?
 
Redigerat:
coconut
A Alias87 skrev:
Tack för tipset. Lb hävdar att allt är enligt ritning, jag är osäker på ritningarna och egentligen mest kritisk till att det är ritningar som vi ej sett eller fått förklarade för oss. Alltså lb kunde ha förklarat att det blir till att gå dubbelvikt upp tills en tar bort.

När byggde du?
Vi byggde för nästan precis 5 år sedan, en annan modell än 150:an också men själva entrédelen ser väldigt lika ut.

Därför jag tänkte att om du kan hitta en sakkunning som kan titta igenom dina ritningar och hur det är byggt på plats, så kanske du kan få mer argument för det du hävdar. Du kanske har kvar kontakten med er KA för bygget och kan se om den personen kan vara behjälplig?

Men samtidigt kommer det komma med en kostnad och det är där man får väga vad som är billigast, att hitta någon som kan hjälpa dig tolka eller hitta någon som hjälper dig att öppna upp.
 
  • Gilla
Alias87
  • Laddar…
Detta är rätt och riktigt , enligt ritningar, är för att den medföljande luckan skall passa!
Tanken med det är att inte få ner byggdamm under tiden du iordningställer övervåningen.
 
  • Gilla
Alias87
  • Laddar…
Om där är helt öppet upp till nock även om vinden är isolerad så kommer mycket värme gå uppåt till ingen nytta.
Blir det sen riktigt kallt så kommer kanske inte värmen räcka till därnere om där inte är färdigställt någon form av värmekälla däruppe.
 
där sitter element om det är gjort enligt ritning
 
A Argastesnickaren skrev:
Om där är helt öppet upp till nock även om vinden är isolerad så kommer mycket värme gå uppåt till ingen nytta.
Blir det sen riktigt kallt så kommer kanske inte värmen räcka till därnere om där inte är färdigställt någon form av värmekälla däruppe.
Det sitter fungerande aktiva element däruppe.
 
Har gjort flertalet lb hus med oinredd ÖV. Alla har haft som du. Vet inte hur många ggr jag slagit huvudet i kanten när man ska bära grejer...
Däremot vill jag minnas att om man köper oinredd ÖV så dimensioneras värmen där uppe bara som underhållsvärme/frostfritt vilket medför att du kan behöva fler radiatorer för att få ordentlig värme.
 
  • Gilla
Alias87
  • Laddar…
Kan du inte lägga upp ritningarna här? Går ju rätt enkelt att se då.
 
M _Mannen skrev:
Har gjort flertalet lb hus med oinredd ÖV. Alla har haft som du. Vet inte hur många ggr jag slagit huvudet i kanten när man ska bära grejer...
Däremot vill jag minnas att om man köper oinredd ÖV så dimensioneras värmen där uppe bara som underhållsvärme/frostfritt vilket medför att du kan behöva fler radiatorer för att få ordentlig värme.
Tack. Känns bra att veta att jag iaf inte är själv.

Brukar du informerar kunden om att det blir så?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.