Hej,

Vi har besiktning på vårt LB-Hus den 20/4, och fick igår en faktura på de sista 15%.
Den förfaller samma dag som vi har besiktningen.
När jag läser kontraktet skall vi ha två separata betalningar kvar att göra.
5% vid inredningsleverans B (vitvaror)
samt 10% vid godkänd slutbesiktning.

Så dom har gjort som så att de har bakat ihop dom där två posterna till en. Det kan väl vara ok, men ställer ju till lite förvirrning.
Men det som verkligen gör mig lite perplex är att vi skall betala de sista 10% samma dag som besiktningen är klar, dvs. vi skall skicka iväg faktura så att de har betalningen till handa samma dag som vi skall få nycklarna.

Jag ringde till min kontakt på LB-Hus och påpekade att det står att det skall betalas vid godkänd slutbesiktning. Han var på det klara med det men sa att vi inte kunde få nycklarna om den fakturan inte var betald. När jag påpekade att jag knappast kunde betala den om jag skulle vara tvungen att hålla inne pengar om något inte var som det skulle blev han minst sagt lätt irriterade och tyckte att jag måste ju ändå betala dom där pengarna så varför inte innan, och det var ju inte jag som bestämde hur mycket pengar som skulle hållas inne, och köper man en ny bil måste man minsann betala allt innan man får nycklarna, osv.

På banken tycker dom inte heller att vi skall betala den förrän vi har fått besiktningen godkänd, och vi kan skicka ner fakturan dit så håller dom på den tills vi ringer och ger klartecken för betalning.

Vad jag undrar är, går det alltid till så här med utskick av sista fakturan? Att den skickas ut och skall betalas innan vi enligt kontraktet faktiskt kan göra det ..

Marcus
 
Vi fick slutfakturan typ 10 dagar efter slutbesiktning(Eksjöhus) så det är nog ingen standard. Håll in pengarna, spelar ingen roll om du betalar räkningen 3 dagar senare.
 
Vår slutfaktura till Götenehus skulle också betalas samma dag som slutbesiktningen. Vi gjorde så att vi skickade in fakturan till banken i god tid med bifogade instruktioner att den ej skulle betalas innan vi sa till. Efter genomförd besiktning beslutades att vi skulle hålla inne 5000kr. Jag ringde min bankkontakt på Nordea och sa att allt utan 5000kr skulle betalas in. Sedan fick säljaren telefonen och han var med Bankkontakten på telefon medans hon betalade in. Vi erbjöd oss att faxa kvitto till kontoret men det behövdes inte. Efter detta fick vi nycklarna. Mycket smidigt.
 
Det var likadant för oss att vi fick slutfakturan i god tid. Skickade in fakturan till banken med instruktioner om att de skulle betala när vi sa ok. RIngde även banken och bestämde ungefärlig tid när vi skulle ringa efter slutbesiktningen så hon var på plats när vi var klara. Byggledaren fick ett ok från banken och vi fick nycklarna.
 
Hade det varit jag hade jag bestridit fakturan och inväntat en riktig faktura. Avtal är avtal. Om man vill frångå dem får man förhandla.

Vi hade generalentreprenad (ett kontrakt på husleverans, ett på byggandet) och fick slutfakturan för husleveransen av säljaren personligen vid besiktningen. Förfallodagen var 10 dagar bort och jag betalade det som besiktningsmannen beslutat. Resten betalades när Sävsjö fixade sina delar. Entreprenören kom med sin slutfaktura ca 1 månad efter besiktningen och den betalades i sin helhet eftersom de redan fixat allt.

Varför ska jag behöva vänta på nycklarna om avtalet innebär att jag betalar efter leverans av tjänst eller vara?

Har LB-hus så dåligt kassaflöde?
 
Vi har byggt med LB-hus. Nu gjorde vi så att vi hade det betalt samma morgon som besiktningen var bara för att slippa "krångla". Men vi hade kunnat göra så som Bennysophia sa. Man gör allt klart för betalning men skickar med ett meddelande eller liknande att fakturan inte ska betalas ut förrns man ger klartecken via telefon.

När vår slutbesiktning var färdig sa besiktningsmannen att vi fick lov att hålla inne med 20 000:-. Byggledaren sade sedan ni kan väl ringa eran bankkontakt så får ni nycklarna sedan. Dock hade vi ju som sagt redan betalt (liten risk men det har inte gett oss några som helst problem, allt har blivit fixat) så nycklarna fick vi. Kommer intei håg om han ringde och kollade eller ifallhan litade på oss dock.

Så som jag uppfattade var det väl praxis att man helt enkelt ringer banken på besiktningsdagen och ger klartecken till betalning när allt är klart.
 
Jag ringde till huvudkontoret och frågade hur dom ville att man gjorde. Hon som jag pratade med där tyckte jag skulle skicka fakturan till banken och sedan ringa in så den betalades.

Så så gjorde jag. Dock var det inget problem helt plötsligt på besiktningen då vi fick nycklarna redan innan jag hade ringt till banken.
Får gissa att byggledaren hade en dålig dag när jag ringde till honom och frågade första gången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.