Vi ska till att bygga med LB-hus, totalentreprenad.

Huset finns inte i deras katalog utan de har tagit fram en skånelänga, 14,5 m x 7,20 m och 1 1/2 plan. Huset följer deras Optimal Living koncept och vi får göra vilka förändringar vi vill.

Är det någon som byggt med LB-hus på det här viset och kan dela med sig av sina erfarenheter?
 
Kan tyvärr inte svara på er fråga e-som vi är inne på ett Älvsbyhus själva.

Är dock himla nyfikna på de här LB-hus. I deras kataloger står de att de är den billigaste hustillverkaren i Sverige enligt tidningen Äntligen Hemma! Får man fråga vad ni fått för pris på ert bygge samt vilket hus ni valt???

Mvh, Petra
 
Vi byggde med LB-Hus och måste tyvärr varna er för alla de extrakostnader som tillkommer trots deras sk totalentreprenad.
Extra schakt och fyllningskostnader 100 000 kr på en tomt utan berg med svag lutning.
Extra elkostnader tex ingår ju ej tv-antennledningarna bara tomrören.
Indexregleringar i deras knepiga kontrakt med Husföretagens egna index som ökar snabbare än tex entreprenadindex.

Lägg också till en hel del tid ni måste lägga ner på att sköta kontakten med LB-Hus UE för det behövs under byggtiden.
När det gäller åtgärdande av fel från slutbesiktningen så räkna inte med LB-Hus. De skyller ifrån sig på sina UE.
Vad gäller deras sk P-märkning så var det ingenting som deras UE brydde sig om.
Lita inte på det sälaren säger utan be om skrifltligt på allt de lovar.

Förutom ovanstående som jag tycker ni skall tänka på vid kontraktsskrivningen så har de ju många trevliga hus med hög standard.


Lycka till med ert husbygge.
 
LageoPetra skrev:
Kan tyvärr inte svara på er fråga e-som vi är inne på ett Älvsbyhus själva.

Är dock himla nyfikna på de här LB-hus. I deras kataloger står de att de är den billigaste hustillverkaren i Sverige enligt tidningen Äntligen Hemma! Får man fråga vad ni fått för pris på ert bygge samt vilket hus ni valt???

Mvh, Petra
Huset som vi tänker bygga finns inte med i deras huskatalog. Om jag har förstått allt rätt har LB-hus, precis som de flesta, en billig husserie och en dyrare.

I den billigare serien kan man inte gör speciellt många förändringar medan man i den andra i princip kan ändra allt. Vårt hus tillhör den senare serien.

Vår hus blir en 1 1/2 plans skånelänga på ca: 161 m[sup]2[/sup] med puts. Här kommer några förändringar vi gjort.

Större kök, 18 -> 24 m[sup]2[/sup]. Istället för ett rakt kök blir det ett L-kök med köks-ö.

Stor takkupa, 3,5 m bred som gör badrummet på ovanvåningen betydligt större.

Två takfönster.

Gästrummet med dubbla glasdörrar i anslutning till vardagsrum så det kan användas som TV-rum.

Huset är dessutom väl utrustat med extra tjocka väggar och extra isolering i golv och tak. Taklutningen är 45 grader.

Priset för detta blir nästa nyckelfärdigt ca: 2,1.
 
koffan skrev:
Vi byggde med LB-Hus och måste tyvärr varna er för alla de extrakostnader som  tillkommer trots deras sk totalentreprenad.
Extra schakt och fyllningskostnader 100 000 kr på en tomt utan berg med svag lutning.
Extra elkostnader tex ingår ju ej tv-antennledningarna bara tomrören.
Indexregleringar i deras knepiga kontrakt med Husföretagens egna index som ökar snabbare än tex entreprenadindex.

Lägg också till en hel del tid ni måste lägga ner på att sköta kontakten med LB-Hus UE för det behövs under byggtiden.
När det gäller åtgärdande av fel från slutbesiktningen så räkna inte med LB-Hus. De skyller ifrån sig på sina UE.
Vad gäller deras sk P-märkning så var det ingenting som deras UE brydde sig om.
Lita inte på det sälaren säger utan be om skrifltligt på allt de lovar.

Förutom ovanstående som jag tycker ni skall tänka på vid kontraktsskrivningen så har de ju många trevliga hus med hög standard.


Lycka till med ert husbygge.

Tack för dina tips, dessa ska jag ta med mig. Vi har tur eftersom det i vårt kontrakt finns ett fast pris på allt tomtarbete inkl. va-anslutningar, de schaktmassor som behövs och grovplanering av tomten. De har dessutom gjort en geologisk undersökning av tomten.

Var det andra problem med elen än just tv-kablar?

Indexreglering? vad betyder detta?

Vi ska träffa LB-hus igen, troligtvis nästa vecka, och då är det bra att vara väl förberedd.
 
I mitt standardkontrakt och alla som jag vet skall bygga med LB-hus ingår schakt och 150 ton fyllnad....dock ej finplanering och fyllnad av tomter...de 150 ton som ingår är ju till för grunden och inget annat...har man inte en plan tomt med bra underlag så räcker inte 150 ton långt kan jag säga...och då drar ju iväg pris....liksom schakten.
Övriga saker som tv-kabel etc..vet jag inte om någon har som standard...finns ju flera olika val Parabol, Boxer etc och det finns ju ingen anledning att dra kabel för vanlig antenn om man skall ha parabol ?
 
peddap skrev:
I mitt standardkontrakt och alla som jag vet skall bygga med LB-hus ingår schakt och 150 ton fyllnad....dock ej finplanering och fyllnad av tomter...de 150 ton som ingår är ju till för grunden och inget annat...har man inte en plan tomt med bra underlag så räcker inte 150 ton långt kan jag säga...och då drar ju iväg pris....liksom schakten.
Övriga saker som tv-kabel etc..vet jag inte om någon har som standard...finns ju flera olika val Parabol, Boxer etc och det finns ju ingen anledning att dra kabel för vanlig antenn om man skall ha parabol ?
Vårt fall är lite speciellt. De som säljer tomterna har ett sammarbete med LB-hus. Vissa delar ligger säkert i tomtpriset. Så allt tänkbart fyllningsmaterial ska ingå samt finplaneringen och grus till uppfarter och altan. LB-hus säger att de t ex inte har någon begränsning på avtstånd till VA (normalt 6m) i vårt fall.

Men vi har inte sett det färdiga kontraktet än så man vet aldrig. Vi kommer göra det väldigt enkelt för dem. Kontraktet behöver bara innehålla allt det de lovar ;-)

/s
 
Vi håller på o bygger ett Duvhöken, inflytt om en månad. Vill bara säga att vi hittills känner oss mkt nöjda med båda LB o vår entreprenör. Om det fungerar smärtfritt beror ju mkt på entreprenören som anlitas just på den orten man bygger. Ser fram emot att flytta in :D
 
Var noga med att kolla kontraktet. Eftersom de tycks skylla ifrån sig på underentrepenörerna, så verkar det inte vara totalentrepenad.
Var noga med att skriva kontraktet endast med LB-hus och ingen annan. Annar får du generalentrepenad eller delad entrepenad.
Då skyller de bara på varandra.
Eksjöhus är kända för att luras på detta sätt.
 
Det som kostade mycket var att schakta bort 1,5 meter tjäle vilket blätt kunnat undvikas om man täckt marken med något innan vintern . Vi frågade LB-hus om vi skulle göra detta men de svarade att det inte behövdes vilket ledde till att det gick åt ca 500 ton extra grus + schakt.
Omlastning av hus 10 000 trots att deras säljare besiktat tomt + väg tillkom för att deras bilar inte hade snökedjor .
Indexreglering är deras sätt att ta betalt för att de blir försenade. Som regleringsmånad i detras kontrakt anges en månad mellan stomresning och inflyttning.
 
Kan ju även tillägga att schaktmassorna lades i en stor hög framför huset istället för att plana ut dem vilket är praxis i branchen.
Jag fick ta dit en maskin plana ut dem själv.
Att åtgärda fel från slut besikting var heller inte LB-Hus starka sida. till slut gav man upp och var glad att man behållit en slant på slutbetalningen.
 
Ylle skrev:
Var noga med att kolla kontraktet. Eftersom de tycks skylla ifrån sig på underentrepenörerna, så verkar det inte vara totalentrepenad.
Var noga med att skriva kontraktet endast med LB-hus och ingen annan. Annar får du generalentrepenad eller delad entrepenad.
Då skyller de bara på varandra.
Eksjöhus är kända för att luras på detta sätt.
De har hela tiden varit nogranna med att påpeka att det är totalentrepenad som gäller och att endast ett kontrakt finns, med LB-hus.

Det återstår att se om detta stämmer när vi träffar dem nästa vecka.
 
koffan skrev:
Indexreglering är deras sätt att ta betalt för att de blir försenade. Som regleringsmånad i detras kontrakt anges en månad mellan stomresning och inflyttning.
Knepigt att de har en egen definition på indexreglering. Att indexreglera pris i långa projekt är rätt vanligt, framförallt i tider med inflation. Men att de ska kunna reglera detta godtyckligt och när de själva orsakar förseningar går bort.

Detta ska jag verkligen ta upp med dem nästa vecka.
 
Skall träffa dom imorgon. Intressant läsning.
 
Mulan skrev:
Skall träffa dom imorgon. Intressant läsning.
Det vore roligt att få höra hur mötet gick.

/s
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.