Jag har ett kök från 1959 som vi har lagat och målat om i flera omgångar. När det kommer till kökets lådor har jag kanske fuskat och satt extra brädor och något vinkeljärn för att få dessa att hålla ihop. Tills slut bestämde jag mig för att nu skall jag bygga egna lådor. Hoppade på Paul Sellers nybörjar kurser. Köpte några olika böcker och det har lett mig fram till en fråga.

När man bygger lådor har jag sätt att man ofta i fronten har Laxknut (Dovetail joint) av olika slag. Men i baken på lådan har man oftast "Housing Dado". Varför gör man inte laxkuntar runt hela lådan.
 

Bästa svaret

Microkatten
När du drar ut lådan så utövar du en del kraft på fogarna framtill. Laxstjärtarna (eller de gradade sinkorna), som där brukar vara av den s.k. halvförtäckta varianten, har en mekanisk låsning i dragriktningen som gör fogarna resistenta mot dragkrafterna.

Orsaken till att inte göra laxstjärtar för de bakre fogarna är bara ren lathet. ;)

Din fråga passar bättre i under-forumet "Möbelsnickeri", be gärna moderatorn flytta tråden dit. I det forumet hittar du också en del diskussion om lådor och laxstjärtar/sinkor, bland annat i denna tråd.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Tack.

Efter ha stämjärnat och sågat de senaste veckan och gjort massor av smålådor skall jag erkänna att min router och laxjig där hemma kommer att inte användas så mycket. Jag tillhörde de som gick på att detta behöver jag och köpte. Lärde mig inte hantera jigen utan använde andra metoder.

Nu använder jag en bandsåg, lövsåg och stämjärn. Och det tar nästan lika lång tid med de få lådor som jag gör. Men det är förvånade få böcker som talar om varför utan de jag har lånat skriver bara dessa sammanfogningar använder du här.... Men inte varför...
 
Microkatten Microkatten skrev:
Orsaken till att inte göra laxstjärtar för de bakre fogarna är bara ren lathet
Ja och framförallt att bakre fogen inte är utsatt för någon kraft o därför inte behöver nån jättestark fog.

(Vilket kanske dom flesta förstod när du skrev att fronten var utsatt för kraft men jag tyckte det blev lite rumphugget...)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.