Hej!

Jag söker information om hur man dimensionerar ventilationsystem. det borde finnas tabeller eller liknande på rördimensioner kontra luftflöde.

Tex. 100mm rör kan man använda upp till X antal l/s om röret är upp til Y meter långt. osv.

även praktiska erfarenheter önskas tex vid en viss mängd luft i given rördimension börjar det susa runt inloppet mm.

Det verkar vara svårt att få fram inforamtion om detta, dom firmor jag kontaktat vill ju ha komplett ritning på huset och lämna ett förslag a 1500:- ingen verkar vilja berätta hur man räknar.


 
  • Gilla
roy79 och 1 till
  • Laddar…
Det beror på vilka krav du ställer!
Olika förutsättningar råder i olika delar av ventilationssystemet. Frånluft resp tilluft exempelvis. Vilken ljudnivå accepterar du/ni?
Utöver aggregatet är det donen (ventilerna) och lufthastigheten i kanalen som skapar ljud, genom turbulens.
När det gäller tilluft vilken är den som de flesta är måna om rekommenderas inte luften hålla högre hastighet än 2 m/s (obs detta gäller den del av kanalsystemet som slutar i det aktuella rummet) Högre hastigheter kräver "strypning" på don vilket riskerar att skapa luftljud.
Ett enkelt vetnilationssystem dimensioneras enligt 1/3 dels principen. Detta sätt att jobba går utmärkt i bostäder och skapar enkla och i det närmaste självjusterande system.
 
Mycket intressant fråga... Jag försöker själv lura ut hur det fungerar...

1/3 dels principen är?

-Räkneexexempel. Jag siktar på typ 100l/s frånluft (4st frånluft). Om jag då skall klara <2m/s så blir det sqrt(0,2/pi)= 250mm rör eller? Själv hade jag tänkt 100 rör till varje don + att stammen "växer" från 100->125->eventuellt 160 rör på slutet... Men då är det för lite för 100l/s frånluft? Eller kan man tillåta högre flödeshastigheter för frånluft?

-Angående strypning genom don för att reglera flödet. Jag har funderat på spjäll. Är det inte bättre att sätta ett spjäll för varje gren?



 
Angående ljudnivån så tror jag dom flesta har svårt att precisera vilken nivå som är acceptabel. men nån sorts standard måste det väl ändå finnas? 2m/s borde väl kunna sättas in i en tabell så man slipper räkna från fall till fall?

om man skall ha ett frånluftssystem i en vanlig villa flvp har en ingång på 125mm så borde det räcka med 100 mm rör överallt. kan man gå ner på 80 mm i vissa fall? isåfall kommer ju det att susa väldigt i det jämfört med det grövre rören? är det dumt att ha olika dimensioner i ett system?

undertrycket som skapas av fläkten är ju detsamma i hela rörsystemet så länge det inte finns strypningar i form av spjäll eller krökar mitt på.

1/3 principen? har det med rördimensionen att göra eller med förhållandet tilluft/frånluft? eller nåt helt annat kanske?
 
  • Gilla
Calle1111 och 1 till
  • Laddar…
När det gäller ljud finns det bestämmelser från Socialstyrelsen
grundkravet är ljudklass C=30dB(A) (ljudtryck=vad örat uppfattar) i exempelvis sovrum. Detta är en ganska hög nivå i nyare byggnader eller byggnader som inte finns i trafikerade områden. Vitvaror och andra apparater som installeras numera ger allt lägre ljud ifrån sig. jmf med äldre och nyare diskmaskin etc
I sk lågenergihus/passivhus med tjocka väggar blir naturligtvis inkommande ljud väldigt lågt - här ställs det ofta krav på ljudklass B=26 dB(A). dB skalan är logaritmisk så om jag fattat det rätt innebär detta en halvering av det "hörda" ljudet.
Många fastighetsbolag ställer också detta ljudkrav när de håller på med nyproduktion av bostäder.

1/3dels principen är enkel. exempel: du har 90 l/s i huvudkanal. Du grenar av för exempelvis övervåning, om luftmängden i huvudkanal efter gren har tappat min 30% dvs mer än 30 l/s => gå ner en kanaldimension.
Har du 160 från början (högre hastigheter än 2m/s är ok i huvudkanal) bör du använda 125 mm efter avgrening.
Den minsta kanaldimension som används i Sverige idag (nyprod) är 100 mm.
Att gå ner till mindre anses för "riskfyllt" - högre lufthastighet vid exempelvis forcering skapar ljud. Det är också bevisat att mindre kanaldimensioner blir smutsiga fortare!

Jobba med spjäll är ok men onödigt enligt mitt sätt att se det: kostar pengar, mer installationsarbete, mer ljud efter varjr spjäll, mer injusteringsarbete och kräver mer jobb vid ev rensning (öppning och omjustering) Spjäll används i större anläggningar, inte villor (det finns ju begränsningar för hus stora kanaler du kan ha från början)!
Ljudkraven i ett kontor är inte lika hårda som i sovrum.

Frånluftsanläggningar är inte så ljudkänsliga då de flesta inte har ont av om det "dönar" lite på toa eller i tvättstugan. Mao det är fullt möjlit att använda små dimensioner med det ökar ljudnivån och faktiskt också mängden elenergi som fläkten behöver för att kunna flytta luften!

Att betala ca 1500:- för att få hjälp med kanaldimensionering/dragning tycker jag låter som väl använda pengar. Du får dessutom någon att ställa tillsvars om det inte blir som ni kommit överens om.
 
  • Gilla
Micheal Swiggs-Malmevik
  • Laddar…
Nu sitter jag här och försäker få till hela systemet på pappret och kom på en fråga till...

Jag skall ha 4st frånluftsdon, typ 100l/s. Det kanske funkar med 160 på slutet. Men funderar att kanske lägga till tvättstuga+bastu i källaren i framtiden. Då måste jag ha 200 på slutet skulle jag tro.

Jag har tänk en Vilpe 160 220P (240l/s max). Den har dock 160 anslutning.

Kan man köra 200rör på slutet i huset och gå ned till 160 innan takgenomföringen, eller blir det knas då?

Är det kanske 160 rör som gäller hela vägen. Eller alternativet är att köpa en jättestor 200 vilpe fläkt som är jättedyr och har kapacitet på440l/s som jag inte behöver... Tuoteinfo
 
  • Gilla
PESTHLM
  • Laddar…
Nu är jag inne och ugglar igen...

Hur skall jag som lekman kunna beräkna motståndet/tryckfallet? Det är 4-6 fråluftsdon, 3-4 stick, många meter spiro+vinklar+böjjar+ljuddämpare+filter m.m. Hur tusan beräknar man tryckfall för att besämma vilken takfläkt jag skall ha?

Eller är det bara att hugga en och hoppas på det bästa?
 
Lindab har en bok som heter Kanalsystem 2004-2007, och denna inleds med 15 sidor teori om bland annat tryckfall och ljudöverföring, som är mycket informativa. Resten av boken innehåller bland annat alla upptänkliga varianter av rörstumpar och ljuddämpare, komplett med tryckfallsdiagram.
 
  • Gilla
Raffen44
  • Laddar…
Det Fodraas Diagram Som Läser Av Efter Hur Man Har Bestämmt Anläggningens Funktion: Det Måste Man Ha Hjälp!!! Om Man Inte Behärskar Detta Yrke:
 
Har kikat lite på allas förslag samt rotat runt lite allmänt,

Jag har tänkt att installera en Nibe 200 FLVP . den har 125 mm in och utgång.

jag tror att det kommer fungera fint med 125 huvudstam samt 100 mm frånluftsdon, 5 stycken.
sen när allt är på plats så får man justera in don för don tills man har lämpligt flöde för respektive rum. är det nån som tror att det kommer väsnas i 125 rören? jag har tänkt att ha ett flöde på ca 45-50 l/S. vilket kommer vara lagom till mitt hus.
 
sätt ut att du vill ha hjälp
skissa en plan över hla huset.Skriv verksamheten i varje rum.Sätt ut tilluftsventiler. 1.Bestämm luftflöden.2.Kanaldragning.3:Hastighet i kanal.4.Tryckfall.5tag ut fläkt. OSV. Det fodras således "lite"kunskap att utföra luftbehandling.Därfö rekommederar att du skaffar hjälp.-Varför klagar alla på ventilation?? Hoppas att du inta blev alltför sur.Hälsning KNUT
 
50l/s=spiro dia. 100 =6m/s 5Pa/m
125=4m/s 1.17P/m Som du ser är det ohört känsligt!!!

UNDRAR HUR DETT SKALL GÅ?? VH KNUT
 
Många tack thobjo! Lindabs tryckfallsdiagram hjälpte mig att förstå hur det funkar!
Det är mycket att lära sig för varje nytt område man ger sig in på...

Några ytterligare frågor:

1) Nu har jag summerat ihop alla tryckfall i huvudstammen. Kommit fram till typ 70Pa. Typ 30m rör 13vinklar, 2 övergångar, 1ljuddämpare. Låter det rimligt? Slutflöde 80l/s.

2)Hur räknar jag på sticken? Skall de räknas med eller ej? 3st FD i 3 badrum. Jag har ej heller räknat med tryckfall över T-kopplingarna. Det förstår jag heller inte riktigt hur man får till.

Roligt det här när man börjar komma på hur man skall göra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.