Håller på att bygga ett helt nytt hus och jag känner ju mycket väl till att nya hus rör sig en hel del i början.
Sprickor mellan golv och tak tex är ju mer eller mindre omöjligt att undvika vad jag förstår.


Men hur ska man ändå försöka bearbeta exempelvis dörrfoder, springor mellan garderober o väggar och liknande.
Är det latexfog som gäller? Eller snarare mjukfog eftersom nya hus rör sig så mkt?
Vad är skillnaden på dessa?
Det viktiga är ju också att det smälter in bra med resten, har s0502y på socklar och lister (dvs lite gulaktigt) samt Nordsjövit på väggarna (något vitare).


Sedan, när väl sprickor uppstår, hur åtgärdar man dom smidigast?
Spackla? Latexfog? mjukfog?
Någon sa att man skulle låta huset stå i 2 år efter inflyttning innan man börjar med lagningsarbeten då det inte är någon idé innan då det ändå rör sig ofta och kraftigt i början, synpunkter på det?
 
Springans bredd är ju lite avgörande vid valet av fogtyp.
Två som jag brukar använda är Cascos Byggfog respektive Fasadfog.
Båda finns ju i flera färgval, inklusive vitt i den du anger.
Se mer i produktbladen på deras hemsida.
 
Notera att du skall måla på latex/bygg-fogen, den kommer annars vara ett ställe där damm och smuts kommer samlas, och ser inte bra ut efter ett år.
 
GoForIt skrev:
Springans bredd är ju lite avgörande vid valet av fogtyp.
Två som jag brukar använda är Cascos Byggfog respektive Fasadfog.
Båda finns ju i flera färgval, inklusive vitt i den du anger.
Se mer i produktbladen på deras hemsida.
Fasadfog låter som utomhus och byggfog inomhus?
Jag antar att jag ska ha byggfog då?

Men är det latexfog, mjukfog eller ngt annat?
 
stoif skrev:
Notera att du skall måla på latex/bygg-fogen, den kommer annars vara ett ställe där damm och smuts kommer samlas, och ser inte bra ut efter ett år.
Japp, detta är jag medveten om.
Men, om jag har en fog i skarven mellan vägg och sockel och det är 2 olika färger på vägg och sockel, vilken färg målar man över fogen med? :cool:

Men kan man även måla över mjukfog?
 
Valet beror ju som sagt på springans bredd (möjligen också material och placering).
Något som fungerar utomhus fungerar ju normalt också inomhus, men inte tvärt om..

Olika fogtyper har ju olika uppbyggnad, och kan inte fackindelas så rakt. Vill du veta mer i detalj, så finns det på produktbladen.
 
S
alla hus rör sig hela tiden gammalt som nytt.
 
savio skrev:
Japp, detta är jag medveten om.
Men, om jag har en fog i skarven mellan vägg och sockel och det är 2 olika färger på vägg och sockel, vilken färg målar man över fogen med? :cool:

Men kan man även måla över mjukfog?
Både och såklart! :) man maskerar och målar bara, om man vill ha det fint så..

Mjukfog vet jag nog inte riktigt vad du menar med (för mig är det ett samlingsnamn som kan vara både akryl och silikon) men det enda i kategorin som jag känner till att man inte kan måla på är silikon. Men det brukar stå tydligt på förpackningen.
 
stoif skrev:
Både och såklart! :) man maskerar och målar bara, om man vill ha det fint så..

Mjukfog vet jag nog inte riktigt vad du menar med (för mig är det ett samlingsnamn som kan vara både akryl och silikon) men det enda i kategorin som jag känner till att man inte kan måla på är silikon. Men det brukar stå tydligt på förpackningen.
Okej, mjukfog är något jag hört snickare snacka om bara.
Men vad är skillnaden på latex och akryl då?

Silikon känner jag till att man inte kan måla på ja.
 
savio skrev:
Okej, mjukfog är något jag hört snickare snacka om bara.
Men vad är skillnaden på latex och akryl då?

Silikon känner jag till att man inte kan måla på ja.
Ser att jag använt båda beteckningar, onödig förvirring, sorry.

Såvitt jag kan förstå så är det samma sak, det är ngn akrylpolymer som bindemedel i båda.

Sen skiljer det ju såklart mellan olika tillverkare, vissa kladdar mer, har olika rörelsetolerans etc. Min favorit är Casco, men det är en smaksak.
 
Mina korvören:
Latex/akrylfog= billigt, smidigt att lägga dit, och om man tar varianten "målarfog" så kan man måla över den efter 10 minuter. Nackdel, torkar gärna ihop och spricker, inte så elastiskt.
Byggfog/MS-polymer= Lite dyrare, lika kladdigt som silikon, men elastiskt, starkt och övermålningsbart. Fuktokänsligt dessutom.
Silikon: Ja, det kännner väl alla till.

Använde Tremco byggfog (MS-polymer) till fogning runt takbjälkar som möter gips, där takbjälkarna rör sig ganska mycket och vibrerar...inga sprickor:)
 
Vissa listfogar i mitt gamla hus är limmade med vitlim. Inga sprickor på 40 år. Men det är nog betydligt bökigare än att sätta i byggfog, man måste vara mer nogrann med kapningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.