Nybörjare här!

Skulle snygga till en glipa längs en dörrkarm och nymålad vägg, använde då latexfog.

Började med att maska och sen foga. Tar förmodligen bort tejpen för tidigt så det blir en ful kant. Ska snygga till detta med såpavatten. Men likt Mr Bean blir allt värre vad jag än gör. Så nu ser det förskräckligt ut.

Väggen får jag måla om en gång till och maska intill dörrkarmen. Men hur gör jag med dörrkarmen? Det rullar av likt suddigummi. Går er att jämna ut?

Tacksam för vägledning. :rofl:

Ojämn fog mellan två väggar med synlig kabelkanal och skadad eluttagsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du använt rätt Latexfog? Ser ut som den hunnit torka lite innan du försökt jämna ut den. Bra om man kan jämna ut den relativt snabbt. Jag brukar doppa fingret i en skål med vatten och diskmedel och sedan dra fingret längst listen.
 
D DahlEricsson1000 skrev:
Har du använt rätt Latexfog? Ser ut som den hunnit torka lite innan du försökt jämna ut den. Bra om man kan jämna ut den relativt snabbt. Jag brukar doppa fingret i en skål med vatten och diskmedel och sedan dra fingret längst listen.

Jag höll på ca 10 minuter. Använde denna som dom rekommenderade på Hornbach.

När den väl torkat. Kan man slipa till det med ett fint papper eller korvar det än mer då?

Hur får man bort ojämnheterna?

Hand håller en illbruck LD708 akrylfogpatron med överflödig latex som stelnat i en ojämn klump vid munstycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tekniker Tekniker skrev:
Jag höll på ca 10 minuter. Använde denna som dom rekommenderade på Hornbach.

När den väl torkat. Kan man slipa till det med ett fint papper eller korvar det än mer då?

Hur får man bort ojämnheterna?

[bild]
Du kan slipa när den är helt torr, men klibbar alltid i pappret... Skrapa bort så mycket du kan, sandpapper och sen eventuellt ett lager fog till. Jämna ut direkt. Sen får du sparmåla foder och vägg..
 
  • Gilla
Tekniker
  • Laddar…
Och se till att du skär rent runt den övermålade maskeringstejpen runt brytaren så slipper du dra loss färg från väggen. ;)
 
  • Gilla
Tekniker
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Du kan slipa när den är helt torr, men klibbar alltid i pappret... Skrapa bort så mycket du kan, sandpapper och sen eventuellt ett lager fog till. Jämna ut direkt. Sen får du sparmåla foder och vägg..
Jag ger det 24h så ska jag gå på med ett fint papper. Tack. (y):cool:
 
C
Latexfog behöver man inte hålla på med maskeringstejp och diskmedel på fingrarna, den är vattenlöslig.
Så bara att "glätta" ytan och torka bort överflödig fog med en fuktig trasa.
Men i det där fallet ser det ut att ha kommit skräp/slipdamm i fogen(?)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.