Hej!

En liten stund efter man stängt av kranen i handfatet i badrummet på ovanplan så låter det som det droppar inuti rören någonstans.
Vi har bott här en månad nu, men jag kan inte riktigt säga att det låtit så hela tiden, eller om det kommit typ senaste veckan eller så.
Det verkar bara vara från handfatet och det låter som lite "tyngre" droppar som kommer, kanske 5-10 småduns, sen slutar det.
Badrummet är renoverat 2011.

Vad kan detta vara? Någon som behöver kolla något osv?
 
Droppar troligen inne i avloppsrören någonstans. Troligen i ett vertikalt avsnitt av avloppsrören.
 
vectrex skrev:
Droppar troligen inne i avloppsrören någonstans. Troligen i ett vertikalt avsnitt av avloppsrören.
Tack för ditt svar.
Vad innebär detta? Har något gått sönder och hur åtgärdar man sådant? Är det farligt?
 
Kan passa på att ställa en fråga till;
När man går på toaletten och gör nummer ett, så hör man hur kisset rinner neråt efter några sekunder. Det låter som att man kissar direkt på plastgolvet ibland. Detta är alltså också på ovanvåningen. Är det ett normalt ljud eller bör det vara helt tyst?
 
Du förstår naturligtvis att det är omöjligt att svara på om något gått sönder baserat på beskrivningen av ett ljud.

Men nej, det kan mycket väl låta så utan att något är vare sig fel eller trasigt.

Angående toaletten så är det heller inget konstigt, när vattenlåset rinner över efter en stunds kissande så kan det där ljudet uppstå.
 
Ja givetvis förstår jag det. Jag är mest ute efter möjligheter som orsakar det, typ "om det beror på xx så behöver man nog göra yy och det kostar omkring zz kr", osv. (Och gärna lite, "du behöver inte ha den paniken du har...". ;) )

Vad kan man göra själv för att undersöka det närmare, när man har tummen mitt i handen?
 
Tror det är svårt att göra något. Men jag tror du kan vara lugn. Skulle droppandet bero på att något rinner rakt ut inne i väggen/golvet så hade du märkt det på andra sätt :)
 
Okej, tackar för svar.
Blir ju mest nojig över att det är ett ljud som uppstått och inte varit där från början. Kanske kan vara skit i rören så det hjälper med att rensa en bit?
Droppandet kommer med lite fördröjning från det att man stängt av kranen, och dessutom spolat lite mer vatten.
 
När det gäller handfatet, så kan det vara så att vattenlåset behöver rensas. Om det är trångt där, så stiger det upp vatten i röret mot handfatet. När du sedan slutar spola, så sipprar vattnet vidare ut i avloppet och du kan höra "droppande". Detta droppande ljud kanske t.o.m. finns där även när du spolar, men överröstas av annat vattenljud. Droppande ljud kan också komma från delar inne i röret t.ex. manövrering av bottenventil , som droppar ner i vattenlåsets vattenyta.
Detta blir extra tydligt om det fastnat "en tuss hår" under bottenventilen (hörs hos mig ibland;) ).
 
"knäppningar" i avloppsrören kan också bero på temperaturspänningar, speciellt om röret ligger an någonstans. Jag har en badrumskommod där avloppsröret ligger an lite mot hålet i hyllplanet, och om man spolat varmvatten en stund hör man tydligt dessa knäppningar. Det kanske är något sånt som du uppfattar som droppande? Eller är det oberoende av temperaturen på vattnet?
 
Hej!

Det är oberoende temperatur, men däremot testade jag att hälla väldigt varmt vatten i handfatet igår kväll och då hörde jag det där knäppandet du refererar till, b8q.
Efter jag hällt i vattnet luktade det dock lite unket från handfatet. Betyder det att jag kanske måste rensa lite mer..?

Men då kan jag testa att montera isär lite för att se om jag ser lite skit? "En tuss hår" är inte omöjligt att det kan vara här också, med tre långhåriga i familjen... ;)

Det låter som att droppandet kommer först efter man har stängt av, för det låter inte direkt efteråt, utan det dröjer några sekunder, kanske 5-8 sekunder innan det börjar droppa.
 
Kan tillägga att det gurglade en del efter jag hällt i varmvatten igår.
 
Okej, uppdatering:

Lyfter jag bort locket från duschgolvet, så hör man droppandet mycket tydligare.
Det hörs inget droppande om jag spolar med duschen.
Droppandet kommer från handfatet, och det droppar efter 5-10 sekunder, väntar ett par sekunder, droppar lite till, sen slutar det efter 2-3 droppomgångar.

Vad gör jag nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.