Hej jag har en fråga (kanske en dum en) ang frånluftsvärmepumpen IVT490, den ingår i det hus vi funderar på att bygga. Det är platta på mark med golvvärme. Låter det mycket från den? Det jag är rädd för är att det ska låta i rummen ungefär som en fläkt.

Tacksam för svar
 
Beror ju helt på hur ljudkänsliga ni är, nu har vi isolerade innerväggar så tycker inte den stör alls, vi bor i ett 1-plans hus och pumpen står i tvättstugan, stänger man dörren dit så hörs bara ett litet lätt brummande från kompressorn.
 
Den är ganska tyst faktiskt. Det mesta beror på om den installeras med kärlek eller ej.
Vill också påpeka att denna pump bara ger 2 kW med kompressor, resten är tillskott med elpatron. Hur stort hus bygger du och var ligger det?
I vårt ingick också denna 490, men jag tillåter den inte att ställa in den eftersom den är kraftigt underdimensionerad. Minst blir det en 495:a för oss istället.
 
Om vi bygger blir det en en-planare på 135 kvm i Sundsvall. Hur mycket fick ni lägga emellan för 495:an?
 
Jag har en IVT490 installerad. 122 kvm enplanshus. Ett lätt brummande från pannan när kompressorn är igång precis som robban44 säger. Detta hörs dock bara om du är i samma rum som pannan.
Vår panna klarar av utomhustemperaturer ner till ca 5 grader utan att använda sig av eltillskottet förutsatt att man inte plockar ut mycket varmvatten just då.
 
Tack Mikael för ditt svar, kul att höra erfarenheter från en som också har 1-planare :)
 
Vi har ett enplanshus på 117 kvm, med en IVT490 i grovköket. Golvvärme och platta på mark även här.
Jag var tvungen att gå ut i grovköket för att lyssna om jag hörde något, så uppenbarligen har jag aldrig reflekterat över ljudnivån på den.
Och precis som mikael_krus säger, man hör det lite lätt när man är i samma rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.