Hörde ljud bakom luckorna.
Troligtvis en fågel, men vad mer kan det vara ?

Hörde om person som hade fått in en and, han hade kört runt i hela huset medans dom var borta, kan tänka mig hur det såg ut i det huset med sot o fjädrar osv.
Hur tusan sanerar man sånt...:)

Vill inte öppna luckorna ännu.

Ge mig tips nuuuuuu tack!!
 
  • Stängd gammal spis med suddig reflektion, användaren frågar efter råd angående ljud bakom luckorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trä en sopsäck över öppningen och öppna luckorna. Försök fånga besökaren ”genom” säcken och in i den för att sedan kunna släppa ut den
 
Hur gick det?
 
Körde sopsäck, men det visade sig det var tomt...
Ljudet fortsatte men det är definitiv en mindre fågel iom ljudet.
Murad spis så borde sitta en bit upp, men nu inte hört något på ett typ dygn.
Hur gör man nu ? den lär ju inte ha "flugit" iväg...
 
Man eldar! Är den som bor där lite smart så flyger man mot ljuset från röken, eller så dör den bara..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Man eldar! Är den som bor där lite smart så flyger man mot ljuset från röken, eller så dör den bara..
Topp!
Lika bra göra det direkt kanske, ska ju bara bli ca 29c idag :)
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Sir James Sir James skrev:
Hörde om person som hade fått in en and, han hade kört runt i hela huset medans dom var borta, kan tänka mig hur det såg ut i det huset med sot o fjädrar osv.
Hur tusan sanerar man sånt...:)
För att inte tala om alla vita fläckar på precis allt och nedvälta blomkrukor. Jag fick in två kajor via en skorstenskanal en gång. Upptäckte detta efter en lång dag på jobbet, en måndagskväll. Det blev en lång natt med dammsugare, sopsäckar och diverse skurmedel... ;) Tanken på en skön TV-kväll försvann rätt fort...
 
Att bara öppna kaminluckorna dagtid och släppa ut fågeln i rummet har funkat bra ett par gånger hos oss.
Fågeln flyger direkt till närmaste fönster och blir lätt att fånga, för att sedan släppas ut.
Blir inte så mycket svart efter en sotig koltrast, bara lite svarta streck på fönstren.
Men svarta var de :cool:

PS
Hos oss är det kattorna som upptäcker fåglarna i kaminen och sitter och vaktar stint.
en gång upptäckde de till och med en bålgeting. Vilken hörsel (y)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Att bara öppna kaminluckorna dagtid och släppa ut fågeln i rummet har funkat bra ett par gånger hos oss.
Fågeln flyger direkt till närmaste fönster och blir lätt att fånga, för att sedan släppas ut.
Blir inte så mycket svart efter en sotig koltrast, bara lite svarta streck på fönstren.
Men svarta var de :cool:

PS
Hos oss är det kattorna som upptäcker fåglarna i kaminen och sitter och vaktar stint.
en gång upptäckde de till och med en bålgeting. Vilken hörsel (y)
Låter som en otroligt dum idé! Och ha en fågel i huset hela dagen! Nog bökigt när de tagit sig in i uterummet..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Låter som en otroligt dum idé! Och ha en fågel i huset hela dagen!
Varför i hela friden tror du jag låter en sotig koltrast flyga omkring en hel dag inomhus?
Det vore ju ett gränsfall till djurplågeri!
Jag fångar den naturligtvis så fort den stannat vid rutan. Den är inne högst 10 sekunder.
 
Redigerat:
Visst kan man ha tur. Men jag tycker att det brukar vara ganska besvärligt att fånga fåglar inomhus. Dock långt ifrån lika svårt som att få den att flyga ut genom ett öppet fönster. I alla händelser tar jag hellre besväret att fånga den hellre än jag låter den dö i skorstenen. Detta med att de skitar ner gäller ju framför allt om de kommit in när man inte är hemma. Under tiden som förflyter mellan att man släpper ut den ur spisen och att man fångar den hinner den inte skita ner så mycket.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Här är förresten en bild på en av stackarna som hade förirrat sig ner i skorsten/kamin.
Visst är han ovanligt svart, även för att vara en koltrast?
(Fast det är kanske snarare en stare)
Svartfärgad stare står på ett fönsterbräde intill en blå glasvas, ser ut genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sir James
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.