Hej!
Har precis börjat ordna lite i garaget och märkte att det låter extremt från ena lysrörsarmatur som har tre lysrör.

Alla tre låter men en låter extra mycket. Tar jag ut alla tre då är det knäpptyst.

Testade byta plats på de och det låter likadant från lysrörspositionen, alltså det röret som lät extremt mycket började låta bara lite på andra platsen och det röret som lät lite började låta extremt på den platsen det andra röret också lät extremt.

Vad är felet? Är det tändarna som börjar ge upp? Sitter också tre stycken tändare eller var de heter.
 
T tyomka skrev:
Hej!
Har precis börjat ordna lite i garaget och märkte att det låter extremt från ena lysrörsarmatur som har tre lysrör.

Alla tre låter men en låter extra mycket. Tar jag ut alla tre då är det knäpptyst.

Testade byta plats på de och det låter likadant från lysrörspositionen, alltså det röret som lät extremt mycket började låta bara lite på andra platsen och det röret som lät lite började låta extremt på den platsen det andra röret också lät extremt.

Vad är felet? Är det tändarna som börjar ge upp? Sitter också tre stycken tändare eller var de heter.
Prova först att byta alla 3 rören från en annan armatur som inte väsnas, då det finns glimtändare/starter så är det säkert 2 eller 3 st metallklumpar ( drosslar ) i armaturen, kän så dom om dom sitter lite lösa. Tryck på armaturen uppåt, tryck även på olika ställen i armaturen, det kan finnas en resonans då drosslarna kan ha en liiiiten brum i sig.
 
Testade ta nya lysrör och de låter likadant beroende på vilken plats de är i armaturen.
Kan nämna också att vi precis flyttade i huset så jag ingen aning om hur det var tidigare, dvs om de alltid lät så eller bara på senare tiden.

Kan det vara värt byta plats på tändarna och se ifall ljudet också förflyttar sig.

När jag vrider loss respektive lysrör så att den slocknar så slutar det även låta från just det röret. Låter inte som något skramlande metalljud.
 
Det är garanterat drosslarna som orsakar ljudet. Endera drosseln själv eller att dess magnetfält skapar brumm i omgivande plåtar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Det är garanterat drosslarna som orsakar ljudet. Endera drosseln själv eller att dess magnetfält skapar brumm i omgivande plåtar.
Vad gör man åt det? Är det bara skrota? Kan man köpa reserv drossel? Det är inte prio att lägga tusentals kronor på att byta 5 armatur till led. Men så klart är framtidens plan.
 
Har du inte bunkrat upp med en massa lysrör, eller vill testa varianten att köra LED-rör i en gammal armatur, så skulle jag satsa på att sätta dit nya riktiga LED-armaturer. Dom är inte så fruktansvärt dyra längre.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Gamla ägaren lämnade kvar ett tjugo tal lysrör så det räcker i något år, beroende på hur ofta jag ska använda garaget.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Vad gör man åt det? Är det bara skrota? Kan man köpa reserv drossel? Det är inte prio att lägga tusentals kronor på att byta 5 armatur till led. Men så klart är framtidens plan.
Det brukar vara något som sitter löst eller två plåtar som ligger nära varandra och vibrerar av drosselns magnetfält. Kläm, känn och picka på armaturen så märker du snart varifrån ljudet kommer. Kanske ska drosselns skruvar dras fast, kanske ska nån plåtkåpa bockas lite för att få materialet att ligga ihop tightare och inte brumma.
Jag har själv 2 armaturer som brummar. De blir tyst när man petar på dem men börjar snart brumma igen. Har dock inte engagerat mig så hårt i att lösa problemet.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Det brukar vara något som sitter löst eller två plåtar som ligger nära varandra och vibrerar av drosselns magnetfält. Kläm, känn och picka på armaturen så märker du snart varifrån ljudet kommer. Kanske ska drosselns skruvar dras fast, kanske ska nån plåtkåpa bockas lite för att få materialet att ligga ihop tightare och inte brumma.
Jag har själv 2 armaturer som brummar. De blir tyst när man petar på dem men börjar snart brumma igen. Har dock inte engagerat mig så hårt i att lösa problemet.
Tack, ska testa.
 
Och tänder upp direkt, inget glödljus om garaget inte är riktigt uppvärmt.
Har bytt både i snickarrum och garage till LED.
 
A AndersS skrev:
Och tänder upp direkt, inget glödljus om garaget inte är riktigt uppvärmt.
Har bytt både i snickarrum och garage till LED.
Om man har klassiska lysrörsarmaturer med 2x36W, vad behöver man för styrka på ledarmaturer för att få samma eller bättre ljusflöde?
 
M mlkjhr skrev:
Lägg 1400 på nya 5 st 44W LED-armaturer (finns på Jula o Biltema). Du kommer inte att ångra dig!
[länk]
Dessa har ju dock bara cri på 80, jag undviker idag allt under 90 och vill gärna upp i 95. Men beror ju också på vad man ska göra. Dessa är ju sannolikt bättre än gamla klassiska lysrör och mycket ljus är ju ofta en kvalite i sig, men ska det målas och urskiljas nyanser kan det vara värt lite extra för bättre färgåtergivning och ett onödigt köp om man strax efter kommer på att man vill ha bättre armaturer.
 
M mlkjhr skrev:
Lägg 1400 på nya 5 st 44W LED-armaturer (finns på Jula o Biltema). Du kommer inte att ångra dig!
[länk]
Som nybliven husägare så finns det 1001 sak på listan man hade velat lägga 1400 på. Tyvärr är garaget långt ned på listan.

Sen köpa det billigaste när gamla egentligen fungerar hur bra som helst förutom att en armatur avge ljud känns onödigt. Hellre väntar jag några år tills alla lysrör förbrukas och investerar i riktigt bra led-belysning.
 
K Kane skrev:
Om man har klassiska lysrörsarmaturer med 2x36W, vad behöver man för styrka på ledarmaturer för att få samma eller bättre ljusflöde?
De jag satt upp är 4000K och 4000-5000 lumen och 120 cm.
Jag vill ha det vitare ljuset.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.