Hej!

Har tittat lite på ett hus som är till salu. Vi kan tyvärr inget om husbygge och nu behöver jag er hjälp att bedöma det som står om huset. Följande finns att läsa:

Byggnadstyp 1-plansvilla med källare
Byggnadsår 1959
Stomme Trä
Fasad Tegel
Fönster 2-glas
Bjälklag Betong
Tak Tegel
Utv. Plåtarbete Målad plåt

Snälla, ni som kan lite om hus... Vad tror ni... Vad ska vi tänka på?

Alla svar mottages med glädje!
 
I
Jag tror inte du behöver vara så särskilt rädd för att köpa det huset. Vid den tiden byggde man i regel bättre än man gör idag.

Det som bör kontrolleras extra noga i en överlåtelsebesiktning är följande:
- dräneringen (fukt på insidan avslöjar ofta att den inte är fungerande)
- el.systemet (röd jordledning gällde, idag är det gulgrön. Senare ändringar kan ha gjort att det inte fungerar som det ska med jordning m.m. Isolations- och jordprovning rekommenderas.)
- värmesystemet (kika runt radiatorerna om det är vattenburet system efter bruna märken som kan tyda på läckage. Kolla pannan/oljetanken (om sådan finns) att den är besiktigad (krav från den 1 juli 2007) Är det direktverkande elradiatorer, så räkna med att de behöver bytas ut om det inte är gjort. Även regleringen kan behöva bytas till en central sådan om det inte finns, fastän radiatorerna är nya. Kolla oxå att event. skorsten klarade senaste brandbesiktningen. Detsamma betr. imkanal från köksfläkten.)
- taket (kryp in på vinden och spana efter svarta/bruna fläckar på undersidan takpanelen runt skorsten och andra genomföringar. Det är tecken på läckage.)
- vinden (finns det luftspalt vid takfoten? Finns det gavelventiler? Är bjälklagsisoleringen hel och orubbad?)
- 2-glasfönster är ur energisynpunkt en värmetjuv, särskilt om de inte är täta
- se till att få samtliga nycklar till huset (annars får ni byta låssystem/-cylindrar, vilket rekommenderas om huset är sålt flera ggr.)
- egen brunn behöver kollas m.a.p. vattenkvalitet och kapacitet.
- eget avlopp behöver kontrolleras m.a.p. dagens krav för omhändertagande av vatten från toaletter etc. Det krävs mer idag än vad det gjorde då huset byggdes.

Plus tusen andra saker. Anlita därför en auktoriserad besiktningsman för överlåtelsebesiktningen.
_______________
Byggaren
 
Tusen tack! Jag ska skriva ut ditt svar !!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.