É
Jag kikade lite på en batteridriven gräsklippare på Bauhaus, RYOBI RLM36X46L50H, som var nedsatt i pris.
http://www.bauhaus.se/grasklippare-ryobi-batteri-36v-rlm36x46l50hi.html#full-description

Jag provkörde inte i butiken (vet inte om det går) men det står i manualen att den garanterar max 92dB. Är inte det mycket? Sen hittade jag videon nedan där någon startar monstret, och jäklar vad det låter!

Låter de alla så här? Anledningen till att jag ville byta ut min nuvarande 10-20år gamla klippare som dånar och skramlar till en batteridriven var för att jag trodde den gick tyst. Visst fint att bli av med bensinen men det var 90% p.g.a. ljudnivån jag ville ha en elmotor utan sladd.

https://www.youtube.com/watch?v=GXUBLElVIWg
 
Alla maskiner med uppsamlare låter en hel del. Det har med knivens utformning att göra, den måste ju klara att skapa,tillräckligt sug för att lyfta gräset och trycka upp det i uppsamlaren.

Endast batteridrivna cylinderklippare och vissa robotklippare går väl att anse som tysta i sammanhanget.
 
É
Okej, uppsamlare är jag inte intresserad av, däremot mulching/multiklipp.

Men utan uppsamlare går väl inte få, så då kan man alltså säga att jag ska skippa batteridriven klippare och kolla på bensinare istället? Eftersom jag endast var ute efter batteridrift pga ljudet.
 
nikasp
Jag har en väldigt liknande Ryobi och den låter en del men funkar kanonbra också på vår lilla gräsmatta. Tror inte man kan få en tyst klippare då ju kniven skär luften och gräset, känns inte som att motorn gör ljudet.
 
É
Okej ja om ingen absolut argumenterar emot så får det bli en bensinare då eftersom de är billigare och räcker bättre när man har runt 500m2 att klippa.
 
Kör en Bosch Rotak 43Li och den låter inte så nämnvärt. Jag kan inte jämföra med Ryobi då jag aldrig hört den, men jag skulle uppskatta till nivå med en normal dammsugare eller däromkring. Jag klipper i regel utan hörselskydd men har det ibland av ren bekvämlighet (segt att lyssna på surrandet).

Plockar även av uppsamlaren nästan jämnt och kör utan. Vet inte om det är så mycket multiklipp över det hela, men det ser lite skräpigt ut i ett par dagar, sedan har klippet försvunnit ner i mattan. Betänk då även att jag är lat och inte klipper i tid, nånsin.
 
nikasp
Jag skulle köra på bensin på 500 m², vår Ryobi räcker ca 30 minuter och det klarar vi oss precis på. Har nog inte mer än 300 m² men lång skaftväg som är lite pysslig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.