T
>:(

Så hände det som inte fick hända, stopp i avloppet när frugan dushade på övervåningen, vatten kom ut ur golvbrunnen på bottenvåningen och rann ut över golvet innan det sen gick mellan plankorna och rann ner i källaren där det upptäcktes efter dushen, total tid c:a 20 min och c:a 50-100L varmvatten rann ut (c:a 5 hinkar)

Ska vi låta trossbotten/golv självtorka eller tvingas vi riva upp golvet ?
Tilläggas att trossbotten är kuttespån/slagg/svart papp i ett 30-tals hus.
 
Jag skulle hellre öppna upp i taket i källaren för att påskynda torkningenom om det är möjligt . Golvet klarar sej nog bara spånet får chans att torka snabbt. Mer värme eller avfuktare kan vara till hjälp...
gaia
 
T
Det har du rätt i. Tänker prova med en luftavfuktare på övre planet som får gå konstant och så borrar jag upp 2-3 hål i källartaket med dosborren och kör in dammsugarslangen och kopplar den till utblåset på dammsugaren och låter det gå ett par timmar. Finns det andra smarta tips hur man torkar ut kutterspån/slagg snabbt ?

Förresten, hur länge tar det innan det blir risk för efterföljande problem type mögel m.m.
 
Tråkigt...

Hade en rörmokare från en välrenommerad firma som ordnade en vattenläcka åt mig i somras (råkade glömma att proppa ett rör). Ungefär samma mängd vatten rann ner i ett mellanbjälklag med kutterspån (hus från 30-talet). Munters kallades in av försäkringsbolagen och de krävda att all blöt kutterspån togs bort. Det går inte att torka blöt kutterspån utan framtida risker enligt dom. Sen satt dom in en värstingtorkmackapär i det då upprivna bjälklaget som blåste varmt och avfuktade, i tre veckor... Du kanske borde ringa ditt försäkringsbolag?
 
T
Märks att man har IF, skaderegleraren orkar inte ens komma ut utan dom låter en auktoriserad byggare komma ut och titta ( som inte har ringt ännu...). Oavsett detta så är golvplankorna torra nu och pappen i botten på mellanbjälklaget är nu nästan helt torrt-kutterspånen är redan torrt-körde avfuktare i rummet och borrade upp 3 hål underifrån där dammsugaren stått och tryck in varm luft nu i 2 dar.

Är nog ett lotteri med ev mögel, men vi fann en gammal vattenskada i somras vid köksdörren där vatten utifrån läckt in under c:a 40 år där både syll och 3 balkar hade ruttnat helt, kutterspånen och slaggen hade inte utvecklat något mögel. Där rev vi ut allt, skarvade nytt och la in gullfiber, så med detta i minnet tar jag chansen och låter bli att riva upp hela golvet i rummet, det får torka ut i stället. Många hantverkare är av samma åsikt-låt det torka ut då det var en kort episod.

Egentligen är det ganska pinsamt, här lägger man ner energi på allt för att förhindra vattenläckage, och så ställer ett så simpelt problem till så mycket. Finns det någon produkt på marknaden som kan ge larm när det blir stopp i avloppet ? Det borde isåfall vara en bättre grej att köpa än en sån där fuktdetektor som man lägger på golvet (ser ut som en rökdetektor), tror jag ska lägga ut en tråd om denna grej finns...
 
Ingen mögel biter på slaggen och kutterspån var ibland förr i tiden pudrade/ behandlade med bränd kalk eller annat farligt för att stå emot mögel, mös och annat ohyra :) så skador kan vara nog begränsade. Vatten tar ju det kortaste vägen neråt så det kanske bildades ingen stående vattensjö under golvet och skadan är mindre än man trodde i början? Kanske tur att det fanns ingen plastfölje där emellan ;).
Lycka till med torkningen!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.