Tjenare!

Vet inte om jag postar rätt nu men ni får väl säga till om den ska flyttas!

Jag och en polare går 3e året på bygg och vi har fått förfrågningar om att hjälpa till att bygga ett stall. Vi kommer att bli anställda på stallet som vaktmästare eller något liknande.

Dock så tänkte jag om det fanns någon lag eller liknande som sade att vi inte fick hjälpa till att bygga detta stall, men tanke på att vi är inte är fullutbildade. Själva arbetet kommer att göras på helger och efter skolan.

Själva stallet är sponsrat till ca 1/2 av kommunen och en förening av något slag.

Ingen fullutbildad snickare kommer att leda oss utan vi kommer att göra det själva. Stallet är en stor byggsats så själva bygget kommer inte vara några problem, med tanke på att allt är färdigsågat och att en firma har rest stommen.

Har ni några tankar om detta? Kommer det att bli några komplikationer av något slag från kommunen eller andra?
 
Det enda jag tror är lagstiftat i Sverige är att elen måste göras av en behörig elektriker.

Vem som hellst kan snikra, bygga VVS, badrum eller kök eller stall så vitt jag har förstått. Men jag sklule tro att ni behöver ett företag om ni skall skicka räkningar och få betalt. Skulle förvåna mig om kommunen kan betala till privatpersoner.......F-skatte sedel, försäkringar kan ju vara ett krav.....
 
Åsa76 skrev:
Det enda jag tror är lagstiftat i Sverige är att elen måste göras av en behörig elektriker.

Vem som hellst kan snikra, bygga VVS, badrum eller kök eller stall så vitt jag har förstått. Men jag sklule tro att ni behöver ett företag om ni skall skicka räkningar och få betalt. Skulle förvåna mig om kommunen kan betala till privatpersoner.......F-skatte sedel, försäkringar kan ju vara ett krav.....
de skulle vara anställda...
 
Om föreningen anställer er tar styrelsen ett personligt ansvar som arbetsgivare. Vissa föreningar och deras förtroendevalda är medvetna om riskerna och mogna för detta ansvar. Andra icke. Att kommunen "sponsrar" verksamheten är ingen som helst garanti för er rättssäkerhet.

Mitt bästa tips är att börja med att kontakta Byggnads, som i sin tur kan kontakta er tilltänkta arbetsgivare för att informera om fakta i sak.
 
Så länge inte ska spränga, provtrycka skorsten eller pula med starkströmmen borde det kunna gå, bara lönen och säkerheten är rätt.
 
Lyssna på Billy Bäver, för det är det enda viktigaste ni och styrelsen för föreningen som anställer er skall tänka på. Ett bygge kräver en hel del dokumentation om säkerhet etc. Det där kan ni säkert om skolan gjort ett bra jobb med er, men det är er arbetsgivare som är ansvarig och också bör kunna det hela.
 
Har fått anställningspapper nu i alla fall. På pappret står lönen och på pappret står det att arbetet är stallarbete. Står även att vi inte har rätt till sjuklön pga av att vi blir timanställda.
 
Underteckna INTE! Betrakta det bara som motpartens första förhandlingsbud. Och konsultera som sagt Byggnads.
 
Har inte skrivit på något ännu.

Hur kontaktar jag byggnads då?
 
Kolla med byggnads hur era lärlingstimmar räknas.
Lönen bör vara tbtald med semestererstättning 12.8% dirrekt på lönen som timmanstäld.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.