Fastighetsmäklare är en konstig yrkesgrupp.
Jag har ett fritidshus som jag skall sälja. Har vänt mig till några mäklare för att få i gång aktivitet kring försäljning nu i vår. Extremt seg återkoppling.
Några svarar inte alls.
Har hört att fastighetsmäklare slutar för att det är för dåligt att göra nu, ändå hör de inte av sig när man vill anlita dom?
Är de ovana att arbeta eller vad är det som händer? Är alla mäklare på sportlov i Åre?
 
  • Gilla
CHolden
  • Laddar…
Kan det vara så att objektet är relativt billigt och ligger långt från deras kontor. Om deras procentprovision inte blir särskilt hög så kanske de inte tycker det är värt att åka alltför långt för att ta foton och sedan ordna visningar.
 
  • Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
Det kan också vara så att de har "fullt" i sin backlogg. Alltså massor med säljare som vill sälja, men de vill inte skicka ut för många objekt åt gången, för det ger bara sänkta priser på marknaden.
 
  • Gilla
yonna och 5 till
  • Laddar…
Objektet är nära och kostar över 5 mkr. Man kunde ju tycka att de kunde höra av sig och berätta/ ge de alternativa svaren ni ger här. För mig framstår fastighetsförmedlare som proppmätta
 
  • Gilla
skogis 64 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Har du ringt dem eller bara mejlat?
Mäklare är väl som hantverkare och hanterar telefonen bättre än mejlen.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du ringt dem eller bara mejlat?
Mäklare är väl som hantverkare och hanterar telefonen bättre än mejlen.
Kan vara så och i så fall svarar det på på mitt ursprungliga påstående att de är lata och ointresserade. Lite motsägelsefullt är det att mäklare slutar eftersom det är för lite att göra och de samtidigt inte svarar på mejl
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
BirgitS
Jag trodde mäklarna slutade för det blir dålig förtjänst när det blir få avslut, dvs. de måste lägga ner kanske 4 gånger så mycket tid på ett objekt som säljs till slut och kanske hälften av objekten säljs inte. Det blir låg lön då.
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag trodde mäklarna slutade för det blir dålig förtjänst när det blir få avslut, dvs. de måste lägga ner kanske 4 gånger så mycket tid på ett objekt som säljs till slut och kanske hälften av objekten säljs inte. Det blir låg lön då.
Så kan det också vara, men oavsett vilket borde man vara intresserad att få in något att sälja. Är det dålig avslutsprocent borde de vilja ha fler objekt
 
T Tthz skrev:
Fastighetsmäklare är en konstig yrkesgrupp.
Jag har ett fritidshus som jag skall sälja. Har vänt mig till några mäklare för att få i gång aktivitet kring försäljning nu i vår. Extremt seg återkoppling.
Några svarar inte alls.
Har hört att fastighetsmäklare slutar för att det är för dåligt att göra nu, ändå hör de inte av sig när man vill anlita dom?
Är de ovana att arbeta eller vad är det som händer? Är alla mäklare på sportlov i Åre?
Märkligt! Jag är själv mäklare och tar tacksamt alla jobb. Har namn åt dig i Åre om du önskar. Mvh, Erik
 
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
E ErikGL skrev:
Märkligt! Jag är själv mäklare och tar tacksamt alla jobb. Har namn åt dig i Åre om du önskar. Mvh, Erik
Det här är Göteborg
 
Unikt namn
Det är nog flera nya mäklare som bara upplevt att bostäder säljer sig själva, som nu är i chock över situationen som kräver en faktisk insats över ibland längre tid.

Gissningsvis lär lågkonjunkturen sortera bort agnarna från vetet i skrået....
 
  • Gilla
jenstornqvist och 4 till
  • Laddar…
T Tthz skrev:
Det här är Göteborg
Läste fel. Kika på Hittamäklare är min rekommendation. Välj någon som sålt runt 10-30 bostäder senast 6 mån i området och har bra rekommendationer. Ta in två eller tre stycken och jämför. Gå sedan främst på känsla och inte värdering eller arvode. Många använder glädjekalkyler som ett verktyg att få ditt förtroende tyvärr.
 
  • Gilla
MrDizzy och 6 till
  • Laddar…
T Tthz skrev:
Fastighetsmäklare är en konstig yrkesgrupp.
Jag har ett fritidshus som jag skall sälja. Har vänt mig till några mäklare för att få i gång aktivitet kring försäljning nu i vår. Extremt seg återkoppling.
Några svarar inte alls.
Har hört att fastighetsmäklare slutar för att det är för dåligt att göra nu, ändå hör de inte av sig när man vill anlita dom?
Är de ovana att arbeta eller vad är det som händer? Är alla mäklare på sportlov i Åre?
Hej! Sälj själv och anlita bara en firma för själva pappersarbetet! Det kostade mig ca 10.000:- när jag sålde i Kittelfjäll. Mäklaren var oduglig och gick köparnas ärenden, inte mitt, och fotografens bilder urusla. Jag väntade ut mäklaren och fotade själv och la ut en annons på Blocket. Napp direkt! Flera intressenter och några visningar. Sedan valde jag den köpare som inte krånglade och försökte hitta fel och pruta utan den som såg och uppskattade fastigheten och hade samma tänk som jag. Jag fick det värderade priset för fastigheten. Om mäklaren hade skött försäljningen hade jag gått back flera hundratusen! Nu slapp jag mäklararvodet och hela försäljningen kostade mig bara kring 10.000:-!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte om du skickade med din egen värdering när du kontaktade mäklarna men det kan ju vara så att de inte delar din värdering på över 5 miljoner och känner att med det kravet kommer det inte bli någon affär och de vill inte sitta med något de vet blir massa jobb för att bara rinna ut i sanden och usla recensioner från en purken kund? Bara en tanke inte så att jag säger att du Har fel värdering för jag vet ju inte vad du vill sälja.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Nu vet jag inte om du skickade med din egen värdering när du kontaktade mäklarna men det kan ju vara så att de inte delar din värdering på över 5 miljoner och känner att med det kravet kommer det inte bli någon affär och de vill inte sitta med något de vet blir massa jobb för att bara rinna ut i sanden och usla recensioner från en purken kund? Bara en tanke inte så att jag säger att du Har fel värdering för jag vet ju inte vad du vill sälja.
Har inte skickat någon värdering. har bara frågat om de vill sälja ett hus.
 
  • Gilla
TypRätt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.