Hej

Funderar på att bygga hus. Har vart i kontakt med olika husleverantörer för priser på totalenteprenad. Fick via en bekant veta att de köpt stommonterat hus från LB hus och sedan anlitat ett byggföretag eller entreprenörsfirma för att färdigställa huset (nyckelfärdigt). På så sätt hade de sparat pengar.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Sparade ni i så fall pengar på detta? Hur mycket i så fall? Tacksam för alla råd och tips.
 
Hej
Jag har själv varit i kontakt med flera hustillverkare. Vad jag förstår så lägger dessa på ca 15% på priset som byggföretagen ger. Därför blir det alltid billigare om man själv begär in offert från byggföretag utan hustillverkare som mellanhand.
 
Jag har köpt stommrest och upphandlat resten av entreprenaderna själva. Hittills har det fungerat bra. Givetvis så har det varit billigare i jämförelse med t ex totalentreprenad. Mycket hänger på vilka entreprenörer man väljer.
 
Får man fråga vilka entrepenörer ni valt? Finns de i Kungsbacka området? Hur mycket har ni sparat på att välja på detta? Oj blev många frågor :)
 
10 - 15% av totalpriset. Runt 300 000 lite drygt.
Snickaren är från Väröbacka så att han jobbar i Kunsbacka. Han som gjöt plattan är från K:backa. Målaren är från Kungsbacka och plattläggaren är från Varberg. Antar att samtliga dessa jobbar i Kungsbacka också. VVS och el vet jag inte då de kommer från andra ställen. Plattläggaren och målaren kan jag inte säga nåt än då de har inte påbörjat sitt arbete.
 
Du borde jämföra priset på husleverantörens delade entreprenad mot det egenupphandlade alternativet. Totalentreprenad är ju dyrare i sig pga högre ansvar och risk. Inte ovanligt med prispåslag på 10% jämfört med delad entreprenad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.