Håller på att planera ett garagebygge och inser att de finansiella medlen jag behöver för hela garaget inför sommaren precis kommer vara i underkant. Utifrån den bakgrunden känns det som att det lämpligaste vore att skjuta på det ett år för att ha lite mer marginaler för svårberäknade kostnader.

Det jag funderar är om det skulle vara idé, eller snarare om det vore olämpligt att göra markarbete, dränering samt gjuta färdigt platta i sommar och sedan låta det vila över vintern. Ämnar ha både avlopp och vatten i garaget. I plattan tänkte jag låta installera golvvärmeslingor.

Är det något av detta som kan ta skada av en vinter i träda?

Mvh
 
Det går bra att göra som du tänkt.
Får ju ev. täcka över golvbrunn så det inte står vatten i den och fryser och liknande åtgärder.

//AA
 
Om du inte får plattan under tak innan vintern så måste du ha luftporsbildande tillsats i betongen. Glöm inte det. Den fryser sönder annars.
 
Mackkan skrev:
Om du inte får plattan under tak innan vintern så måste du ha luftporsbildande tillsats i betongen. Glöm inte det. Den fryser sönder annars.
Beror inte det på lite när det gjuts? Gjuter man maj juni juli tex så bör det väl inte vara nån fara om den står?
 
Det är inga problem att låta plattan stå över vintern. Bara du inte har vatten i golvvärmeslingor och avloppsbrunnen. Betongen bör också ha brunnit "färdigt" innan frosten. I alla fall 3-4 veckor innan frost. Sen är det lugnt.
 
S
Min platta låg oskyddad två vintrar, har inga problem idag, gjutningen skedde sep/okt, stålslippad och är otroligt slät
 
Luftporsbildande medel har ingenting med härdningen att göra. Det bildar små porer i betongen som tillåter isen att expandera utan att spränga sönder betongen.

En konstruktion som ska stå ute över vintern ska alltid ha detta, även om du gjuter i juli och termometern står på 30 grader.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
H
Mackkan skrev:
Luftporsbildande medel har ingenting med härdningen att göra. Det bildar små porer i betongen som tillåter isen att expandera utan att spränga sönder betongen.

En konstruktion som ska stå ute över vintern ska alltid ha detta, även om du gjuter i juli och termometern står på 30 grader.
Finns alltid luftporsbildande medel med i färdig betong? Vi har en uteplats under tak men som vi inte har glasat in ännu. Vi har även förberett för golvvärme men har än så länge bara trycksatt dessa med luft.

Plattan gjordes i samband med huset
 
Det är ingen fara alls, jag gjorde det samma för min uteplats frånsett att vi inte hade tak, den stod helt snötäckt över vintern, hände inget.
 
H
Pumba skrev:
Det är ingen fara alls, jag gjorde det samma för min uteplats frånsett att vi inte hade tak, den stod helt snötäckt över vintern, hände inget.
Ok, känns bra :) Från början tänkte glasa in altanen, men vi har ångrat oss och kommer förmodligen låta det vara öppet på två sidor. Så då är det bara att somna om, det är ingen fara?
 
hus520 skrev:
Ok, känns bra :) Från början tänkte glasa in altanen, men vi har ångrat oss och kommer förmodligen låta det vara öppet på två sidor. Så då är det bara att somna om, det är ingen fara?
Det beror ju på, på längre sikt så är det ju klart att betong påverkas när regn osv kommer åt det, men är det riktigt gjort så lär det hålla så länge att du inte behöver bekymra dig om det.
Det lär inte vara så att plattan spricker i 10 delar för att det blev -1 ute.
 
Luftporsbildande medel finns inte med i standardreceptet om du beställer betong. Det är en tillsats man får betala extra för. Ingen stor prisskillnad.

Ni som har gjuten uteplats har med stor sannolikhet den tillsatsen. Kolla på lappen från betongbilen.

Så länge plattan är tillräckligt torr så händer det inget. Men om plattan har en hög fuktighet när kylan slår till finns det en stor risk att det spjälkas loss kakor från ytan eller spricker. Inte speciellt roligt.

Jag jobbar med betong. Året runt. Har aldrig gjutit någonting utomhus utan luft...
 
H
Tackar för informationen. Vi byggde huset 2014 och det var husleverantören som gjorde grunden för huset inkl. uteplatsen. Jag har tror inte att dom använde annan betong för uteplatsen. Jag var med när den gjordes men minns inte.

Jag får höra med dom.

Man lär sig saker hela tiden.
 
Excel
Huset jag köpte hade plattan klar i 20 år innan dubbelgaraget byggdes, kan inte tänka mig stt brunnar täcktes över. Inget fel på den plattan....
 
H
Hehe, man blir lite nojig nu när det är minusgrader :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.