Har ett 20 år gammalt laminatgolv som är limmat i skarvarna och foam under.
Nu tänkte jag lägga in trägolv av klicktyp.
Är det nån vits att låta laminatgolvet ligga kvar under trägolvet med en foam mellan, eller är det bara dumt?
Har ganska kalla golv och det kanske gör lite på isoleringen.
Under är det spånplatta och sedan krypgrund.
 
Hade inte behållet golvet under enda skillnaden är att det bygget på höjden. ska du få varmare golv får du nog satsa på bättre isolering under! Laminatgolv har ofta en tendens att kännas kalla då de har en högre värmeledningsförmåga än trägolv, så bara bytet i sig kan göra skillnad!
//Oscar
 
Ok, kan det löna sig att lägga dubbel foam då? eller är det bara en droppe i havet?
Finns det bättre foam än Byggmax 2 mm?
I ett rum har jag plastmatta, samma fråga där. Lönar det sig att ha den kvar? (den är inte limmad så den är ju lätt att ta bort).
 
S
finns annat att lägga beroende på budget
 
Som SBH säger så finns det bättre men det är ju alltid en kostnadsfråga. foamen är ju för stötupptagning så den isolerar ju inget nämnvärt.
du kan lägga direkt på plastmattan, men även där hade ja nog tagit bort den. den kan börja lukta när man stänger in den.
 
man kan just undra, hur mycket klickgolvet tål (laminat) för en större tyngd, i en för kort skarv t ex, om man väljer att ha dubbla lager foam. En jag hörde talas om hade lagt laminatgolv ovanpå den gamla heltäckningsmattan, med hundpiss och annat i.
 
S
vill du ha varma golv så måste du nästan ha golv värme.
som sagt golven kommer va kalla om du ej tillför värme
 
Jag stod inför samma fråga. Hade ett limmat Pergo-golv i ett sovrum.

Jag satte Multimastern i golvet och sågade bort en ruta. Sen lag jag in en kloss under golvet och klev på intilliggande skarv. Hela golvet sprack längs hela skarven. Hur enkelt att riva som helst.

Allt åkte ut genom fönstret. 20 minuter senare var det dammsuget och redo för det nya golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.