Hej

Jag undrar vad det finns för lagar angående hur man får ha last inuti bilen innan man kan få böter.

Jag har ibland bilen full med verktyg så att det skulle vara problematiskt vid en krock skulle det kunna flyga runt saker i kupén och göra illa mig själv (åker själv i bilen). Men finns det risk för att få böter sålänge sikten är god och föraren kan röra sig rimligt?
Bilrutan är ju väldigt tålig så jag kan inte se det som en risk att min skruvdragare flyger genom framrutan vid en inbromsning och skadar någon utanför bilen.

Frågan uppkommer ifrån att jag blev stoppad av en polis som påstod att det SKULLE kunna vara vårdslöshet i trafiken men när jag motsatte mig detta så skrev de inget.

Nu har jag såklart en självbevarelsedrift också men är i denna fråga mest intresserad av de juridiska.
 
M Mattsan33 skrev:
Hej

Jag undrar vad det finns för lagar angående hur man får ha last inuti bilen innan man kan få böter.

Jag har ibland bilen full med verktyg så att det skulle vara problematiskt vid en krock skulle det kunna flyga runt saker i kupén och göra illa mig själv (åker själv i bilen). Men finns det risk för att få böter sålänge sikten är god och föraren kan röra sig rimligt?
Bilrutan är ju väldigt tålig så jag kan inte se det som en risk att min skruvdragare flyger genom framrutan vid en inbromsning och skadar någon utanför bilen.

Frågan uppkommer ifrån att jag blev stoppad av en polis som påstod att det SKULLE kunna vara vårdslöshet i trafiken men när jag motsatte mig detta så skrev de inget.

Nu har jag såklart en självbevarelsedrift också men är i denna fråga mest intresserad av de juridiska.
Du har ju en skyldighet att säkra last så den inte orsakar en skada

Det är enligt trafikförordningen föraren av fordonet som ansvarar för att lasten är säkrad på sådant sätt att den inte kan utgöra någon fara. Om det går riktigt illa, kan du åtalas för exempelvis vårdslöshet i trafik.
Och framförallt gäller det förstås att det inte flyger ut grejer på andra, men om du tex får en skruvdragare i bakhuvudet vid inbromsning, tuppar av och kör över på motsatt sida och orsakar en än större olycka så blir det ju också en vårdslöshet.

I praktiken blir det nog en bedömning av polisen på plats. Har du bilen "full med verktyg" så sätt ett nät över så dom iaf hålls på plats i baksätet.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Lasta-dra/Lastsakring/
 
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.