Jag har fått en helt galen ide som jag inte kommer förverkliga.

Men tänkte ändå bolla upp den här, då jag inte är byggnadstekniker eller kan speciellt mkt om husbyggnation.

Bygga hus av lastpallar.

+ billigt?
+ enkelt, vem kan inte stapla lastpallar..
+ tjocka väggar, 800 mm.

Det finns massvis med typer av lastpall, men ta en vanlig Eu-pall som är 80x120cm... priset för en sådan VERKAR ligga runt 50-90:-. Går säkert hitta ännu billigare..
såg nån siffra på 10 sek st.
De är väl ca 15cm höga... så en 20st behövs för en stapel för 3m takhöjd... 10 staplar ger 12m vägg.... på ett kvadratiskt hus går get bort 80cm i hörnen... så innermått på 11,2 x 4 ger 40 staplar, dvs 800st pallar... a 50:-, vilket ger summa 40.000....

sen så ska skräpet isoleras... att fulla 1 pall med lösull skulle kosta ca 80 sek, vilket ger summar 64.000.

Nu är vi uppe i ca 100.000:- och har 4 väggar med yttermåtten 12,8 m och en inneryta på ca 120kvm. Samt 800 mm isolerade väggar....

Är det här en bra början?
 
Även om man bortser från bygglov, hållfasthet och allt sådant så är det knappast billigt...
Det enda som är gjort är ju i princip att ersätta väggreglarna med lastpallar,. Om man räknar med en förenklad väggkonstruktion, stående reglar 45x220, cc600, höjd 3m, total vägglängd 48 m och 30 kr/m för virket så är kostnaden 7200 kr, att jämföra med 40000 för pallarna.
 
Spännande att räkna hållfastheten på den kåken, speciellt när de byggs med allt sämre virke för varje år
 
Mikael_L
Då tror jag mer på halmbalshus.
;)

Men kanske dubbla lager med pallar stående på höjden och monterade med förskjutna skarvar....
 
Engelsmännen har lite dille på halmbalshus, men det var ett väldans jobb att få det "rått säkert"
 
För att inte rala om viken perfekt staplad brasa det blir om det skulle börja brinna. När lager med lastpallar brinner så är det nästan omöjligt att släcka.
 
Berras sportfiske mellan Smedjebacken och Ludvika byggde någon form av lager av långa lådor som de kom över från ABB skulle jag tro. Långa trälådor som de staplade på varandra. Sen brädkläddes alltihopa med panel.

Vet inte om det är ett kallager eller isolerat men är det ett kallförråd så fick de ju vägghyllorna på köpet genom att lägga lådorna så varje låda bildade en lagerhylla.

Säkert ett mycket billigt bygge. Blev en artikel i tidningen innan de var klara för folk undrade vad i allsin dar de pysslade med som staplade tomlådor...
 
Gör som jag läste i en hustidning istället.

Köp båt containers (alt. byggbaracker) 40f, drygt 12x2,5 stapla såga hål, klä med panel. Sätt ihop 2-3 st för större ytor.
 
imported_AX skrev:
Jag har fått en helt galen ide som jag inte kommer förverkliga.

Men tänkte ändå bolla upp den här, då jag inte är byggnadstekniker eller kan speciellt mkt om husbyggnation.

Bygga hus av lastpallar.
Mången sommarkåk har uppförst förr i tiden av lastpallar:D
 
Vet en stuga utanför Kiruna som är byggd av trälådan som Kirunas första T-ford levererades i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.