Tjena, jag har skaffat elbil, och köpte till en portabel laddare med trefas uttag så jag kan ladda i stugan och tillsvidare hemma också. Har kikat lite på laddbox dit hem men ser inte vitsen egentligen då jag kan styra laddningen efter timpriset via skellefteå krafts app. Enda fördelen då med laddbox är lastbalanseringen då vi har 16a huvudsäkring och jordvärmepump så det kan bitvis blir trångt. Går det att sätta bara en effektvakt/lastbalansering på mitt nuvarande trefasuttag?
 
Ingen mer än trådstartaren vet vilket fabrikat och modell av elbil som skaffats. Är det i elbilen en 1-fas ombordladdare eller 2-fas, eller kanske bara 1-fas? Om någon forumsmedlem ska kunna hjälpa, så kan gärna sådant nämnas.

Exakt vilken portabel laddare har skaffats, framgår inte heller.

En god regel är:
Det här har jag och detta vill jag ha hjälp med.
 
Redigerat:
Frågan är hur din laddklump på sladden uppträder när strömmen återkommer efter ett effektvakts-avbrott. Kommer den att återuppta laddningen men den ström som var inställd? Det är något du enkelt kan prova genom att rycka CEE-donet, men gör det provet med lägsta möjliga laddström inställd.

Om den återupptar laddningen så ser jag inga hinder för en traditionell effektvakt. Men du blir ju bunden till en viss laddström, om den inte enkelt går att ställa om i effektvakten utan verktyg vilket inte borde vara möjligt.
 
A Arnodt skrev:
Ingen mer än trådstartaren vet vilket fabrikat och modell av elbil som skaffats. Är det i elbilen en 1-fas ombordladdare eller 2-fas, eller kanske bara 1-fas? Om någon forumsmedlem ska kunna hjälpa, så kan gärna sådant nämnas.

Exakt vilken portabel laddare har skaffats, framgår inte heller.

En god regel är:
Det här har jag och detta vill jag ha hjälp med.
Bilen är en skoda enyaq och den kan ladda 11kw på växelström vad jag förstår. Och laddaren jag köpt är denna med ställbar laddstryka https://timopf.se/tekniska-maskiner...ddbox-eload-for-elbil-cee-3x16a-11kw-type2-5m
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Frågan är hur din laddklump på sladden uppträder när strömmen återkommer efter ett effektvakts-avbrott. Kommer den att återuppta laddningen men den ström som var inställd? Det är något du enkelt kan prova genom att rycka CEE-donet, men gör det provet med lägsta möjliga laddström inställd.

Om den återupptar laddningen så ser jag inga hinder för en traditionell effektvakt. Men du blir ju bunden till en viss laddström, om den inte enkelt går att ställa om i effektvakten utan verktyg vilket inte borde vara möjligt.
Nej precis, det har jag inte testat, jag vet bara att den kommer ihåg vilken laddeffekt jag hade senast när jag flyttat den mellan stugan och hemma, men skulle ju kunna testa och bryta pågående laddning och och stoppa i igen och se om den återupptar :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja, Skoda Enyaq har nog en 3-fas-ombordladdare som kan ladda med max 11 kW, dvs 400 Volt 16A.

En bekant har nämligen en Skoda Enyaq iv 82 kWh årsmodell 2021. Ingen billig bil precis, hualigen! Verkar vara en bra elbil, är en sorts terrängbil. Den laddar med 11 kW har jag själv sett, blir alltså 16A på varje fas på en laddbox på ett enfamiljshus som har 20A huvudsäkringar. Om man vill ladda med full kräm vad ombordladdaren förmår. Han laddar alltid med full kräm 11 kW. Ingen huvudsäkring har smält av ännu, enfamiljshuset har frånluftvärmepump och är på ca 200 m2, byggt ca 2020. Han har en laddbox Ratio Solar Box 400 Volt 32A art.nr. 37832. som har 3 st strömsensorer kopplats på varje fas på inkommande serviskabel, så den kan styra ner elbilsladdströmmen om belastningen på någon fas skulle överstiga 20A. Men kan brukar knäppa bort den styrningen och kör med full kräm 11 kW. Det går bra ändå.

Men det går väl att ställa ner en laddbox att ladda med säg max 10A?

Den laddkabeln med "tegelsten" du skaffat med 3-fas handske i ena ändan och Typ2 i andra, den kan du ställa ner på säg 8A. Då skulle du ha 8 A över till annat på de tre faserna. Lastvakt skulle då förmodligen inte behövas. Sedan kan det vara så att en elbils ombordladdare inte laddar med lägre ström än 6 A eller 8A, alltså laddning startar inte om elbilen inte får med än 6A eller 8A eller vad det kan vara.
Men det kan du ju prova.
 
Redigerat:
Om vi förutsätter att kompressor och ev elpatrontillskott i BVPn är trefasig så bör det finns 6-10 A över till elbilen, trefasigt. Med lite koll på att man inte drar igång ugnen på full effekt så bör man klara sig med manuellt styrd laddning. 10 A trefasigt under natten ger grovt 20 mils körsträcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.