Efter några (många...) års relativt stiltje på byggfronten börjar det suga lite i byggtarmen.

Jag har ett hus som har formen av ett T, och där "överliggaren" idag är oinredd. Den nedre delen, "I" inredde jag för några år sedan.

Problemet när jag börjar fundera på hur jag ska göra mellan de två huskropparna är att det går en takstol i princip mitt i utrymmet (takstol "1" på bifogad bild), som jag gärna skulle vilja ta bort för att slippa en mycket smal gång in i den nyinredda delen.

På bifogad bild kan ni se hur det ser ut. Som synes har jag även en tanke att göra en takkupa mellan takstolarna 2 och 3, vilket gör att bortre delen av 1:an kommer försvinna. Idag sitter det en vägg på takstol 4, men när man öppnar dörren så ramlar man i princip över takstol 1.

Givetvis kommer jag behöva använda någon form av konstruktör för att rita på det här, men min erfarenhet är att det brukar bli mycket bättre (och inte minst billigare) om man är rejält påläst innan man kommer till det steget.

Fördelen är ju att jag kommer att bygga en vägg för takkupan (det blir ett badrum) vilket gör att jag kan lägga last nedåt på de två kvarvarande takstolarna (de blåa stolparna på bilden). Bjälklaget nedåt är inga problem, det är en betongplatta i mastodontformat. (typ 20 cm...)

När jag själv funderar så kommer jag antingen fram till att "1:an" antingen som det ser ut idag bär hur mycket som helst, eller så kommer jag fram till att den i princip inte bär någonting... Det känns inte så tilltalande att ta fram tigersågen och testa... :)

Är det någon som har idéer kring det här? Kanske sitter på liknande erfarenheter eller andra erfarenheter av hur laster av den här typen beter sig?

STORT tack på förhand!
 
  • 3D-ritning av takstolar i ett hus, numrerade för planering av ombyggnad och inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett intressant men inte helt okomplicerat problem! Punkten högst upp där takstolens två högben möts brukar man betrakta som en led, som inte är utsatt för något böjande moment. Respektive högben beräknar man som en balk, fast dess lutning gör att lasten kan reduceras. När två tak möts måste man räkna ut hur de skär varandra. I skärningen placerar man ett nytt högben på diagonalen och avväxlar sedan de korsande takstolarna mot denna diagonal. Takkupan gör att takstol 1 blir helt överflödig. Istället måste du ha tre takbjälkar i kupans tak. De två yttersta landar på omgivande takstol och den mellersta möter de två nya diagonalerna. Du måste göra en skiss och kontrollera vilka laster som blir aktuella och vilka dimensioner som behövs.

Jag funderar på om stödbenen finns där av infästningsskäl eller om högbenen är för klent dimensionerade. Jag har ritat lite på din bild med orange för att illustrera vad jag skrivit.
Struktur av takstolar med markerade snitt och förstärkningar i orange samt takkupa i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du nämner att det är ett betongbjälklag under taket, alltså är det inga "riktiga" takstolar utan mer ett uppstolpat tak som står på bjälklaget?
 
B bossespecial skrev:
Du nämner att det är ett betongbjälklag under taket, alltså är det inga "riktiga" takstolar utan mer ett uppstolpat tak som står på bjälklaget?
Helt korrekt, det ser ut precis som på bilden med stödben ner mot bjälklaget. Det är dessutom intressant med tanke på att vad jag kan komma fram till när jag läser reglerna, så innebär det att mina "takstolar" inte är bärande i ordets rätta mening, vilket skulle kunna innebära att jag faktiskt slipper bygglov. OM det inte är för att det anses bärande i någon form som justusandersson ovan beskrivit.
 
J justusandersson skrev:
Ett intressant men inte helt okomplicerat problem! Punkten högst upp där takstolens två högben möts brukar man betrakta som en led, som inte är utsatt för något böjande moment. Respektive högben beräknar man som en balk, fast dess lutning gör att lasten kan reduceras. När två tak möts måste man räkna ut hur de skär varandra. I skärningen placerar man ett nytt högben på diagonalen och avväxlar sedan de korsande takstolarna mot denna diagonal. Takkupan gör att takstol 1 blir helt överflödig. Istället måste du ha tre takbjälkar i kupans tak. De två yttersta landar på omgivande takstol och den mellersta möter de två nya diagonalerna. Du måste göra en skiss och kontrollera vilka laster som blir aktuella och vilka dimensioner som behövs.

Jag funderar på om stödbenen finns där av infästningsskäl eller om högbenen är för klent dimensionerade. Jag har ritat lite på din bild med orange för att illustrera vad jag skrivit.
[bild]
Tack för input! Redan idag finns de "oranga balkar" du har ritat som går nedåt (alltså inte nockdelen). Dessa två är även stöd för två "halva takstolar som sitter efter takstol 4 på bilden. Dock sitter talstol 1 inte helt centrerat, utan de två oranga du ritat ut är egentligen de två svarta som går strax bredvid, som jag ritat ut. Jag måste upp och kolla ikväll, men jag tror att fästpunkten är ett par dm höger om högsta punkten på takstol 1. Jag hoppas du förstår hur jag menar :)

Det jag skulle behöva komplettera med är i så fall den "nock" som du ritat från toppen på takstol 4 till takstol 1. Eftersom jag bygger en takkupa så kommer det ju ligga en bärande balk mellan takstol 2 och 3, Men jag förstår precis vad du menar med att den behöver stöttas med den nya "nocken".

Mycket spännande, tack! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.