Vi håller på att bygga ett nytt hus, och nu är elektrikern klar. Så troligtvis idag kommer vår elleverantör och kopplar in elmätaren och sätter i huvudsäkringarna.
Så äntligen slipper vi ha skarvkablar kors och tvärs inne i huset för lampor och aerotemprar.
Men då igår hade elektrikern varit förbi och låst huvudbrytaren på elcentralen.
Är själv elektriker inom industrin, så vet vad allt med el innebär. Men nu undrar jag vad reglerna är, måste elektrikern vara den som slår till brytaren?
Elektrikern vill ju slå till den själv för att få isolationsmäta anläggningen och så innan. Men jag är rädd att de kommer dröja innan han har tid nu när vi får el fram till huset. Och vi är verkligen i behov av el i uttagen nu.
 
Redigerat:
Eftersom det är "elektrikern" som har ansvaret för anläggningen till den dag han överlämnar den så ska du inte fara och greja utan elektrikerns medgivande. Du kan utsätta både elektriker, dig och andra för fara. Det finns en anledning till att han har låst brytaren och det är nog inte för att han vill vara besvärlig.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Det kan ju i princip hända vad som helst om du bryter låset och kopplar igång. Det kan ju finnas kända farliga felkopplingar som skall åtgärdas nästa gång han kommer. Eller "bara" saker som inte är färdiga, med lösa åtkomliga trådar.

Och skulle det ex. visa sig att du har flytande nolla, och huset brinner ned efter din inkoppling, så är det tveksamt om något försäkringsbolag tar kostnaden.
 
tommib
Prata med elektrikern istället och försök få honom att komma och färdigställa snarast.

Jag håller i övrigt med elmont och hempularen, du ska absolut inte klippa något lås och slå igång något. Du har ingen aning om vad elektrikern tänkt eller om han lämnat något farligt efter sig.
 
Tack för snabba svar! Ska absolut prata med elektrikern så han kommer hit snabbt. Va bara nyfiken vad reglerna va och vad som skulle hända i värsta fall :)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.