Ska fästas elementhängare på en Gängstång i väggen, nu är frågan om det ska till en vanlig hederlig mutter och bricka eller lite mer avancerad låsmutter utanpå fästet.

Är just lite osäker på användningen av just låsmutter i sammanhanget.

Stången är varmförzinkad, och muttern likaså. Antar att en ev låsmutter lär vara varmförzinkad för att hindra ev fastetsning?
 
Behövs ingen låsmutter ( locknuts ) då inga vibrationer kommer till stånd, men inte fel med en fjäderbricka.
 
  • Gilla
bradgard och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Behövs ingen låsmutter ( locknuts ) då inga vibrationer kommer till stånd, men inte fel med en fjäderbricka.
Nu hade jag varken fjäder eller runda brickor hemma, men Vad fyller en fjäderbricka för funktion mot en vanlig Flat bricka?
 
Det går bra med utan bricka med, bara att muttern inte kryper genom hålet.
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
En fjäderbricka fungerar som låsning, vilket inte lär behövas i det här fallet. En plan bricka fördelar kraften över en större yta, men om det behövs här kan jag inte säga, det beror på belastningen, godstjocklek mm.
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
S Strontus skrev:
En fjäderbricka fungerar som låsning, vilket inte lär behövas i det här fallet. En plan bricka fördelar kraften över en större yta, men om det behövs här kan jag inte säga, det beror på belastningen, godstjocklek mm.
Gängstången är väl en 10 mm har jag för mig, större element som ska hängas från två hållare som fästes med mutter på gängstångarna. Kanske är överkurs med bricka i detta fall?
 
Beror även på godstjockleken på hållarna för elementen och hur stort hålet som muttern behöver täcka, men det låter som om det inte behövs för hållfastheten.
 
S Strontus skrev:
Beror även på godstjockleken på hållarna för elementen och hur stort hålet som muttern behöver täcka, men det låter som om det inte behövs för hållfastheten.
Vet inte om bilden säger allt men såhär ser det ut.
 
  • Metallfäste med skruv monterat på vit vägg, viss slitage och färgrester synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dra fast det med muttern bara. Man kan såklart använda bricka för att det ska se bättre ut men det kommer inte tillföra nånting annat är för montörens själ och välbefinnande.
 
  • Gilla
Stickan56 och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Dra fast det med muttern bara. Man kan såklart använda bricka för att det ska se bättre ut men det kommer inte tillföra nånting annat är för montörens själ och välbefinnande.
Håller med, platjärnet ären stor bricka i sig.
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
M Mick13 skrev:
Håller med, platjärnet ären stor bricka i sig.
En tanke när jag tittsr på bilen är väl mest att jag får för mig att plattjärnet som det tydligen heter :) skulle ta skada om jag skruvar fast det för hårt. Men det är mest min spontana tanke.
 
Stickan56
B bradgard skrev:
En tanke när jag tittsr på bilen är väl mest att jag får för mig att plattjärnet som det tydligen heter :) skulle ta skada om jag skruvar fast det för hårt. Men det är mest min spontana tanke.
Den oron kan du spara till annat.:D

Stickan
 
Skruva lagom hårt då.
 
Du märker att du har dragit för hårt när gängstången kommer ut ur väggen.
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.