Hej.
Har ett gammalt låshus som valde att ge sig, och såklart försvann den lille sprinten som håller smäcken på plats inuti så jag kan inte sätta ihop det igen.

Chansar på att någon vet var man hitta likadant så man slipper karva i dörren =) Suttit i en toadörr.

Ett gammalt låshus bredvid ett tumstock på en mörk yta, måttet visar cirka 6 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gammalt låshus bredvid en tumstock på ett mörkt underlag, ur bruk till följd av en saknad sprint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att hitta ett nytt med samma mått så får man nog färdas tillbaka i tiden minst 70år om du inte lyckas hitta något på t.ex tradera men tror inte det dyker upp något där.
Det du gör är att du ersätter med ett ASSA 2020 med wc-långskyltar och handtag med du måste göra om urtaget i dörren.
Eventuellt kan du återanvända de gamla trycket om det suttit med långskyltar, om du vill bevara utseendet så brukar dessa låshus sitter med funkis behör.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
1 123abc skrev:
För att hitta ett nytt med samma mått så får man nog färdas tillbaka i tiden minst 70år om du inte lyckas hitta något på t.ex tradera men tror inte det dyker upp något där.
Det du gör är att du ersätter med ett ASSA 2020 med wc-långskyltar och handtag med du måste göra om urtaget i dörren.
Eventuellt kan du återanvända de gamla trycket om det suttit med långskyltar, om du vill bevara utseendet så brukar dessa låshus sitter med funkis behör.
Det är det jag är rädd för. Hade gärna sluppit ingrepp i själva dörren. Låsvredet har varit en simpel "spak" antagligen är toan byggd på 70-80 tal.
Jag får hålla utkik i veckan annars fick jag ett låshus som jag tror är assa 2020. Så får nog göra en insats nästa helg.
 
Om låshuset är ett 2014 så fungerar det lika bra men du kan då inte återanvända trycket om det är 9mm.
Om det ska vara tidsenligt så brukar jag använda långskylt-WC 65.
https://habo.com/se/sortiment/handtag-och-dorrbeslag/dorrtillbehor/langskyltar/langskylt-wc-3178

Postar urtagsritning samt måttritning 2020.
Teknisk måttritning för dörrbeslag med specifikationer för håltagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du behöver inte borra med 40mm hålsåg utan det räcker att borra för tryckespinnen och wc pinnen. om du använder långskyltar.
Måttritning av ett låshus som visar detaljer som tryckespinnens och wc-pinnens placering samt andra måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.