Det finns kanske ett bättre forum för det här, men jag hittar det inte:

Jag har några idéer som kräver laserskuren plywood (eller CNC-fräst limträskiva).

Var och hur hittar man någon som kan göra det (~Stockholm)? Idén att skaffa en egen maskin för ett litet hobbyprojekt verkar rätt dum.

Någon som gjort liknande saker här?
 
Ska du skära genom trä ?
Om du ska detta , är laser kanske inte den mest lämpliga att använda.
Det ska tydligen gå (enligt hörsägen) men troligtvis är det inte många firmor som sysslar med detta.
Och vill du ha en egen laser så hoppas jag att du har vunnit mycket pengar eller är rik.:p
Dom kostar flera miljoner att köpa in och är svindyra att underhålla.
 
Med laser så kan man skära trä eller egentligen så bränner man bort materialet.
Snickeri med CNC maskin är nog enklare att hitta.

I min närhet så finns ett snickeri med 2 st CNC fräsmaskiner.

Protte
 
Metall , plast , glas har jag skurit men bara hört om trä.:D
 
Trä är inget man normalt vill skära i en "riktig" lasermaskin. Åtminstone inte åt någon annan....
Däremot så var det en ägare till en mekanisk verkstad som skar sina staketspjälor i sin maskin, då kunde han göra dom lite snirkligare, lite snabbare.... Men han hade kanske 3kW att skära med.

Det finns enklare maskiner för laserskärning av trä med kanske 100-300W men jag vet inte hur vanligt förekommande sådana är i Sverige.
 
Metoden spelar egentligen inte så stor roll: CNC, vatten, laser... men hur hittar jag nån som kan göra det? Jag tänkte som sagt helst inte köpa maskinen. :)

Jag vill göra saker som dörrspeglar och sänggavlar.
 
Ja, varför inte sikta på vattenskärning?

Här är en lego-leverantör:
http://bofabconveyor.se/

Men billigast och enklast är nog att sätta i ett nytt blad i sticksågen :)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag jobbar med Bla vatten och laserskärning, har skurit trä med lasern, funkar bra, men rycker rätt då bra.
Vattenskärning är ingen idé, det trycker in en massa vatten i virket, sedan torkar det och spricker, det är beprövat.

Med vänlig hälsning, Jimmie, 8år inom yrket ;)
 
Är inte alla pussel som finns att köpa vattenskurna numera?
Det är ju en fantastisk precision i snitten, som verkar vara någon enstaka tiondels mm breda.

Med vänlig hälsning, KoW, 40 år som pusslare ;)
 
har svårt att tro det, när pusselbiten väl är lösskuren kommer den bara att flyta runt i vattenbadet, och skadas, men jag kan ha fel, har faktiskt hänt en gång, men det var ett misstag ;)

Jag vet däremot att det finns speciella lasermaskiner som kan gravera i trä bland annat, så det jan säkert finnas maskiner dom klarar det :)
 
Plywood går bra att vattenskära. Blir förstås blöt så den måste torka ordentligt efter. Bifogar bild på dotterns verk skurna med snabb matning så de är lite hackiga....
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Wooden Jigsaw Puzzles – Cut by Water Jet

A tiny nozzle is mounted above the jigsaw that squirts out water at over 1,500 miles per hour! The force is so great that the water cuts straight through the image and the wood like a knife through butter. The cutting head is computer controlled in a similar fashion to laser cutting heads. The result can be a beautiful jigsaw with amazingly complex pieces.

The undisputed master of this art form is a gentleman called Bob Ayer from America. He makes jigsaws with pieces more finely cut than any others.
Från http://www.jigthings.com/manufacturing-jigsaw-puzzles/
som också behandlar andra tekniker, bl. a. laserskärning.

Så nu väntar vi på utlåtande från någon som jobbar på en pusselfabrik.
Hallå där ute, någon måste det väl finnas här :)
 
Se där, nån som jobbat med det till och med.

Det närmaste jag hittat för mina behov är: http://www.razorlab.co.uk/
...men det verkar ju vara onödigt långt bort.

Var blev "Tova" skuret?
 
Har ingen exakt kunskap om hur pusseltillverkningen går till (finns garanterat varianter)...men åtminstone har vattenskärteknik använts för det.
En gång gjorde jag julkort i form av pussel i vattenskärare (typ 15 år sedan). Använde mig av inplastade pappersutskrifter. En hel del av skärningen blev som Jimmu skrev "indränkta" med vatten men som jag kom ihåg det så är det vattnet som bubblar upp av trycket (4000bar) som skapade mest problem (man måste ha en tagg kvar mellan bitarna också).
Ungefär som i vissa delar i träbearbetning så får man använda offerbitar för att få fram sina bitar, så gjorde jag. Men om jag kom ihåg rätt så blev det inte tillräckligt många pussel för julkortutskicket, så alla ni som har en vattenskärare och tänker göra pussel, experimentera först innan ni ska producera under tidspress :eek:
 
Med en CNC fräs så kan man förutom att fräsa till en kontur även göra spår och mönster med olika verktyg.
Med laser eller vatten blir det bara en platt skiva med krokig kant.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.