Hej!
Jag ska snart börja kakla vårt badrum och har fått för mig att ett laserpass skulle underlätta arbetet avsevärt. Är det så? Eller klarar man sig lika bra utan? Om man nu ska ha ett, vilket ska det då vara? Jag vill inte lägga ner en förmögenhet, men det ska ju fungera till just att kakla.

 
jag har ett självnivellerande vinkellaser från kakelverktygsföretaget KGC..jag är mycket nöjd med det..kostade mig 2300kr och det underlättar faktiskt..jag kollade även på roterande men jag fick lite panik på pricken som seglade runt runt hela tiden..mitt skickar ut två lodräta linjer samt en vågrät om man så önskar..speciellt bra i större badrum där man lätt hamnar fel när man drar linjer med vattenpasset om man skall göra en vågrät linje runt hela..dessutom är det bra att ha om det skulle bli fel nånstans så kan man mycket lätt se var det har dragit i väg..det säljs dock utan stativ så det är en fördel att ha ett sådant ;)

det finns nog att hyra ett om du inte tänkt ha det till andra projekt.
 
Är inte kruxet med ritade kryss att de försvinner när man sätter upp fixet?

Tyvärr låter det som alldeles för mycket pengar, 2300:-.
 
Vad tror ni om det här? Det verkar vara i min prisklass.

"Laserpass Självnivellerande laser för enklare användning . Låsbara 90° laserlinjer för användning på alla ytor t . ex . golv . Upphängningskoner gör det enkelt att fästa lasern på väggen Väska för transport och förvaring . Målkon medföljer som hjälp att förstärka laserlinjen . Horisontell och vertikal linje samtidigt ger utökade användningsområden . Färdig att använda, batteri medföljer . Synlig laserlinje: 2,4-3,7 m."
 
det låter vettigt..det enda kruxet med laserpass kan vara att prismorna på lågprisvarianterna typ Rustas för runt 300kr inte ger en helt rak linje utan en bågformad..alltså be att få prova det i butiken innan du köper det så det inte ger avvikelser på flera millimeter i ändarna på strålen. ;)

så blev fallet ialla fall på den jag köpte innan jag bytte upp mig..den var heller inte självnivellerande så det var extra krångligt att ställa in det .
 
Den finns på Jula, är en Black&Decker och kostar 649:-. Det kanske jag borde skrivit också...
 
Hur gör man förresten för att testa om den stämmer? Det måste väl vara svårt att kolla? Eller menar du att man ska ha öppet köp så man kan lämna tillbaka om den inte funkar tillfredsställande?
 
är dom välsorterade kan du testa med en rätskiva i aluminium på ett par tre meter mot en vägg som dom också brukar ha till försäljning..finns i alla fall på k-rauta..
då kan du i alla fall se om linjen blir rak.. :)

jag vågar inte riktigt lita på lågpris längre till sådant som kräver millimeter precision..men funkar det så är det ju bra förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.