Är gröna laser verkligen så mycket bättre som det sägs?
För jag är ute efter en laserpass som klarar att projiciera horisontella och vertikala linjer, främst utomhus.
Och jag har inte direkt lust och hålla på med mottagare och liknande. Så frågan är om gröna laser är lämpliga för utomhus?
Eller klarar jag mig med röda glasögon till vanliga röda laser med våglängden 635 nm?

En sån söt liten sak skulle man inte tacka nej till om det nu innebär att man slipper extra tillbehör.
2007-11-02_220054.jpg

Kan tillägga att jag inte har tänkt jobba i stora avstånd, utan som mest 20 meter utomhus.
 
M
Hejsan 20m utomhus är inte alls lätt.. det är inga laser som klarar av de i stort sett. tyvär. det är svårt att jobba utomhus på sommaren med laser de man får ha är en laser med mottagare för du kommer antagliten inte se någon grön linje.
 
Vad jag vet så är grön laser betydligt mycket ljusstarkare än en röd. Borde vara överlägsen att jobba med.

Var har du sett den till salu Binsesh?
 
Redigerat:
Hur många meter utomhus brukar det gå att se med en bra laserpass + ev. glasögon?
Kan annars tänka mig att ta de större mätningar på kvällar då det inte är direkt solljus på arbetsytan.
 
Mikael_L
Jag kan inte tala för de gröna, har aldrig tittat på en sådan utomhus.

Men med röd laser så kan du kanske räkna med max 1-2 meter vid fullt dagsljus men mulet, är solen framme kan du istället mäta hur många cm du ser strålen. Glasögonen gör lite skillnad, men inte alls speciellt mycket under dessa förhållanden.

Jag vet som sagt inte hur en grön laser står sig, men jag misstänker att den inte täcker ditt arbetsområde. Jag tror mottagare är så gott som ett måste för utomhusbruk.

Sist jag jobbade med lasern utomhus tittade jag helt enkelt in i strålen, då märker man snabbt exakt var den är. Men det går dock inte att överföra detta mått till nåt som ska markeras med någon precision. (Men jag lät den slå ut tomtgränser på ett ungefär, så upp till en dm fel var helt OKt)

Förutom det helt idiotiska att titta rakt in i strålen ... :confused: :rolleyes:
Även om det var många meter till lasern (<15m) så avtar ju inte styrkan speciellt mycket. Det är ju en av finesserna med lasern, ljusintensiteten påverkas ganska litet av avståndet.
 
Mikael_L skrev:
Förutom det helt idiotiska att titta rakt in i strålen ... :confused: :rolleyes:
Hmm, får mig att komma ihåg skylten jag fick med mig hem från luftvärnet när jag gjorde lumpen. Stor gul skylt med laservarningssymbol och texten "Stirra ej in i strålen". Hade den ovanför skithustronen på korridorsrummet ;)
 
Mikael_L skrev:
Massa text...

Tack, jag väntade på att någon som du skulle upplysa och vägleda mig :D
Det ser ut som om jag får ta till traditionella metoder. Fram med MST 180 alltså...
Grejen är att man vill se en hel linje över ytan som ska bearbetas, det kan man ju inte med en mottagare, utan bara punktmarkera...

Nu när jag tänkte efter så är det kanske inte så smart med grönlaser i dagsläget då dessa saker är relativt nya? Nu tänker jag på hur framtidssäker den är. Att om man kan köpa till mottagare som fungerar med gröna laser. De jobbar ju trots allt inte med samma våglängd och de flesta mottagare ser ut att vara avsedda för röda laser. Rätta mig om jag har fel?
 
Jobbar man tidiga mornar så funkar det rätt bra att slå ut linjer utomhus men som sagts tidigare, glöm det om det är dagsljus och speciellt i sol.
Gröna lasrar har jag aldrig sett, jo i Star Wars *S*

Bli morgonpigg vetja *ler*

/Kent
 
Mikael_L skrev:
---
Även om det var många meter till lasern (<15m) så avtar ju inte styrkan speciellt mycket. Det är ju en av finesserna med lasern, ljusintensiteten påverkas ganska litet av avståndet.

Om inte ljusintensiteten avtar så borde man ju kunna se den även på långt avstånd. :confused:
 
Mikael_L skrev:
Även om det var många meter till lasern (<15m) så avtar ju inte styrkan speciellt mycket. Det är ju en av finesserna med lasern, ljusintensiteten påverkas ganska litet av avståndet.
Det är sant när det gäller punktlasrar, men om det är fråga om en linjelaser, så kommer intensiteten att minska med avståndet. Tänk er att laserdioden kan ge en viss ljusmängd. Ju längre bort från laserkällan man befinner sig, desto längre laserlinje skall ljuset fördela sig på.
 
Mikael_L
Mellanbarn skrev:
Om inte ljusintensiteten avtar så borde man ju kunna se den även på långt avstånd. :confused:
Laserns intensitet avtar givetvis med avståndet. (annars skulle det väl inte finnas en max räckvidd ;))
Men man tror gärna att den avtar lika snabbt som vanligt ljus eller t.ex. ljud. Men så är inte fallet, sådana "utstrålade" storheter sprids åt alla håll och därmed minskar intensiteten eller energin mycket snabbare map avståndet.

Sen borde en punktlaser ha mer räckvidd än en linjelaser tycker jag, av samma resonemang. Linjelasern bryts i prisma och därmed sprids energin ut i ett allt bredare område ju längre bort man kommer.

Hmmm, jag blev sugen på att fråga vår laserexpert på jobbet ... :rolleyes:
 
Mikael_L
Oj, mattiasp, inte tog det mig 7 minuter att skriva det där väl ... :confused:
 
Redigerat:
Istället för att starta ny tråd väljer jag att fortsätta på denna "gamla"

Jag är på jakt efter ett laserpass, helst med grön laser. Hittade CST/Berger i USA men det verkar som om dom aldrig finns på lager hos ÅF. Så av en slump snubblade jag över en brittisk verktygsaffär som säljer grön laser till ett mycket bra pris!! Som alltid blir jag skeptisk när jag inte känner igen tillverkaren och designen ser ut att var hämtad från 60 talets Flash Gordon filmer. MEN det är ju trots allt grön laser så designen kan man kkanske leva med...

http://cgi.ebay.co.uk/GREEN-Beam-La...?hash=item3ca073efba&_trksid=p4634.m333.l1262

Ngn som har fått grön-laser erfarenhet under året som gått sen tråden startades?
 
Har fått min grön laser idag... Se bifogade bilder.
Röd laser = Bosch GLL 2-50
Grön laser = CST/BERGER ILMXT-G

Har ej provat utomhus ännu, men lekte runt lite ikväll. Det första jag la märke till var att grön lasern är smalare än den röda!
 
  • Närbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tjocklek.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nightshot.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.