Har en kompis som fick i uppdrag att bygga ett trädck på 290 kvm....massa plintar blir det på den ytan och väldigt viktigt är att de kommer i nivå eller iaf inte för högt.
Surt backjobb blev det iaf då det visade sig att plintarna inte alls stämde ihöjd!
Varför blev det så här då ?? Jo villan hade många och stora glaspartier vilket gjorde att strålen reflektera sig i rutorna och mottagaren blev lurad. Fler som varit med om detta ?
 
Ja det är väldigt vanligt och väldigt irriterande. Antingen så får man täcka för nån ruta på lasern som pekar mot fönstren eller så får man höger enkelt täcka för fönstren.
 
...eller efterkontrollera med vattenpass.
 
  • Gilla
BennyK
  • Laddar…
Första tillämpningen för en laser som INTE har 360 gr spridning då.....
 
MathiasS skrev:
Första tillämpningen för en laser som INTE har 360 gr spridning då.....
Det finns. Man kan stänga av lasern åt nåt håll
 
gadeberg skrev:
Det finns. Man kan stänga av lasern åt nåt håll
Goddag yxskaft?
 
Hilti var det i detta fallet men det spelar ju mindre roll, viktigt är att veta att det kan hända.
 
Slangpass. :)
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Man tycker ju att lasern skulle vara smart nog att reda ut om det kommer ljus från flera håll, men tydligen inte.

Rent tekniskt är det inte svårt att göra.
 
mycke_nu skrev:
Man tycker ju att lasern skulle vara smart nog att reda ut om det kommer ljus från flera håll, men tydligen inte.

Rent tekniskt är det inte svårt att göra.
?? Lasern är väl dum. Skickar bara ut ljus. Det är väl hantverkaren som borde varit smartare ?

Edit: Ahhhh! glöm mitt tokiga inlägg. Nu fattar jag vad du mena!
Edit2: Det är nog inte så enkelt, blir nog betydligt dyrare mottagare.

sänt from my fån
 
Redigerat:
Tja t.ex. avståndsmätare av bättre sort är känslig med hur laserljuset reflekteras, så det borde inte vara några problem att ha samma typ av mottagare. Antagligen en kostnadsfråga men jag litar ändå aldrig på laser helt utan har som regel att alltid dubbelkolla, och underskatta inte ögonmåttet. Redan där upptäcker man oftast de värsta felen.
 
JOW skrev:
Slangpass. :)
säkrare än laser -kostar några tior..
 
Jag tror att ett arbetspass är det enda som kan lösa problemet.
 
Passa er! ;)
 
Det är väl ändå för sorgligt; man litar mer på en massa instrument än sig själv.
Varför inte fråga någon som har hållt på ett tag så upptäcker ni snart att det fungerar perfekt med som någon sa tidigare ett helt vanligt slangvattenpass.
D.V.S. en genomskinlig slang fylld med vanligt svenskt vatten.
Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.