Är laserglasögon något annat än en röd plast, eller är de polariserande eller något annat?

Undrar för jag gick in i lokala järnhandeln för att köpa ett par. De såg ut precis som vanliga skyddsglasögon i plast, men var röda. De kostade 212kr vilket jag tyckte var hutlöst dyrt. Köpte inga, men undrar nu vad man igentligen får för pengarna.

Tompa
 
Skulle jag ocks vilja veta.

Använder man dem för att skydda ögonen, eller för att se linjen bättre?

/J
 
Såvitt jag förstår så är det i första hand för att se linjen bättre på mörka ytor. Om de även har någon skyddsfunktion vet jag inte.

Tompa
 
Jag kan iaf konstatera två saker:

1. Man ser ut som en idiot med dom på
2. Man ser linjen betydligt lättare under svåra förhållanden.
 
Om glasögonen skall skydda ögonen, så måste de vara av "motsatt" färg jämfört med lasern. Röda glasögon släpper "bara" igenom rött ljus , det är därför allt ser rött ut då man har dem på.  ;-)   (men det visste ni förståss)
 
Varför svara när ni inte vet!
Röda glasögon släpper bara in rött ljus????????? fysiklärare på BB?
laserglasögon fungerar så att det koncentrerade ljusflödet(laser) bryts upp till mindre koncentrerat ljus och på så sätt inte skadar ögat.
Om du ska använda vanliga laserinstrument för hemmabruk behövs de nog inte.
Och självklart har de en färg som gör att du ser strålen tydligt..
 
Vi pratar om två olika typer av glasögon här.

Laserinstrument för byggnad har effekt i storleksordningen mW. Då behöver man glasögon som dämpar övriga våglängder för att kontrasten ska öka så att man kan se punkten eller linjen i starkt kringljus. Dessa glasögon fungerar alltså som svaga bandpassfilter.

Lasrar för labbmiljö är i storleksordningen W, dvs en faktor 1000 starkare. Då behövs snarare skyddsglasögon som dämpar laservåglängden och släpper igenom övrigt ljus. Dessa fungerar som mycket starka bandstoppfilter.
 
ktm525 skrev:
Varför svara när ni inte vet!
Röda glasögon släpper bara in rött ljus????????? fysiklärare på BB?
laserglasögon fungerar så att det koncentrerade ljusflödet(laser) bryts upp till mindre koncentrerat ljus och på så sätt inte skadar ögat.
Om du ska använda vanliga laserinstrument för hemmabruk behövs de nog inte.
Och självklart har de en färg som gör att du ser strålen tydligt..
- Röda glasögon släpper bara röda våglängder. Det behöver man inte ens vara fysiklärare på BB för att förstå. Det räcker med grundskola.
- "Bryts upp till mindre koncentrerat ljus"? Det räcker med ett par vanliga ofärgade skyddsglasögon som man slipar ner ett sandpapper för att få denna funktion. Tyvärr helt oanvändbara till annat än att "bryta upp till mindre koncentrerat ljus".
;)
 
Betong skrev:
Då behöver man glasögon som dämpar övriga våglängder för att kontrasten ska öka så att man kan se punkten eller linjen i starkt kringljus. Dessa glasögon fungerar alltså som svaga bandpassfilter.
Av vad jag kommer ihåg från fysiken så åstadkommer man detta genom glas, eller i detta fall plast, färgad i rätt färg. Inget speciellt avancerad produkt alltså, och bortsätt från att serierna av laserglasögon kanske är mindre än vanliga skyddsglasögon så borde priset ligga i närheten av dessa och inte på över 200kr.

Tompa
 
Tompa01 skrev:
Av vad jag kommer ihåg från fysiken så åstadkommer man detta genom glas, eller i detta fall plast, färgad i rätt färg. Inget speciellt avancerad produkt alltså, och bortsätt från att serierna av laserglasögon kanske är mindre än vanliga skyddsglasögon så borde priset ligga i närheten av dessa och inte på över 200kr.

Tompa
Ja.

Märkestennisskor kostar nog också bara en bråkdel av säljpriset att producera. Och laserglasögon låter ju lite high-tech för köparen så det går troligtvis att ta lite mer i pris då. Sen har väl dessa laserprodukter varit mest för yrkesfolk tills nu.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.