O
Hejsan, ska dra igång med renovering hemma så tänkte införskaffa mig en krysslaser. Har kikat runt lite och det finns ju hur mycket som helst, hur stor skillnad är det egentligen på en krysslaser för 500 ock en för 2500? (tänker på leica lino l2)

Hur är kvaliten sett till de olika lasrarna? Jobbar som snickare och vi har ju bara de riktigt dyra grejjerna på firman.
 
olagustafsson skrev:
Hejsan, ska dra igång med renovering hemma så tänkte införskaffa mig en krysslaser. Har kikat runt lite och det finns ju hur mycket som helst, hur stor skillnad är det egentligen på en krysslaser för 500 ock en för 2500? (tänker på leica lino l2)

Hur är kvaliten sett till de olika lasrarna? Jobbar som snickare och vi har ju bara de riktigt dyra grejjerna på firman.
Min syn på det är att så länge man har den inne, så är inte linjernas bredd eller styrka ett stort problem så länge man lämnat de billigaste modellerna bakom sig. Det är nu ett par år sedan jag köpte min. Hyrde först ett par olika för en del jobb. Sedan gick jag igenom alla saker jag trodde jag skulle göra, och vilken typ av linjer/kryss jag skulle behöva. Kom fram till att antalet linjer och kryss var ganska viktigt, samt att de går över 180 grader. Köpte en halvbillig laser med många 180-graders linjer (såldes under olika namn, men jag tror Stanley Fatmax XL är ett av dem, kan kolla om du vill).

Väldigt nöjd, har haft den till att lägga golv, sätta kakel, gipsa tak, bygga om snedtak, gjuta grund ute (mätte på kvällarna). Fick råd om den av någon här som påekade att linjen blir lite tjockare på håll, vilken den blev, men att det inte gjorde något om man konsekvent hölls sig till linjens sida.

Bästa alternativet är gröna lasrar, perfekta linjer, men mycket pengar om du skall förbi ett enkelt kryss.

--- Mats ---
 
O
olagustafsson skrev:
Så det är nog värt att investera i en lite dyrare variant som jag tänkte alltså, Leican som jag skrev om förut verkar riktigt bra faktist. [länk] eller har du några synpunkter som du kan se i nuläget? :)

Tack för snabbt svar.
Det är tyvärr alltid de dyrare sakerna som man blir nöjd med. Om det är värt det kan alltid diskuteras. :) Du har ju erfarenhet från jobbet av lasrar, så du bör veta om den ger det du behöver.

Det jag tänker på är att du inte kan rikta krysset baserat på en referens 90 grader mot krysset. En linje i taket ger dig möjligheten att sätta krysset parallelt mot där 45-graders vinkeln i taket börjar, eller parallelt med insteget genom dörren (vårt hus har inte helt 90-graders hörn, så vi har lärt oss att det ser mest rätt ut om vi relaterar till något man får som en automatisk referens när man går in i rummet). Gäller framförallt golv och takskivor.

Men den extra linjen kostar mycket på en bättre laser typ Leican.

--- Mats ---
 
Att den har lodfunktion är något mycket användbart, vet ej hur det är med leican.
Det fina med tex en laser är att då dom kostar en del men är små så kan du köpa den i princip varsomhelst i världen och sverige är inte känt för att ha billiga proffskrysslasrar, däremot är tex dom gröna boscharna mycket prisvärda även i Sverige.
 
den såg riktigt fin ut. Jag har en "gammal" bosch som jag är riktigt nöjd med, dock så står ett golv-->tak stativ på inköpslistan för det är klart värt och smidigt då man ska byta höjd eller framförallt på hög höjd där dom vanliga stativen inte når...
/
M
 
O
och synd att det inte är 3 linjer på den, gah :p
 
Leican verkar sakna lodfunktionen, eg att den lyser rakt upp i en punkt. Suveränt vid lampsättning och rördragning.
Vidare så hittar du den 500kr billigare på ebay.
 
O
jaha det som menas med lodfunktion :) tänkte att vertikalstrecket är lodat och att du missat de :)
 
Själv har jag en grön Bosch... 20 någonting, funkar utmärkt inomhus och utomhus när det börjar skymma.
 
O
hmm okej:p
 
Något som jag tycker man skall överväga är om man kommer att behöva mottagare i framtiden. Kolla isf att den har läge för mottagare.
 
O
leican har ju det, men igen 90graders vinkel tyvärr
 
Snailman
har en lino l2 med mottagare, men har mest använt den för grunden och för att börja med panelen på samma höjd runt hela huset...

men som sagt i skymning så klarar man sig utan mottagare (l2 har ett läge för när man har mottagare)

(köpte min med mottagare från england 179 plus 69 pund plus frakt)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.