O
Hejsan, ska dra igång med renovering hemma så tänkte införskaffa mig en krysslaser. Har kikat runt lite och det finns ju hur mycket som helst, hur stor skillnad är det egentligen på en krysslaser för 500 ock en för 2500? (tänker på leica lino l2)

Hur är kvaliten sett till de olika lasrarna? Jobbar som snickare och vi har ju bara de riktigt dyra grejjerna på firman.
 
olagustafsson skrev:
Hejsan, ska dra igång med renovering hemma så tänkte införskaffa mig en krysslaser. Har kikat runt lite och det finns ju hur mycket som helst, hur stor skillnad är det egentligen på en krysslaser för 500 ock en för 2500? (tänker på leica lino l2)

Hur är kvaliten sett till de olika lasrarna? Jobbar som snickare och vi har ju bara de riktigt dyra grejjerna på firman.
Min syn på det är att så länge man har den inne, så är inte linjernas bredd eller styrka ett stort problem så länge man lämnat de billigaste modellerna bakom sig. Det är nu ett par år sedan jag köpte min. Hyrde först ett par olika för en del jobb. Sedan gick jag igenom alla saker jag trodde jag skulle göra, och vilken typ av linjer/kryss jag skulle behöva. Kom fram till att antalet linjer och kryss var ganska viktigt, samt att de går över 180 grader. Köpte en halvbillig laser med många 180-graders linjer (såldes under olika namn, men jag tror Stanley Fatmax XL är ett av dem, kan kolla om du vill).

Väldigt nöjd, har haft den till att lägga golv, sätta kakel, gipsa tak, bygga om snedtak, gjuta grund ute (mätte på kvällarna). Fick råd om den av någon här som påekade att linjen blir lite tjockare på håll, vilken den blev, men att det inte gjorde något om man konsekvent hölls sig till linjens sida.

Bästa alternativet är gröna lasrar, perfekta linjer, men mycket pengar om du skall förbi ett enkelt kryss.

--- Mats ---
 
O
olagustafsson skrev: