Tänkte bygga pergola av reglar, för hållfastighet och estetisk snyggt måste jag nog sätta ihop två 45* 120 reglar. Men är rädd att tryckta reglar kommer slå sig så får bli obehandlat. Om man laserar dessa, vad sägs om hållbarheten då?
 
Vad ska de ihopsatta 45*120 vara till?
Är det 120 mm som ska ligga mot varandra så kan man limma 120 mm ytan mot varandra på tryckt virke, det slår sig inte.
Har gjort stolpar med tryck på det viset.
 
A AndersS skrev:
Vad ska de ihopsatta 45*120 vara till?
Är det 120 mm som ska ligga mot varandra så kan man limma 120 mm ytan mot varandra på tryckt virke, det slår sig inte.
Har gjort stolpar med tryck på det viset.
De ska vara en ram och stolpar som bär allt. Då kanske jag ska bygga i tryckt ändå. Hur har du gått tillväga för att få till detta?
 
Det finns ju stolpar i 95x95. Det känns enklare att använda än att limma och få 90x120. Dessa stolpar brukar gå att hitta både tryckta och obehandlade.
 
D
F Fixarjon skrev:
Tänkte bygga pergola av reglar, för hållfastighet och estetisk snyggt måste jag nog sätta ihop två 45* 120 reglar. Men är rädd att tryckta reglar kommer slå sig så får bli obehandlat. Om man laserar dessa, vad sägs om hållbarheten då?
Gjorde så med lasyr på ett räcke med nån utomhus lasyr. Problemet är att skiten bara håller två år och måste sen göras om igen och igen. Nästa gång blir det täckande färg. Vad än sambo tycker.
 
F Fixarjon skrev:
De ska vara en ram och stolpar som bär allt. Då kanske jag ska bygga i tryckt ändå. Hur har du gått tillväga för att få till detta?
Limmat med konstruktionslim, finns många fabrikat men ska klara fukt vid limning. Sedan kan du välja att även skruva alt. ett antal tvingar för att pressa samman.
 
Det finns tryckta limträstolpar om du är rädd för att det skall slå sig. Betydligt dyrare dock.
 
C Chokladmonster skrev:
Det finns ju stolpar i 95x95. Det känns enklare att använda än att limma och få 90x120. Dessa stolpar brukar gå att hitta både tryckta och obehandlade.
känns tvek att en 95*95 stolpe håller för spännviden. därav två reglar för stolpe utseeende men hållfasthet. Limträ är lite för dyrt.
 
D Drburr skrev:
Gjorde så med lasyr på ett räcke med nån utomhus lasyr. Problemet är att skiten bara håller två år och måste sen göras om igen och igen. Nästa gång blir det täckande färg. Vad än sambo tycker.
ok, blir det blekt eller vad är problemet? tänkte att man får lasera om det vad tredje år ungefär..
 
F Fixarjon skrev:
känns tvek att en 95*95 stolpe håller för spännviden. därav två reglar för stolpe utseeende men hållfasthet.
Vad pratar du om för spännvidder där en 95*95 inte skulle funka till en pergola?
 
5,4 m långa. Tänkte lägga ett 15 tal 45*70 reglar uppe på, detta är kanske ingen fara alls? Inte riktigt mitt ämne
 
D
F Fixarjon skrev:
ok, blir det blekt eller vad är problemet? tänkte att man får lasera om det vad tredje år ungefär..
Just att man måste göra om det så ofta. Bleks ur, och träet tar stryk utan pigmentet som skyddar
 
F Fixarjon skrev:
5,4 m långa. Tänkte lägga ett 15 tal 45*70 reglar uppe på, detta är kanske ingen fara alls? Inte riktigt mitt ämne
Jag gissar att 2x3 väger 1,5 max 2kg per meter så 15 reglar lär väga max200kg
 
F fribygg skrev:
Jag gissar att 2x3 väger 1,5 max 2kg per meter så 15 reglar lär väga max200kg
ok, så inga problem då. Kanske satsar på 95*95 reglar då och sammanfogar hörn på något fint sätt. Tack!
 
Måste ramen har samma bredd*tjocklek?
Mina överliggare som bär upp är 45*170 och på dem ligger 45*95.
Kan du lägga in en ritning på hur du tänker bygga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.