Hallå
Skall bygga gjutform för en grundmur och tänkte att äntligen har jag fått en anledning att köpa en laser d^_^b

En rotationslaser borde väl vara bäst, men de blir väl ganska dyra om man skall ha en som funkar utomhus?
Kan man kanske köra med en krysslaser på stativ, och bara vrida den för de olika sidorna?

Någon som har några bra tips?
 
Hyr en laser. En krysslaser brukar inte synas tillräckligt långt, och ja en rotations laser kostar åtskilliga tusenlappar.
 
Finns ju faktiskt en del krysslasrar som kan köra med handmottagare, vet att det går till den jag har. En Geofennel (tror jag den heter, och tror dessutom att det är samma koncern/tillverkare som Topcon) FL3, eller om det är FL4, iaf en krysslaser med extra 90graders lodlinje (tre linjer m.a.o). Tyvärr fick jag inte tummen ur å köpa en handmottagare direkt och nu vet jag inte om jag får tag på en då modellen ersatts. Men med mottagare skulle man kuna använda den iaf upp till 100m. Så efterföljaren till denna, kanske grönlaser som syns ännu bättre och med handmottagare borde du vara väl rustad? JAg är i övrig mycket nöjd med den här lasern, köpte även till ett golv/tak stativ och det är inget jag ångrar även om det kostade en tusing.

Det här paketet verkar riktigt mumsig, hade jag köpt idag hade det där paketet verkat mycket intressant, med punkterna uppe och nere, samt "alla linjer man kan behöva" och med mottagare, om än dock bara upp till 40m. Det kanske går att hitta ett liknande paket fast med en kraftigare laser eller grön laser om man nu föredrar det, dom ska ju synas lite bättre sägs det. Har inte provat någon själv så det kan jag inte uttala mig om tyvärr.
 
Redigerat:
mrVoodoo skrev:
Finns ju faktiskt en del krysslasrar som kan köra med handmottagare, vet att det går till den jag har. En Geofennel (tror jag den heter, och tror dessutom att det är samma koncern/tillverkare som Topcon) FL3, eller om det är FL4, iaf en krysslaser med extra 90graders lodlinje (tre linjer m.a.o). Tyvärr fick jag inte tummen ur å köpa en handmottagare direkt och nu vet jag inte om jag får tag på en då modellen ersatts. Men med mottagare skulle man kuna använda den iaf upp till 100m. Så efterföljaren till denna, kanske grönlaser som syns ännu bättre och med handmottagare borde du vara väl rustad? JAg är i övrig mycket nöjd med den här lasern, köpte även till ett golv/tak stativ och det är inget jag ångrar även om det kostade en tusing.

Det här paketet verkar riktigt mumsig, hade jag köpt idag hade det där paketet verkat mycket intressant, med punkterna uppe och nere, samt "alla linjer man kan behöva" och med mottagare, om än dock bara upp till 40m. Det kanske går att hitta ett liknande paket fast med en kraftigare laser eller grön laser om man nu föredrar det, dom ska ju synas lite bättre sägs det. Har inte provat någon själv så det kan jag inte uttala mig om tyvärr.
Har precis gjort något liknande med en liten grund. Man behöver ett kryss, och ett kryss som nivellerar självt (eftersom man inte kommer att få träff på allting på en och samma nivå). Så med ett nivellerat kryss, med två kryssade vertikala strålar som ritar relativt brant neråt samt till minst lodnivå kan man kolla både krysset i varje hörn, raksträckan mellan hörnen, och att den vertikala lutningen på den bit som är fortfarande synlig är helt vertikal. Det kräver mycket mer laserljus än jag hade, så jag fick mäta på kvällarna och jobba på dagarna. För den horisontella avvägningen kräver det dessutom en horisontell stråle, och helst minst 180 grader, så man ser minst halva grunden per kontroll. Använder du laser där du är beroende av mottagaren så får du betydligt mindre information på ett jobbigare sätt.

Skall du jobba dagtid går det åt en rotationslaser. Kan du göra mätningar i kvällsljus går det med en vanlig självnivellerande. Om du räknar med att kontrollera under många dagar kan hyrkostnaden bli hög. Skall du bygga invändigt väggar eller tak eller snedtak, är en laser bra. Samma för golv, men inte i lika hög grad (mer lämplig för att bestämma starten). Investera eller ej är en svår fråga, men även en laser är ett verktyg som hittar användningar när man väl har den. Jag tycker du skall vara försiktig med att köpa något som har för lite funktioner (mer än 180 grader vertikal stråle i en riktning med ett vertikalt kryss som täcker minst 90 grader plus en horisontal stråle på mer än 180 grader ger en massa möjligheter). Fundera igenom alla dina kanske kommande projekt och hur en laser hjälper så ser du troligen att det är då alla blir genomförbara. Har du inte råd, föreslår jag att du hyr en rotationslaser nu och handlar något annat sedan.

--- Mats ---
 
Mats, du har inte provat med handmottagare till krysslaser? Är lite sugen på att investera i en själv då jag faktiskt hittade en som passade min laser, gick på 1200kr för mottagare och ska om jag fattade det rätt ge runt 80m arbetsområde. Har en hel del ytor som ska planeras så det skulle vara rätt användbart känner jag. Synd att maskinmottagare är så förbaskat dyrt, fast då måste man iof köpa rotationslaser också för att det ska bli praktiskt.
 
mrVoodoo skrev:
Mats, du har inte provat med handmottagare till krysslaser? Är lite sugen på att investera i en själv då jag faktiskt hittade en som passade min laser, gick på 1200kr för mottagare och ska om jag fattade det rätt ge runt 80m arbetsområde. Har en hel del ytor som ska planeras så det skulle vara rätt användbart känner jag. Synd att maskinmottagare är så förbaskat dyrt, fast då måste man iof köpa rotationslaser också för att det ska bli praktiskt.
Jag har en laser som har möjlighet att använda handmottagare, men jag har aldrig köpt det tillbehöret. Jag funderade lite på det, men för mina behov var det inte nödvändigt, jag har mycket mindre avstånd än du, och kunde nöja mig med att driva ner några pinnar med markering på, samt snören däremellan. Men när jag köpte min laser var det någon som skrev om handmottagare, så kunsakapen finns (fanns) i forumet.

--- Mats ---
 
Larsa skrev:
Tack för info. Topcon paketet är lite dyrt för mig. Det lutar nog åt att jag skaffar en självnivelerande krysslaser och väga in på kvällen. Den här kanske kunde vara ngt? [länk]
Har GeoFenneln och det är en ren brandad kinaprodukt. Därmed inte sagt att den är dålig, jag är väldigt nöjd med min FL-3:a. För de pengarna tycker jag den är prisvärd även om jag ibland saknar riktigt tunna streck. Men då sticker lasern i pris :( Den extra lodlinjen har varit ovärderlig vid vissa mätningar i mitt sneda hus.

Jula har en mottagare som jag tror ska fungera tillsammans med FL-3:an. Den kostar lite mindre än mottagaren på från GeoFennel.

Slutligen kan jag tipsa om att köpa lasern på Hornbach. De säljer den under namnet Danderydspasset FL-3. Det är en beställningsvara som man måste lägga handpenning på (stenålder!) men slutpriset landar på typ 1700-1800kr inklusive moms.
 
Larsa skrev:
Tack för info. Topcon paketet är lite dyrt för mig. Det lutar nog åt att jag skaffar en självnivelerande krysslaser och väga in på kvällen. Den här kanske kunde vara ngt? [länk]

Eller har någon tips på någon bra modell i ungefär samma prislapp?
Det viktiga med den första är om linjen den ritar nedåt kommer nära maskinen. Ju närmre den kommer, ju lättare har du att mäta ditt kryss där du verkligen korsar, och inte i en förlänging du själv måste förlänga bakåt till krysspunkten med risken att den inte alls ligger där du vill ha den och tror du utgår ifrån. Lasern är tydligt specad som aningen mer än 90 grader, så du har ingen skärning mellan den tredje linjen och de två första.

Den andra du listar ger dig inget kryss i vertikal riktning, så du kan inte mäta ett kryss i en grund (från ett hörn och utåt i två riktningar. Håller med om att prylarna är dyra, observera att din första är prisangiven utan moms tror utan frakt. En ideal linjekorsning som jag ser det fins i den dyra topconen. Faktiskt lika eller ännu mer ideal om man skall tro på specar är den i http://www.shop-seltmann.de/default...et_cid=1&et_lid=12&EkiaRefTyp=ps&EkiaRef=ps_8 men då är maskinen dyr. Ett lämpligt pris för vad som verkar vara samma maskin finns på http://www.survsys.co.uk/equipment/sales_detail.asp?product_id=748

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.