Hej, vet någon om det finns låsbara tappventiler (antingen med nyckel eller sån fyrkantsnyckel som används till vattenutkastare)?

Typ en sån här

En metallisk tappventil med ett vred på sidan och gängade anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


fast med nyckel? Barnen är inte riktigt där ännu, att de förstår att kranen inte kan stå öppen timmar i sträck 🙄
 
Sök efter tappventil för lös nyckel. FM Mattsson har 2st modeller.
 
Att byta kranöverdel kan eventuellt vara en lösning också.
 
  • Gilla
Alexander HB och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Tappventil för nyckel sitter det på många offentliga ställen, soprum osv...

https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...MIpv7LnP2WhgMVYkKRBR1r2wNwEAQYAyABEgKwRfD_BwE

Silverfärgad FM Mattsson tappventil för lös nyckel med G15-anslutning, ofta använt på offentliga platser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men det här ventilövertstycke bör passa för att byta ut det på din befintliga tappventil om den liknar den bild du har lagt upp:

https://www.hornbach.se/p/kranoverd...MItbje3f2WhgMVZ0CRBR06pgY8EAQYBiABEgIBy_D_BwE

Tappventilöverstycke med blått band och märkning, avsett för byten på befintliga tappkranar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du behöver en 7mm nyckel också om du inte redan har en:
https://www.hornbach.se/p/nyckel-fm-mattsson-4273-0009-invandig/10234816/

Svart FMM-nyckel för tappventil med logotyp och centralt hål för upphängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alexander HB
  • Laddar…
Så, jag tar bort det svartblåa plastvredet, och där under ska finnas något jag kan ersätta med det du kallar ventilöverstycke för 7mm nyckel? Vore ju briljant isf!

Tack alla!
 
Krilleman
A Alexander HB skrev:
Så, jag tar bort det svartblåa plastvredet, och där under ska finnas något jag kan ersätta med det du kallar ventilöverstycke för 7mm nyckel? Vore ju briljant isf!
Precis så,

Öppna vredet max och dra det rakt ut.
Nu bör du se likheterna med det nya ventilöverstycket som jag länkar till ovan.

👍👍
 
Nej, du kan inte bara ersätta själva vredet/plastratten med plastnyckeln, utan du måste äver ersätta själva kran-/ventilöverstycket (metalldelen med ventilspindel och ventilkägla).

Edit:
Jag fattade texten lite fel, fattade som att du uppfatrade som att det bara räckte att byta ratten.
Så ja, du fattade rätt.
 
Krilleman
Såhär bör ditt befintliga ventilöverstycke för "ratt" se ut som ska bytas:

Ventilöverstycke för radiator med övre delen i mässing och undre del i silverfärg, märkt med "FM" på undersidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här ser kranen ut
En Frese-kran med gängad överdel och en gul och vit koppling monterad på en svart slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och här är kranöverdelen
Kranöverdel med 20 mm gänga och en demonterad del, möjlig kompatibilitet med FMM-produkt ifrågasätts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gängan på delen är knappt 20 mm. Fungerar det med överdelen från FMM som länkats ovan, eller måste jag leta efter något liknande från kranen tillverkare ("Frese")?
 
Krilleman
Jag är inte övertygad att FMM fungerar i Frese. 🤔

Då är det nog säkrare att byta hela rasket.
 
Ok, typiskt. Jaja, får köpa en FMM-del och prova. Jag tycks ju behöva delen i vilket fall.

Tack för hjälpen!
 
A Alexander HB skrev:
Hej, vet någon om det finns låsbara tappventiler (antingen med nyckel eller sån fyrkantsnyckel som används till vattenutkastare)?

Typ en sån här

[bild]

fast med nyckel? Barnen är inte riktigt där ännu, att de förstår att kranen inte kan stå öppen timmar i sträck 🙄
Tänker en magnet spole, då kan man ju sköta den från distans med!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.