Hej
Bor i en hyreslägenhet på tredje våning i en 4-a. Alla element är kalla och jag har avluftat de men vattnet kom direkt så det fanns ingen luft i de.
Hyresvärden har bytt alla termostat och låst den lilla kransen/ringen som ligger under termostaten så det går inte att vrida de. Endast i vardagsrummet kan man vrida ringen och när jag även tar bort termostaten då får jag värme. Andra element i lägenheten är kalla och det hjälper inte att ta bort termostaten bara.
Nu undrar jag om det är någon som vet hur man låser upp den ringen. Det är inte roligt att vakna i en jättekall lägenhet på morgonen med 2 små barn.
Tacksam för hjälp
 
Åsa Lund
Vad har du för temperatur i lgh? Om det är under 20 grader ska du felanmäla till hyresvärden så får de fixa det.
 
Ja, vad har du för temp i lgh? Det vanliga är att man monterar begränsade termostater i lägenheter idag. De stryper flödet när rumstemp går över 21-22 grader.
 
Mellan 19 och 20 brukar det bli och han vill inte göra något. Det värsta är morgnarna. Iskallt i lägenheten. Måste själv göra något när han inte vill
 
Åsa Lund
Ta kontakt med hyresgästföreningen! Du har rätt till 20 grader i lägenheten.
 
et har jag gjort men enligt de så har jag tillräckligt med temperatur för att de ska reagera. Hur som helst vill jag ha svar på hur man låser upp ringen
 
kulle
adde34 skrev:
et har jag gjort men enligt de så har jag tillräckligt med temperatur för att de ska reagera. Hur som helst vill jag ha svar på hur man låser upp ringen
En bild underlättar
 
20141129_161857.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



20141129_161844.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Om det är ringen på bilderna du funderar över så är den är fjäderbelastad, dra den rakt ut ca 1-2mm och ändra värdet.

1-7 och N är fullt flöde.

Vad står den på nu? Skriv upp det värdet så du kan ställa tillbaka den senare!
 
Det är det jag skrev om. De är låsta. Går inte att dra ut och vrida. Står mellan 1 och 2
 
Krilleman
Jaha. Det har jag faktiskt aldrig varit med om.

Jag kikar på det när jag kommer hem!
 
Jo, de går att dra ut och vrida. Låsningen gör man på bajonettfattningen på termostaten. Läge 1-2 är ganska hårt strypt, hoppas de vet vad de gör när de justerar in flödena.
 
Hos mig kan man justera ringen endast på den största elementen i lägenheten- vardagsrummet. Andra 6 st. är låsta och går varken att dra ut och vrida. Såg när de bytte att de låste ringarna men något special nyckel. Frågade men de ville inte svara vad det var för en.
 
Krilleman
Ringen är intryckt på din andra bild. Röd ring
Den borde se ut som grön ring runt hela!
Ringen ska alltså ligga an mässingen runt hela varvet!

20141129_161857.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


403202004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så ser det ut på alla. Lägger upp bilden på två olika. Bild Nr. 1 vardagsrum och nr. 2 är sovrum. När teknikerna var här såg ja att de låste ringarna framifrån, alltså där nålen är med en ihålig nyckelverktyg. När man kollar på de ser alla likadana ut fast en olåst och resten låsta
20141129_175245.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20141129_175342.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.