Hej,

Jag tänkte bara höra om det går att låsa fast chuckens läge på en borrhammare, om man vill använda den för bilning? Eller varierar det mellan olika modeller, dvs att det går på vissa modeller men inte på andra?

Notera att jag inte menar att man bara ska kunna stänga av rotationen som är på då borrhammarens borrfunktionalitet är påslagen!

Tack på förhand!
 
Nu är jag lite osäker då det låter som om du redan har provat.
Men att låsa fast en chuck på mekanisk väg låter direkt osunt...
Jag skulle gissa på att du bränner motorn rätt snabbt. :confused:
 
Se till att köpa en maskin med den funktionen. Det är inget du kan bygga själv :)
 
De brukar väl stå att de flesta borrhammare klarar lättare bilning, iallafall de lite dyrare
 
NyfikenVit skrev:
Hej,

Jag tänkte bara höra om det går att låsa fast chuckens läge på en borrhammare, om man vill använda den för bilning? Eller varierar det mellan olika modeller, dvs att det går på vissa modeller men inte på andra?

Notera att jag inte menar att man bara ska kunna stänga av rotationen som är på då borrhammarens borrfunktionalitet är påslagen!

Tack på förhand!
Om jag försstår dig rätt tänker du dig redan att rotationen är avstängd via en knapp,och att du skall bila.

så jag gissar det du menar är om man kan välja hur bilverktygets spets står i förhållande till borrhammaren.

På min DeWalt så roterar jag det till lämpligt läge med borrfunktionen, och slår sedan över till bilning.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Om jag försstår dig rätt tänker du dig redan att rotationen är avstängd via en knapp,och att du skall bila.

så jag gissar det du menar är om man kan välja hur bilverktygets spets står i förhållande till borrhammaren.

På min DeWalt så roterar jag det till lämpligt läge med borrfunktionen, och slår sedan över till bilning.

--- Mats ---
Det verkar ju som en vettig tolkning.
Jag får nog uppgradera min tolkningsprogramvara :cool:
 
Jag tolkar det som att TS vill ha en funktion som gör det möjligt att vrida bilningsspettet till önskad position (0-360 grader).

Denna funktion finns på min Hilti, men inte på kinamaskinen som ligger och skräpar i källaren. Det varierar alltså från modell till modell.

Jag hade inte velat vara utan denna funktionen...

(Edit: Mats hann före... jag är lite "söndagsseg")
 
bygga_bo skrev:
Jag tolkar det som att TS vill ha en funktion som gör det möjligt att vrida bilningsspettet till önskad position (0-360 grader).
Ja , precis så vill jag ha det. Och att man sedan ska kunna gå över i bilningsläge, och att chucken då låses i den valda positionen (0-360 grader) så den inte vrider sig när bilningen utförs.

Har ni någon skaplig maskin att rekommendera som klarar att detta? Notera att jag endast ska utföra mindre bildningsarbete så jag vill inte lägga för mycket pengar. Tittade först på den här på Jula: http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=001085, men den verkar inte klara av att låsa chucken som beskrivits ovan? I butiken där jag såg den kunde jag i alla fall rotera chucken och mejseln med handen även när borrningsfunktionen var avstängd.
 
Min Makita borrhammare har låsning av mejseln, min kinesmaskin saknar det.
 
NyfikenVit skrev:
Ja , precis så vill jag ha det. Och att man sedan ska kunna gå över i bilningsläge, och att chucken då låses i den valda positionen (0-360 grader) så den inte vrider sig när bilningen utförs.

Har ni någon skaplig maskin att rekommendera som klarar att detta? Notera att jag endast ska utföra mindre bildningsarbete så jag vill inte lägga för mycket pengar. Tittade först på den här på Jula: [länk], men den verkar inte klara av att låsa chucken som beskrivits ovan? I butiken där jag såg den kunde jag i alla fall rotera chucken och mejseln med handen även när borrningsfunktionen var avstängd.
Det är en sådan som ligger och skräpar i min källare. Det stämmer att det inte går att låsa chucken på just den modellen. Dessutom saknar den steglös varvtalsreglering, vilken gör att den blir blir smått värdelös för borrning.

Jag har dessvärre ingen susning om det finns en billig maskin med låsfunktion. Det brukar gå att få tag i vettiga begagnade maskiner från runt tusenlappen och uppåt, men det spräcker kanske din budget? Annars hade jag satsat på en sådan.
 
Är det så att alla dyrare borrhammare från kvalitetsmärken som Bosch (blå), Hilti, Hitachi, Makita osv har låsningsfunktion? I så fall kanske jag får satsa på en sådan istället.

Vidare har jag sett att en del borrhammare (tex Bosch GBH 2-23 RE) anger slagkraften som ett intervall, tex 0-2.5J. Innebär det att det går att ställa in slagkraften stegvis mellan 0-2.5J? Det kan kanske vara bra om man på vissa delar som ska bilas bort vill kunna "finlira" så att borrhammaren inte går på med full kraft?
 
Det finns en billig borrhammare med bilningfunktion och låsbar mejselposition - Parkside från Lidl - kolla tråden om Lidl-erbjudanden. Jag köpte min för ca 690 kr, då ingick en ett bra extra borrchuck/adapter för att kunna köra vanliga borr i denna maskins SDS-Plus-chuck.
Låsningsfunktionen fungerar ypperligt, däremot är ju maskinen för liten för att klara serösare bilning, beror helt på vad du ska med den till. Riva kakel är en sak, byta ingjutna rör i källargolvet något helt annat...

/A
 
Det låter ju bra! Ingår den i Lidls standardsortiment, eller finns den bara i sortimentet under kortare perioder när Lidl har med den i något specialerbjudande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.