Hur har ni andra gjort med orginaldörrar och gamla lås?
Vi har en stor gammal nyckel till huset och utan den går det nog att slå upp dörren om man försökte.

Hur kan vi låsa om oss utan att fördärva dörrarna men så att det känns tryggt och så att försäkringsbolaget tycker det är OK?
 
Hejsan!
Vi fick en ny dörr tillverkad efter original. I originaldörren satt ett vanligt "nyckelhålslås", alltså där man måste låsa med nyckel både på insida och utsida. Vi tyckte det var finast så vi ville ha lika på den nya dörren. Vi var lite oroliga på vad försäkringsbolaget skulle säga men de tyckte det var det bästa valet! Vi fick den här förklaringen:

Dörr som måste låsas från både in och utsida är bra ur den synpunkten att nyckel krävs, och dörren kan inte öppnas från insidan vid ev inbrott där stöldgods ska bäras ut etc. Även att de flesta av dagens inbrottstjuvar är "utbildade" på moderna lås och inte gamla lås.

Så jag tror ni kan känna er trygga med "gamla" lås och försäkringsbolaget blir nog nöjda med.
 
Kan hålla med om att de gamla låsen kan vara svåra att få upp men hos mig bröt de tyvärr sönder den gamla trädörren när låset krånglade :(
 
Har själv en gammal dörr till torpet. Då jag köpte det fanns ingen nyckel så jag gick till och köpte en gammal nyckel från ett annat lås. Och den passade det gamla låset. är inte grejer med nycklar att de ska vara mer eller mindre unika? Dörren i sig själv är ganska tunn pardörr och jag är övertygad om att man kan rycka upp den om man tar i lite. byta ut den är ju ett alternativ men det är dyrt och skulle förfula huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.